بازدید 3797
خبری از تولید نیست

سهم صفر ستاره‌خلیج‌فارس در تولید بنزین داخلی

وزیرنفت گفته بود:«تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس در حال انجام است وتازمانی که مطمئن نشویم تولید به طورمستمرانجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی شود»؛ با این وجود تولیدبنزین آن درحال حاضرصفراست.
کد خبر: ۷۰۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 12 June 2017
وزیرنفت گفته بود:«تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس در حال انجام است وتازمانی که مطمئن نشویم تولید به طورمستمرانجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی شود»؛ با این وجود تولیدبنزین آن درحال حاضرصفراست.

به گزارش خبرنگار مهر، ۴۳ روز از یکشنبه ای که نخستین فاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و سایر مسوولین ذی ربط افتتاح شد، می گذرد. ۱۰ اردیبهشت سال جاری بود که خبر افتتاح فاز نخست این پالایشگاه روی خروجی خبرگزاری های کشور قرار گرفت. این رخداد در حالی بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی (IPF) در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت تکمیل این فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس موکدا اعلام کرد که «تا زمانی که تولید پایدار و مستمر بنزین در این پالایشگاه انجام نشود، افتتاحی رخ نمی دهد چرا که دولت تدبیر و امید نیازی به افتتاح نمایشی ندارد.»

از گفته وزیر نفت می توان برداشت کرد که افتتاح فاز نخست ستاره خلیج فارس به معنای آن است که بنزین (فارغ از نوع یورو ۴ بودن آن) به طور مستمر در حال تولید است و ۱۲ میلیون لیتر به طور روزانه به سبد تولیدی بنزین داخلی اضافه می شود و به این ترتیب یک گام به خودکفایی کامل نزدیک می شویم.

البته بگذریم از اینکه در دوران پیش از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کلید خوردن هر یک از پروژه های نفتی تبدیل به دستاویزی برای هر یک از جریان های سیاسی شده بود تا با تلاش هر چه بیشتر آن را پای خود بنویسند. بدیهی است که طراحی و انجام هر یک از پروژه های عمرانی به ویژه در صنعت نفت را نمی توان به پای شخص یا دولت خاصی نوشت چرا که به لحاظ فنی و مهندسی هر یک از طرح ها متشکل از زنجیره به هم تنیده ای از طراحی تا ساخت است که هر قطعه از آن با تلاش عده ای ساخته شده است.

سال آینده در تولید بنزین خودکفا می شویم!

در ۲۲ اسفند ماه سال ۹۴ زنگنه در نشست خبری از آزاد شدن تجهیزات بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی ایران توسط زیمنس آلمان خبر داد و گفت: با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سال آینده از واردات بنزین خودکفا می شویم.

او همچنین در تاریخ ۲ اردیبهشت سال جاری در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی پتروشیمی (IPF) به خبرنگار مهر گفته بود: تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال انجام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که تولید بنزین به طور مستمر انجام می‌شود، افتتاحی انجام نمی‌گیرد.

این گفته وزیر نفت در حالی مطرح می شود که بر اساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میزان تولید بنزین در ابر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس همچنان صفر است. این یعنی همچنان به واردات میانگین ۱۲ میلیون لیتری بنزین  در روز وابسته هستیم. از طرفی چه اهمیتی دارد که چه کسی دم از خودکفایی در تولید بنزین می زند؟! بی شک تک تک مسوولان از سطح وزارت تا خردترین ها در طراحی، ساخت و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس سهیم هستند و نمی توان تلاش های انجام شده را که در طول زمان و به صورت خرد انجام شده به پای یک شخص یا دولت خاص نوشت چرا که پرواضح است که هر بخش از این پروژه همانند حلقه های زنجیری در هم تنیده شده و به یکدیگر وابسته است.

اما آنچه جای خالی آن احساس می شود تولید ۱۲ میلیون لیتری بنزین ستاره خلیج فارس در روز است که توضیح بیشتر و شفاف سازی عمیق تری را از سوی نهادهای ذی ربط می طلبد. در تصویر زیر که نمایی از گزارش شرکت ملی پالایش و پخش است به وضوح میبینیم که سهم تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سبد تولید بنزین داخلی صفر است.

سهم صفر ستاره‌خلیج‌فارس در تولید بنزین داخلی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار