بازدید 3299

ایران در جایگاه ۷۵ فهرست «خلاقیت جهانی»

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، ایران در جایگاه هفتاد و پنجم فهرست خلاقیت جهانی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۰۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 16 June 2017
بر اساس تازه ترین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، ایران در جایگاه هفتاد و پنجم فهرست خلاقیت جهانی قرار گرفت.

به گزارش مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در ژنو تازه‌ترین گزارش خود را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش مفصل که به نام «فهرست خلاقیت جهانی ۲۰۱۷» منتشر شده؛ جدولی شامل نام ۱۲۷ کشور جهان آمده که ایران در آن با ۰۹/ ۳۲ امتیاز (از ۱۰۰) در مکان هفتاد و پنجم قرار گرفته است.

وایپو یکی از نهادهای زیرمجموعه‌ی سازمان ملل متحد است و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد. این سازمان شاخص‌هایی همچون شمار اختراعات ثبت‌شده، میزان سرمایه‌گذاری در آموزش، ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت و کیفیت آثار علمی منتشرشده را در ۱۳۰ کشور بررسی می‌کند.

در فهرست امسال سوئیس با ۶۹/ ۶۷ امتیاز خلاق‌ترین کشور خوانده شده است؛ سوئد (۸۲/ ۶۳)، هلند (۳۶/ ۶۳)، آمریکا (۴۰/ ۶۱) و بریتانیا (۸۹/ ۶۰) هم در مکان‌های دوم تا پنجم قرار دارند. آلمان با ۳۹/ ۵۸ امتیاز و یک پله صعود نسبت به سال گذشته (۲۰۱۶) در مکان نهم نشسته است. چین نیز بیست‌ودوم است.

در میان ۲۵ کشور برتر فهرست وایپو ۱۵ کشور اروپایی هستند. بنا بر گزارش وایپو، سرمایه‌ انسانی، تحقیقات و زیرساخت‌های قوی نقاط قوت کشورهای اروپایی هستند.

آمریکا (رتبه ۴)، سنگاپور (۷)، کره جنوبی (۱۱)، ژاپن (۱۴)، هنگ‌کنگ (۱۶)، اسرائیل (۱۷)، کانادا (۱۸)، نیوزیلند (۲۱)، چین (۲۲) و استرالیا (۲۳) هم دیگر کشورهای اول تا بیست‌وپنجم هستند.

امارات عربی متحده از میان کشورهای اطراف ایران بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. این امیرنشین حاشیه‌ی خلیج فارس با امتیاز ۲۴/ ۴۳ در رتبه‌ی ۳۵ جهانی قرار گرفته است. ترکیه (رتبه ۴۳)، روسیه (۴۵)، قطر (۴۹)، عربستان سعودی (۵۵)، کویت (۵۶)، ارمنستان (۵۹)، بحرین (۶۶) و گرجستان (۶۸) هم بالاتر از ایران قرار دارند.

وایپو در عین حال در بخشی از گزارش خود به «پیشرفت‌های قابل توجه» در مرکز و جنوب آسیا اشاره می‌کند و در پیوند با آن نام جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان و بنگلادش را مطرح می‌کند. سازمان جهانی مالکیت فکری همچنین تصریح می‌کند که ایران با سه پله صعود نسبت به سال گذشته در منطقه مرکز و جنوب آسیا از نظر رشد دوم بوده است. هند در این منطقه با شش پله صعود نسبت به پارسال، بیشترین رشد را تجربه کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان