بازدید 3266

متیس: ایران به دنبال هژمونی در منطقه است/لغو توافق تسلیحاتی با عربستان، ایران را شادمان می‌کند

وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شرکت کردند.
کد خبر: ۷۰۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۷ 14 June 2017
وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شرکت کردند.

به گزارش تابناک، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا شرکت کردند.

«متیس» در این نشست ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد. وی گفت: «علاوه بر این، فروپاشی نظام گسترده‌تر خاورمیانه به رشد گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده منجر شده است. خلأهای امنیتی به ایران اجازه پاشیدن بذر خشونت، تحریک گسترده‌تر درگیری‌های شیعه و سنتی و پیگیری هژمونی منطقه را داده است.»

وزیر دفاع آمریکا گفت با نام بردن از روسیه و چین به عنوان کشورهایی که در حال استفاده حداکثری از امکاناتشان هستند گفت: «ایران کماکان چالشی بلندمدت برای ثبات خاورمیانه است.»

جوزف دانفورد هم روسیه، چین، ایران، کره شمالی و سازمان‌های خشونت‌طلب را پنج چالش اصلی پیش روی ارتش آمریکا نام برد.

وی همچنین گفت که ایران، روسیه و چین، تهدیدهای سایبری پیش روی آمریکا هستند.

دانفورد همچنین با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «ایران به حمایت از سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله و حمایت از نیروهای نیابتی‌اش در سوریه، عراق و یمن ادامه می‌دهد.»

وی همچنین گفت ایرانی‌ها در حال تقویت توان موشکی، فضایی، سایبری و دریایی خود هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با متهم کردن ایران به تلاش برای بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه‌اش اضافه کرد: «هدف ایران از این اقدام، تثبیت نفوذ خود و مقابله با نفوذ ایالات متحده و متحدانش است.»

سناتور مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا در این نشست متیس را مورد انتقاد قرار داد و گفت که دولت ترامپ هنوز راهبردی برای مسائل پیش رو ندارد.

وی خطاب به وزیر دفاع آمریکا گفت: «این را باور دارید که ما در افغانستان در حال پیروزی نیستیم؟ ما هیچ راهبردی در افغانستان نداریم.»

«متیس» انتقاد مک‌کین را پذیرفت و گفت که وزارت دفاع به زودی راهبرد مورد نظر را آماده خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه نیروهای آمریکایی تا کنون سه بار به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه حمله کرده‌اند مدعی شد که این حملات با هدف دفاع صورت گرفته‌اند و واشنگتن برای محافظت از نیروهای خود هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهد داد.

سناتور وارن در این نشست مدعی شد که بحران ایجاد شده در روابط قطر با کشورهای عربی حاصل هک خبرگزاری قطر توسط روس‌ها بوده است. وارن از متیس پرسید که روس‌ها چه انگیزه‌ای از این کار داشته‌اند.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که روس‌ها در تلاش برای ایجاد ائتلاف چند جانبه هستند و این اقدام را احتمالا با این انگیزه انجام داده‌اند.

ژنرال «دانفورد» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لازم است نیروهای آمریکایی بعد از آزادی موصل بایستی در عراق باقی بمانند، پاسخ مثبت داد.

«لیندسی گراهام»، سناتور ارشد آمریکایی در بخشی از این جلسه خاطب به متیس و دانفورد گفت: «هر دو نفر شما از توافق تسلیحاتی که ترامپ با عربستان درباره آن مذاکره کرد، حمایت می‌کنید. آیا فکر می‌کنید عاقلانه است که ما به عربستان سعودی کمک کنیم؟»

«دانفورد» به این سوال پاسخ مثبت داد و گفت که ارتش آمریکا برای پیشبرد این قرار حاشیه برتری نظامی کیفی اسرائیل را هم در نظر گرفته است.

گراهام در ادامه پرسید: «اگر کنگره این توافق تسلیحاتی را لغو کند، شما چه پیامی به ایران ارسال می‌کنید؟»

متیس گفت: «فکر می‌کنم اگر ما این سلاح‌ها را به عربستان نفروشیم باعث شادمانی ایران خواهد شد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل