بازدید 9900
۹
روند ورود سرمایه خارجی صعودی شد!

افزایش ۶۴ درصدی ورود سرمایه خارجی به ایران

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) به تازگی جدیدترین گزارش خود پیرامون سرمایه گذاری جهانی 2017 را منتشر کرد. در این گزارش آمده است، جریان ورودی "سرمایه گذاری مستقیم خارجی" به ایران در سال 2016 با افزایشی 64 درصدی نسبت به سال قبل، به سطح 3 میلیارد و 372 میلیون دلار رسیده است. این عدد نشان می دهشد روند ورود سرمایه مستقیم خارجی به ایران بعد از چند سال نزولی بودن به مدار صعود بازگشته است. البته گفتنی است این رقم هنوز با رقم سال 2012 فاصله دارد.
کد خبر: ۷۰۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 13 June 2017
کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) به تازگی جدیدترین گزارش خود پیرامون سرمایه گذاری جهانی 2017 را منتشر کرد. در این گزارش آمده است، جریان ورودی "سرمایه گذاری مستقیم خارجی" به ایران در سال 2016 با افزایشی 64 درصدی نسبت به سال قبل، به سطح 3 میلیارد و 372 میلیون دلار رسیده است. این عدد نشان می دهد روند ورود سرمایه مستقیم خارجی به ایران بعد از چند سال نزولی بودن به مدار صعود بازگشته است. البته گفتنی است این رقم هنوز با رقم سال 2012 فاصله دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل کافی نبودن منابع داخلی شان جهت سرمایه گذاری، تمایل دارند تا سرمایه های خارجی را جذب کنند و از این سرمایه ها در راستای افزایش میزان تولید و رشد اقتصادی بهره ببرنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. اقتصاد کشور هم اکنون با بحران بیکاری رو به رو بوده و برای مقابله با این بحران نیازمند آن است تا چرخ های تولید را به گردش در آورد. لازمه به گردش در آوردن چرخ های تولید نیز سرمایه است؛ سرمایه ای که منابع داخلی از عهده آن بر نیامده و بنابراین دولت نیازمند آن است تا شرایط را برای ورود سرمایه های خارجی به کشور فراهم کند. با بررسی اسناد بالادستی کشور نیز به این نکته پی خواهیم برد که بحث ورود سرمایه های خارجی در آنها نیز مطرح شده است. به عنوان نمونه در قانون پنجم توسعه پیش بینی شده است که 160 هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی طی پنج سال به کشور وارد شود. رقمی خیره کننده که قادر است بنیان های اقتصادی ایران را متحول کند. 

در سال های اخیر به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان کمتر سرمایه گذار خارجی یافت می شد که سرمایه خود را به ایران وارد کند و به همین منظور می توان گفت، بعد از اعمال تحریم های ظالمانه (سال 2012) جریان ورود سرمایه خارجی به کشور سال به سال کاهش یافت. این روند بنا به گزارش های سرمایه گذاری جهانی آنکتاد تا سال گذشته ادامه داشت.

همان گونه که از نمودار 1 نمایان است، از سال 2010 تا سال 2012 (سالی که تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان تشدید شد) میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران روند صعودی داشته و پس از آن این روند تا سال 2015 روندی نزولی به خود گرفته است. در گزارش اخیر آنکتاد که مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 می باشد دوباره روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران در مدار صعود قرار گرفته است.

افزایش ۶۴ درصدی ورود سرمایه خارجی به ایران

به گزارش سرمایه گذاری جهانی 2017 آنکتاد، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال 2016 با افزایشی 64 درصدی نسبت به سال قبل به سطح 3 میلیارد و 372 میلیون دلار رسیده است؛ هر چند این میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی با میزان سرمایه ورودی خارجی در سال 2012 (سال آغاز تحریم ها) فاصله ای یک میلیارد و 290 میلیون دلاری دارد، نکته مثبت آن شکسته شدن روند نزولی ورود سرمایه خارجی به ایران و بازگشت آن به روند صعودی است.

البته منتقدان دولت با مقایسه کل رقم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دولت دهم با دولت یازدهم به این نکته اشاره می کنند که رقم جذب شده سرمایه خارجی در دولت یازدهم 47 درصد کمتر از رقم جذب شده دولت قبل بوده است. (نمودار 2)

افزایش ۶۴ درصدی ورود سرمایه خارجی به ایران

به هر حال، گویا رفت و آمد هیات های خارجی بعد از اجرایی شدن برجام تا حدودی اثر خود را در سرمایه گذاری مستقیم خارجی سال 2016 نشان داده و امید است که دولت دوازدهم تلاش دو چندانی را در راستای جذب سرمایه های خارجی جهت حل بخشی از بحران بیکاری از خود نشان دهد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
پس چرا بعضی ها میگویند برجام هیچ نتیجه ی مثبتی نداشت؟
پاسخ ها
sajjad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
هنوز به 2012 نرسیده
سه میلیارد هم شد سرمایه
ایران ظرفیت حداقل 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال را داراست.
لطفا اين خبرهاي خوب رو به خبرگزاري هايي مثل فارس هم بدين كه شايد باعث بشه كمي منصفانه تر نقد كنند.
لطفا مشخص کنید این سرمایه گذاری کجا صورت گرفته تا شاید ما هم لمسش کنیم
اقایونی که میگن برجام برجام،توجه کنید دولت دکتر احمدی نژاد بااینکه تحریم بود سزمایه بیشتری جذب کرد، این یعنی تو موضوع اقتصاد حالا حالا ها مونده کسی به پای دکتر برسه
تابناک بازم بد دولت دکتر رو بگو
مهم مردم اند که زحمات دکتر رو با گوشت وپوست درک کردن
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
من که تورم بالای 50 درصدی و چند برابر شدن قیمت دلار و طلا و خودرو و سوخت رو با گوشت و پوست درک کردم..
بسمه تعالی
سرمایه گذاری خارجی بایستی لااقل سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار باشد تا کشور را در راه مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد. و قطعا حضور این مقدار سرمایه باعث ایجاد اشتغال چند میایونی در کشور خواهد شد. به طوری که نیاز به ورود نیروکار خارجی خواهیم داشت.. در ضمن سالانه فقط ۵۰ میلیار دلار صرفا بایستی در پروژه های گازی و نفتی هزینه شود.
چه نمودار های جالبی دولت آوار برداری می کرده یا...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار