بازدید 20640
۶

توضیح وزارت بهداشت درباره حلیم پنبه ای

کد خبر: ۷۰۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 13 June 2017
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: واحدهای صنفی عرضه‌کننده آش و حلیم و شیرینی‌های مختص ماه مبارک رمضان تحت نظارت و کنترل تیم‌های بهداشت محیط هستند و وجود پنبه و الیاف و پشم دام در حلیم صحت ندارد و تاکنون در بازرسی‌ها مستنداتی دراین خصوص به‌دست نیامده است.

به گزارش ایسنا مهندس محسن فرهادی با اشاره به دست به دست شدن برخی اخبار و فیلم‌های منتشر شده در صفحات مجازی که بعضا بی‌اساس است،گفت: متاسفانه اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد وجود حلیم‌های آغشته از پنبه و الیاف باعث انتشار این نوع اخبار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های میدانی و رسیدگی به شکایات مردمی سامانه بهداشت ۱۹۰ مشخص شد به علت پخت طولانی گوشت در حلیم، رشته‌های کلاژن - که از قسمت‌های تشکیل شده گوشت است- باقی می‌ماند و در اثر ترکیب با گلوتن و دیگر قندهای موجود در گندم، تولید بافت پنبه مانند می‌کند و پس از شستشو خاصیت الاستیسیته مانند پیدا می‌کند که در این رابطه نمونه‌برداری‌های متعدد صورت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نمی‌توان از پشت دوربین صحت یا سقم برخی اخبار را تشخیص داد،گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تیم سیار بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه نظارت و کنترل کلیه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی به خصوص واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و غذاهای محلی و شیرینی‌های مختص ماه مبارک رمضان از جمله زولبیا و بامیه را بر عهده دارند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار افزود: امسال با دستگاه‌های پرتابل سنجش کلیه مواد غذایی در سطح عرضه کنترل شده است و در صورت لزوم مداخلات به منظور تامین سلامت روزه داران اعمال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت فرهادی در پایان گفت: ضمن عدم تایید وجود پنبه و پشم دام در حلیم به مصرف کنندگان عزیز توصیه می‌شود آش و حلیم مصرفی خود را از واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب تحت پوشش اتحادیه ذیربط تهیه و از خریداری موادغذایی از دستفروشان خودداری کنند همچنین شهروندان محترم می‌توانند درصورت داشتن شکایت بهداشتی با سامانه بهداشت ۱۹۰  به طورشبانه‌روزی تماس بگیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶
حليم پنبه اي اسم غذاي جديده ؟ يا منظرتون حليم الوده به پنبه
خواهشا با این صراحت نفی نکنید. اینکه شکایتی تا کنون نشده دلیل نیست .
من خودم دو سال پیش با چشم خودم الیافی که دور قاشق پیچیده بود را برداشتم و دیدم هیچ شباهتی به گوشت نداره و کاملا در هم تنیده شده بود. دیگر سمت حلیم نرفتم.
بارها هم با 124 تماس گرفته بودم ولی هیچ اتفاقی ترتیب اثری داده نشد
استفاده از گوشت را درحلیم ممنوع کنید چون غالباً به جای گوشت ، پوست و سیرابی و ضایعات گوشت مصرف می شود که نبودش بهتر از بودن است .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
با سلام
بنده هم دیروز حلیم گرفتم متوجه الیاف ریز شبیه رشته های پنبه شدم ک بسیار عجیب بودنمیدونم چ کسی بازرسی میره تا اینهارو ببینهبا ی میکروسکوپ ساده و مشاهده ی نمونه قابل اثباته
یادمون باشه ک موضوع پالم هم هیچ وقت حل نشد
تکذیب همچنان ساده ترین راه
پنبه غیر قابل هضم است و خوردن آن دل درد شدید میآورد.
خوردن 10 گرم پنبه میتواند جان یک نفر را بگیرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر