بازدید 26358

حکایت خودروهای پسابرجامی و گره خوردن تقدیر ایرانیان با خودروهای بی کیفیت!

در شرایطی که بسیاری از مردم کشورمان چشم انتظار محقق شدن وعده‌های پرشمار دولتمردان در خصوص بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل هستند، اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهرا وعده عرضه امثال پژو 2008 نیز فعلا محقق شدنی نیست، چه برسد به تغییرات دیگر.
کد خبر: ۷۰۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 13 June 2017
در شرایطی که بسیاری از مردم کشورمان، چشم انتظار محقق شدن وعده‌های پر شمار دولتمردان در خصوص بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل هستند، اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهرا وعده عرضه امثال پژو 2008 نیز فعلا محقق شدنی نیست، چه برسد به تغییرات دیگر.
 
به گزارش «تابناک»، هرچه خبرهای خودرویی خوشحال کننده پیش از انتخابات حکایت از این داشت که به زودی مردم کشورمان تا حدودی از خودروهای بی کیفیت خلاصی یافته و دست کم در سبد انتخاب‌هایشان برای خرید، چند خودروی روز جهان را هم خواهند یافت، اکنون شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گویی قرار نیست به این زودی ها تغییری را شاهد باشیم. همان تغییری که از روزهای ابتدایی عمر برجام، وعده وقوع آن در صنعت خودروسازی داده می‌شود و هنوز رخ نداده است!

در همان ماه های اولیه، خودروسازان تلاش کردند تا با عقد قرارداد با شرکای قدیمی و جدید خود مانند پژو، سیتروئن، رنو، فیات و... بتوانند در مدت زمان کوتاهی خلأ ناشی از عدم تولید خودروی روز در کشور را مرتفع نمایند؛ اما دیری نپایید که محتوای این قراردادها به چالش روز منتقدان در نحوه تعامل خودروسازان داخلی و خارجی تبدیل شد و این باور را تقویت کرد که قرار نیست تولید طولانی مدت امثال پراید و پژو 405 پایان یافته و خودروهای روز جهان با نرخ مناسب به بازار کشورمان راه بیابند.

اواخر سال 94 بود که هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو در گفت‌وگو با رسانه ها از تولید سه محصول جدید پژو به نام های 301 ، 208 و 2008 در ایران خبر داد و علاوه بر اعلام قیمت اولیه این محصولات، زمان عرضه آنها را اواخر سال 95 (برای پژو 2008) و سال های 96 و 97 برای دو محصول دیگر ذکر کرد اما عملا تا روزهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد.

این در حالی بود که پس از حرف و حدیث‌های فراوان درباره قیمت و جزییات فنی این خودروهای پسابرجامی، قرار شده بود پژو 2008 در  نوروز 96، آن هم به قیمتی بین 72 تا 78 میلیون تومان به بازار عرضه شود و اکنون نرخ تقریبی این محصول، 100 میلیون تومانی گفته می‌شود؛ قیمتی گزاف که این محصول را در زمره کالاهای لوکس و خیلی لوکس قرار می‌دهد و عملا امید مردم عادی برای رهایی از خودروهای کم کیفیت و سواری گرفتن از خودروهای روز دنیا را به یاس تبدیل می‌کند.

موضوعی که از همان ابتدا با واکنش فعالان بازار خودرو مواجه شد تا این ابهام پر رنگ شود که اگر قرار بود محصولات جدید تولید شده به واسطه قراردادهای برجامی صنعت خودرو با چنین قیمت‌های بالایی وارد بازار شود، اصولاً چه نیازی به این همه هیاهو و جریان‌سازی از سوی خودروسازان بود؟ مگر غیر از این بود که پیش از توافق هسته‌ای نیز خودروهای گران‌قیمت مثل مگان یا مزدا 3 با کیفیت‌های متعارف و قابل قبول در رده‌های قیمتی مشابه به بازار کشورمان عرضه می‌شدند؟

همه اینها در حالی است که می‌بینیم حتی وعده تولید و عرضه پژو 2008 نیز فعلا جامه عمل نپوشیده و حتی خبری از پیش فروش این محصول نیز نیست. خلف وعده جدیدی که برخی معتقدند برگرفته از بروز برخی اختلافات بین کشورمان و فرانسوی هاست و راه تولید این محصول پسابرجامی را بسته است؛ اختلافاتی که گفته می‌شود، مانع عقد قرارداد نهایی میان طرف ایرانی و فرانسوی شده است.

شرایطی که بروز آن در مسیر واردات و تولید خودروهای لوکس، پیام تلخی برای آن دسته از مردم است که امیدوار بودند دولت به تعهدات خود در خصوص کیفیت خودروها عمل کرده و در مسیر تعامل با کشورهای مطرح در صنعت خودروسازی در جهان، به از رده خارج کردن خودروهای بی کیفیت و کم کیفیت داخلی رسیده و مرکبشان را به خودروهای رهوار، ایمن و با کیفیت جهانی تغییر دهد. گویی سرنوشت محتوم اغلب ایرانیان هنوز امثال پراید و پژو 405 و بلایای سنجاق شده به آن است و بس!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۲
کاش فقط بی کیفیت بودند مثل پراید میشد، متاسفانه بی کیفیت و پر مصرف بعد از دوسال و ناایمن و تهدیدی جدی برای سلامتی تنفسی هستند، یعنی سرطانزاست قطعات پلاستیکیش و البته هزینه بری زیادی دارنددر مرور زمان
مردم رو علاف کردید ...نمایندگان دست بکار شوند و حق ملت رو بگیرند ...واردات ماشین رو آزاد کنید این ملت لیاقت سوار شدن ماشین خوب را دارند ....
خوب شد جناب رییس جمهور تولید 2008 را افتتاح کردند !!!
مشکل اینه که نظام و دولت تحمل خصوصی شدن هیچ صنعتی را ندارند.
پس بیخود به خودتان و دیگران وعده ندهید
ملت ایران فرهنگ رانندگی ندارد و نباید خودروی روز و مدرن سوار شود. ژیان و فولکس بیتل برای این مردم عالی است تا خیابان ها امن و ایمن شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
:))))))))
اولا قبل از برجام نه مگان دیگه تولید میشد نه مزدا ۳
ثانیا تولید هر ماشین چند مرحله داره و یهو به تولید انبوه نمی رسه
خصوصی بشود هزاران برابر بدتر خواهد شد دوست عزیز- ولی اگر شما در باند مافیای خودرو و صنعت باشید بله سرمایه شما میلیاردی خواهد شد و اگر نباشید بیچاره و محتاج نان شب- مگر لوازم خانگی خصوصی نیست؟!!! مگر کفش و چرم خصوصی نیست؟ مگر شرکت خصوصی خودور نداریم؟
اینجا ایران است.ایران
همین تیبا رو اتاقشو بزرگتر و به روز کنید (بدین کره براتون طراحی کنه )معایبی هم که داره برطرف کنیدبهتراز این پژو و رنوه
بنده 25 روز هست که ماشینم بخاطر لنت ترمز و دیسک ترمز چرخ عقب در نمایندگی خوابیده و هیچ کس جوابگو نیست .
بعد اقایان دنبال وارد کردن خودرو جدید هستند هنوز ! وا مصیبتا وا مصیبتا که شیپور را میخواهند از سر گشادش بزنند.
ایرانی هیچوقت تولید کننده نبوده و دیگر هم نخواهد شد چراکه تولید اخلاق میخواهد و سخت کوشی که هیچیک از این دو خصلت در ایرانی نبوده ، نیست و نخواهد بود . فرهنگ و اخلاق ما مبتنی بر آسودگی است و نه کار و تلاش . فرهنگ ما مبتنی بر تقدیر است و نه اختیار و تصمیم خودمان . در فرهنگ ما ، کار و تلاش زیاد ، دنیا پرستی است و در عوض هر چه بیشتر به مراقبه و پرهیز از دنیا بپردازیم ، انسانهای بهتری هستیم . وقتی این واقعیتها را کنار هم بگذاریم خواهیم دید که ما نمیتوانیم به این زودی ها از خاک و خاکستر نشینی بلند شویم و در راه طرقی و آبادانی و اخلاقی شدن گام برداریم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل