بازدید 20214
پیمانه اقتصادی؛

از «تأثیر مصوبه جدید مالیاتی بر قیمت مسکن» تا «بانک‌های قطری به دنبال جذب نقدینگی بیشتر»

این پیمانه موضوعاتی همچون صادرات ۵۰۰ تن مواد غذایی به قطر، بهای قطعی مسکن مهر پردیس، کاهش بهای نفت با افزایش موجودی بنزین آمریکا، آخرین روز کاری با افت دلار در بازار آزاد، قیمت سکه بهار آزادی و اونس طلا در بازارهای جهانی، فراخوان خودروهای مزدا به دلیل نقص فنی، افزایش نرخ بهره آمریکا و آلایندگی خودروهایی با 20 برابر حد مجاز را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 16 June 2017
از «تاثیر مصوبه جدید مالیاتی بر قیمت مسکن» تا «بانک‌های قطری به دنبال جذب نقدینگی بیشتر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون صادرات ۵۰۰ تن مواد غذایی به قطر، بهای قطعی مسکن مهر پردیس، کاهش بهای نفت با افزایش موجودی بنزین آمریکا، آخرین روز کاری با افت دلار در بازار آزاد، قیمت سکه بهار آزادی و اونس طلا در بازارهای جهانی، فراخوان خودروهای مزدا به دلیل نقص فنی، افزایش نرخ بهره آمریکا و آلایندگی خودروهایی با 20 برابر حد مجاز را در بر دارد.


صادرات ۵۰۰ تن مواد غذایی به قطر

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ایران گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ تن انواع مواد غذایی از جمله میوه و سبزی به قطر صادر شده است. مهدی کریمی تفرشی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما به واردات ۳ میلیارد دلاری مواد غذایی قطر در سال اشاره کرد و افزود: تقریبا تمام مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تامین می‌شود و ایران سال گذشته حدود ۱۸ میلیون دلار انواع مواد غذایی به این کشور صادر کرد. وی گفت: با توجه به حجم بالای تولید مواد غذایی در ایران و نیز شرایط و محدودیت‌های ایجاد شده برای قطر در تامین مواد غذایی مورد نیاز، ما از آمادگی لازم برای تامین این نیاز‌ها برخورداریم. کریمی تفرشی به سبقت ترکیه در تامین مواد غذایی مورد نیاز قطر اشاره کرد و افزود: متاسفانه در موضوع قطر ما شاهد فرصت سوزی هستیم و نتوانستیم بموقع وارد این بازار شویم و ترکیه در ۴۸ ساعت بعد از اجرای تحریم کشورهای عربی علیه قطر قفسه‌ها و فروشگاههای قطر را از مواد غذایی پر کرد.

قیمت قطعی مسکن مهر پردیس مشخص نیست

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: قیمت قطعی در واحدهای مسکن مهر پردیس مشخص نیست. رشد ۱۴ درصدی دستمزد کارگران در افزایش قیمت مسکن مهر بی تاثیر نبوده است. ایرج رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در اجرای طرح مسکن مهر هیچ قرارداد قطعی با متقاضیان مسکن منعقد نشده است، گفت: مبلغ قطعی برای این واحد‌ها تعین نشده و بعد از اتمام ساخت این قیمت‌ها مشخص می‌شود. وی در ادامه افزود: تمامی هزینه‌های زیرساختی و روساختی از جمله گاز، آب، برق فاضلاب از سوی متقاضیان به عنوان هزینه‌های روساختی دریافت می‌شود.

کاهش بهای نفت با افزایش موجودی بنزین آمریکا

روز پنجشنبه بهای نفت، بیش از نیم درصد کاهش یافت. کاهش قیمت های امروز همچنان به دلیل افزایش موجودی نفت آمریکا و همچنین افزایش تولید اوپک به رغم قرارداد کاهش تولید نفت بوده است. کاهش قیمت های اخیر موجب شده است که تجار به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت شک کنند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۸ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۹۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۴.۵۲ دلار صورت گرفت.

آخرین روز کاری با افت دلار در بازار آزاد بسته شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 29 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 282 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 63 ریالی مواجه شد و به رقم فروش 41 هزار و 798 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 216 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، یک ریال گران تر فروخته شد.

از «تاثیر مصوبه جدید مالیاتی بر قیمت مسکن» تا «بانک‌های قطری به دنبال جذب نقدینگی بیشتر»

تأثیر مصوبه جدید مالیاتی بر قیمت مسکن

رئیس کل سازمان امورمالیاتی گفت: اخذ مالیات بردرآمد از مسکن به عنوان یکی از بخش های مولد کشور، در قانون دیده شده و مطالبه هم می شده اما در قانون جدید مالیات های مستقیم مصوب 31 تیر 1394، قانونگذار با رویکرد عدالت محوری و رفع تبعیض، تدابیر جدیدی برای اخذ مالیات مشابه سایر تولیدکنندگان اتخاذ کرده است. وی افزود: با توجه به تبصره 5 ماده 77 قانون مالیات های مستقیم که دولت را مکلف به تدوین آئین نامه نحوه اجرای این ماده قانونی کرده است، آیین نامه مذکور نیز تصویب و برای اجرا به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سازندگان مسکن نیز مانند هر فعال اقتصادی دیگر، مطابق قانون، مشمول پرداخت مالیات بردرآمد ساخت و ساز بر مبنای سود و زیان هستند. وی افزود: براساس این آئین نامه، نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، با دیگر فعالان اقتصادی همسان سازی و بین 15 تا 25 درصد تعیین شده که این نرخ مطابق نرخ ماده 131 و ماده 105 قانون مالیات های مستقیم است. تقوی نژاد با بیان اینکه مالیات بر سود حاصل از ساخت و فروش ساختمان اعمال می‌شود، گفت: به دلیل این موضوع سازندگان مسکن نباید نگرانی از بابت مالیات ساخت و ساز در شرایط رکود مسکن داشته باشند، چرا که مالیات ساخت و ساز متناسب با سود و زیان اخذ می‌شود و با توجه به درآمد و سود و زیان ابرازی مودی و پس از رسیدگی به اسناد و مدارک مثبته توسط اداره امور مالیاتی، مالیات متعلقه تعیین می‌شود و مصوبه جدید مالیاتی تأثیری بر قیمت مسکن ندارد. وی افزود: این مالیات به ساختمان هایی تعلق می گیرد که پروانه ساخت آنها بعد از لازم الاجرا شدن قانون ( ۱۳۹۵/۱/۱) صادر شده باشد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی یادآور شد: ساختمان هایی که پروانه ساختمانی آنها تا پایان سال 1394 صادر شده است، در زمان انتقال صرفا مشمول مقررات ماده 59 یعنی پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک می‏ شوند. وی افزود: بنابراین، همه واحدهای ساخته شده یا در حال ساخت که پروانه آنها مربوط به قبل از سال 1395 است، در هر زمانی که به فروش برسند، مشمول مالیات ساخت و فروش نمی شوند و صرفا مانند سایر املاک مشمول مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون که 5 درصد ارزش معاملاتی است خواهند بود.

قیمت سکه بهار آزادی بدون تغییر

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد؛ همچنین هر قطعه سکه تمام بهار  آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان فروش رفت. نیم سکه با افزایش ۲ هزار تومانی ۶۳۵  هزار تومان، ربع سکه نیز با ۲ هزار تومان رشد ۳۶۵ هزار تومان و سکه یک گرمی بدون تغییر نسبت به روز قبل ۲۴۷ هزار تومان بود. ‌همچنین‌ هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۱۱۳ هزار و ۸۲۸ تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به قیمت روز قبل ۳۸۱ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند.

بهای طلا ۷ دلار کاهش یافت

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت اونس طلا نسبت به روز گذشته 7 دلار کاهش یافت و به قیمت 1253 دلار 10 سنت معامله شد. قیمت طلا در کمترین زمان به قیمت 1251 دلار و 20 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1265 دلار و 50 سنت معامله شد. بهای این فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 16.4 دلار افزایش داشت اما نسبت به یک سال گذشته با 38.4 دلار کاهش همراه بود. رویترز دلیل کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی را تقویت دلار عنوان کرد. شاخص دلار نیز روز گذشته 0.5 درصد افزایش داشت و همین عاملی برای فشار به قیمت فلز زرد شد. 

فراخوان خودروهای مزدا در روسیه به دلیل نقص فنی

کمپانی خودروسازی مزدا خودروهای مدل مزدا ۵ فروخته شده در روسیه را برای تعمیر فراخواند. به گزارش ایسنا از تاس، بیش از ۴۵۰۰ دستگاه خودروری مزاد ۵ که طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی در روسیه به فروش رفته اند نقص فنی در کیسه های هوای داخل خورو دارند. بر این اساس کمپانی مزدا اعلام کرده که دارندگان این مدل خودرو در روسیه باید به مراکز مجاز مراجعه کنند و خودروی آنان به رایگان مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

نرخ بهره آمریکا افزایش یافت

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره خود را برای دومین بار در سه ماه افزایش داد و اعلام کرد، امسال  به کاهش دارایی های اوراق قرضه خود روی خواهد آورد؛  با این اعلام، مشخص شد بانک مرکزی آمریکا اعتماد بالایی به رشد اقتصادی آمریکا و تقویت بازار کار دارد. بانک مرکزی آمریکا در ساعات پایانی روز چهارشنبه پس از پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره کوتاه مدت را با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱ تا ۱.۲۵۵۵ درصد رساند و علت آن را شاخص های ضعیف تورم اعلام کرد. مقامات این بانک همچنین اعلام کرده اند که تا پایان سال ۲۰۱۷ یک بار دیگر نرخ بهره در آمریکا را افزایش خواهند داد. کمیته تعیین نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد اقتصاد همچنان قدرتمند است افزایش اشتغال همچنان بالاست و طبق دیدگاه این بانک، کاهش تورم که اخیرا ایجاد شده بود یک وضعیت گذراست. همچنین فدرال رزرو اولین برنامه مشخص خود را برای کاهش سهام اوراق قرضه خزانه داری و اوراق قرضه تضمین شده خود که ارزشی معادل ۴/۲ تریلیون دلار دارد اعلام کرد. بیشتر این اوراق قرضه در آغاز بحران و رکود مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ خریداری شده بود.

آلایندگی خودروهایی که 20 برابر حد مجاز است

محققانی که تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده را افشا کردند، می‌گویند آلایندگی خودروهای دیزلی فیات‌کرایسلر 20 برابر حد مجاز است. به گزارش آتوموتیو نیوز، آزمایش‌های جاده‌ای دانشگاه ویرجینیای غربی نشان داد شاسی‌بلندهای جیپ گرند چروکی و وانت‌های رم 1500، 3 تا 20 برابر حد مجاز اکسید نیتروژن منتشر می‌کنند. این دانشگاه فیات‌کرایسلر را به استفاده از ابزار تقلب متهم نکرد، اما اعلام کرد: «آزمایش‌های ما نشان داد که میزان انتشار گازهای آلاینده در شرایط آزمایشگاهی با میزان انتشار این گازها در شرایط رانندگی در جاده بسیار متفاوت است.» محققان این دانشگاه پنج دستگاه جیپ و رم مدل‌ سال‌های 2014 و 2015 را در شرایط آزمایشگاهی و در جاده آزمایش کرده‌اند. فیات کرایسلر در واکنش به این مساله اعلام کرد استانداردهای انتشار گازهای آلاینده در آمریکا براساس آزمایش‌ در شرایط آزمایشگاهی تنظیم شده است؛ بنابراین مقایسه آن با آزمایش‌های جاده‌ای نامعتبر است. گزارش این دانشگاه در شرایطی منتشر می‌شود که علیه فیات‌کرایسلر در آمریکا پرونده تشکیل شده است.

بانک‌های قطری به دنبال جذب نقدینگی بیشتر

منابع آگاه می‌گویند که برخی بانک‌های قطری در حال افزایش نرخ بهره روی سپرده‌های دلاری هستند تا با تشدید تحریم کشورهای عربی علیه این کشور، نقدینگی بیشتری به خود جذب کنند. به گزارش مهر، دونفر که به علت حساسیت موضوع نخواستند نامی از آنها برده شود به خبرنگاران بلومبرگ گفتند: وام دهندگان بهره‌ای عالی، به میزان ۱ درصد بالاتر از نرخ بهره پیشنهاد شده بانک داخلی لندن را پیشنهاد داده‌اند تا دلارها را از بانک‌های منطقه‌ای به خود جذب کنند. وزیر مالی قطر، علی شریف العمادی، در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه از شبکه سی‌ان‌بی‌سی پخش شد گفت: قطر قدرت مالی کافی برای مبارزه  در اختیار دارد تا از پول و اقتصاد خود دفاع کند. العمادی با کوچک شمردن تاثیر این بحران بر قطر گفت: سقوط سهام سرمایه‌های قطر در هفته گذشته واکنشی طبیعی به این قطع روابط بود. در پایان آوریل، طبق داده‌های بانک مرکزی ۲۱.۴ درصد از سپرده‌های مشتریان بانک‌های قطری به پول های خارجی بود. این داده‌ها نشان می‌داد سپرده‌های افراد غیر مقیم ۲۴ درصد کل سپرده ۷۸۱ میلیارد ریالی قطر را تشکیل می‌داد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
از سود هزار برابر مالیات 1000 برابر بگیردد از سود 100 درصد ملیات 100 درصد بگیرد ...اما از سود 1الی 2 درصدد اصلا مالیات نگیرد تا باشد این جامعه برگردان به درستکاری ..مسلمان بودن ..حق دیگران را نخوردن ..شیعه علی بودن .... تا کسی به خودش جرات ندهد جیب مردم را خالی کند وجیب دولت را پر ..تنها راه درست فروختن همین می باشد ....هرکس می خواهد سود بی اندازه بگیرد و 10 اپارتمانش را تبدیل به برج 60 واحدی کند کور خوانده باید بداند که مملکت حساب وکتاب دارد ..جیب مردم ...جای دزدی نیست
آنچه که مسلم است تصویب اخذمالیات ازفروش مسکن که تا۲۵درصدازقیمت فروش راشامل میشودحداقل ۲۵درصدافزایش قیمت مسکن رادرپی خواهدداشت
صادرات ۵۰۰ تن مواد غذایی به قطر==>> باعث گرانی بازار داخلی این محصولات نشود!!
تیتر زدید که "تاثیر مصوبه جدید مالیاتی بر قیمت مسکن". ولی در متن نوشته شده هیچ جمله ای در توضیح این تیتر انتخاب شده وجود ندارد. کجای متن تحلیلی شده است که این مصوبه بر قیمت مسکن چه تأثیری دارد که این تیتر را انتخاب کردید؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
سازندگان مسکن نباید نگرانی از بابت مالیات ساخت و ساز در شرایط رکود مسکن داشته باشند، چرا که مالیات ساخت و ساز متناسب با سود و زیان اخذ می‌شود و با توجه به درآمد و سود و زیان ابرازی مودی و پس از رسیدگی به اسناد و مدارک مثبته توسط اداره امور مالیاتی، مالیات متعلقه تعیین می‌شود.
مالیات برفروش مسکن=افزایش قیمت مسکن
بيست و پنج درصد سود هست نه قيمت زمين و ملك بهر صورت هرچي بيشتر سود مي كنه بابد بيشتر ماليات بده افزايش قيمت خود باعث ركود بيشتر مي شه و اين دو اهرم كنترل قيمت هست
واقعا کسی باور میکنه مالیات بر ساخت و ساز مسکن از جیب خریداران نباشد? استفاده ابزاری رییس امور مالیاتی از واژه عدالت تنفر انگیزه .واقعیت رو به مردم بگید ،دروغ کلید همه بدیهاست
كي ديگه ساخت ميكنه سازنده ريسك سرمايه گذاري ميكنه ٣ سال سرمايه را گير ميندازه سود بانكي هم گيرش نمياد يك متر ساخت هزينه ١ ميليون تومنه حالا سرمايه را ١ و نيم سال حساب كن سود بانكي ببين چقدر ميشه يعني با اين قانون سازنده ميشه نوكر دولت شاگرد دولت
تو کشورهای اسکاندیناوی حتی تا ۶۰ درصد سود بسته به درآمد مالیات میدن.با میل و رغبت.تا شکاف طبقاتی نباشه.کار خوبیه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر