بازدید 12951
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «واردات گوشت به بهانه افزایش قیمت» تا «بحران برای قطر ایرویز و ابهام در برگزاری جام جهانی 2022»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار رشد ۱۵ واحدی شاخص کل بورس، نبض بازار سکه تهران، پیش بینی بازار نفت، آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، موضع بانک‌های اماراتی در قبال حساب قطری‌ها، نوسان دلار در محدوده ۳۷۳۰ تومان، ۸۰ درصد بازار لوستر ایران در قبضه چینی ها، تولید خودرو کم‌مصرف ایرانی - اتریشی و تداوم کم‌نوسانی اوراق در بازار مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 12 June 2017
از «واردات گوشت به بهانه افزایش قیمت» تا «بحران برای قطر ایرویز و ابهام در برگزاری جام جهانی 2022»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار رشد ۱۵ واحدی شاخص کل بورس، نبض بازار سکه تهران، پیش بینی بازار نفت، آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، موضع بانک‌های اماراتی در قبال حساب قطری‌ها، نوسان دلار در محدوده ۳۷۳۰ تومان، ۸۰ درصد بازار لوستر ایران در قبضه چینی ها، تولید خودرو کم‌مصرف ایرانی - اتریشی و تداوم کم‌نوسانی اوراق در بازار مسکن را در بر دارد.


شاخص کل بورس به رشد ۱۵ واحدی اکتفا کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 21 خرداد ماه 96 با رشد 15 واحدی به رقم 79 هزار و 870 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 5 واحدی به رقم 26 هزار و 989 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 69 واحد افت، عدد 17 هزار و 169 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 53 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 300 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 9 واحدی به رقم 86 هزار و 895 واحد دست یافت. شاخص بازار اول بر خلاف دیگر شاخص ها با افزایش 87 واحدی به رقم 55 هزار و 186 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 403 واحدی، عدد 178 هزار و 399 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاخص با افزایش 1.3 واحدی به رقم 904 واحد رسید. 



بازار سکه بدون تغییر خاصی سپری شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۸۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان، نیم سکه ۶۳۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۴ هزار تومان است.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

در این هفته از یک طرف، قطع رابطه عربستان و برخی دیگر از کشور های منطقه با قطر، و همچنین افزایش تولید لیبی، نیجریه و آمریکا، و از طرف دیگر امیدواری تجار یه تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. پیشبینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا از تولید خود بکاهد تا قیمت نفت بالا برود.

واردات گوشت به بهانه افزایش قیمت

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر به رغم واردات تقاضا برای دام زنده تفاوتی نداشته است. به گفته وی در صورت استمرار روند واردات تقاضا برای دام داخلی کاهش خواهد یافت. مقدسی با بیان اینکه واردات گوشت با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، افزود: واردات گوشت به بهانه افزایش قیمت ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌نماید، چرا که قیمت دام زنده تغییری نیافته و تنها برخی سودجویان اقدام به افزایش قیمت نموده‌اند. رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به تأثیر تب کریمه کنگو بر قیمت دام داخلی تصریح کرد: با توجه به کشتار دام تحت نظارت مسئولین دامپزشکی و نگهداری ۲۴ ساعته در اتاق پیش‌سرد باید گفت که این ویروس قابل انتقال نیست که بتواند بر قیمت دام تأثیر گذار باشد. به گفته وی با وجود واردات لاشه باید مجوز صادرات دام به دامداران داده شود.

خرید تضمینی گندم از مرز ۳ میلیون تن گذشت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون خرید تضمینی گندم در ۲۴ استان انجام می شود، گفت: براساس گزارش های موجود تا ظهر روز گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم بصورت تضمینی خریداری شده است. وی گفت: استان خوزستان با بیشترین میزان خرید تضمینی گندم رتبه نخست را در کشور دارد و تا کنون یک میلیون و ۳۳۸ هزار تن گندم خریداری شده است. وی افزود: تا ظهر دیروز استان گلستان با ۶۴۷ هزار تن و استان فارس با ۳۷۵ هزارتن خرید تضمینی گندم در رتبه دوم و سوم قرار دارند. سیف با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت در سراسر کشور یازده میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری شود، گفت: تا کنون حدود ۹۰ درصد پول گندم کاران پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران میزان خرید دانه روغنی کلزا را ۱۰۹ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: براساس جدیدترین گزارش ها میزان خرید دانه روغنی کلزا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ هزار تن بیشتر است.

بانک‌های اماراتی حساب قطری‌ها را مسدود می‌کنند

به نقل از بلومبرگ، بانک‌ها و مؤسسات مالی امارات متحده عربی به دستور بانک مرکزی این شیخ‌نشین در حال جست‌وجو برای یافتن و مسدود کردن حساب‌ اشخاص حقیقی و حقوقی قطری هستند که به ادعای آنها در تأمین مالی تروریسم نقش دارند. از سوی دیگر بانک مرکزی امارات به این مؤسسات و بانک‌ها دستور داده است تا بررسی‌های خود درباره مشتریان دارای حساب در 6 بانک بزرگ قطر را تشدید کنند.

نوسان دلار در محدوده ۳۷۳۰ تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه هر دلار آمریکا با افت 13 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 298 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 99 ریال به رقم فروش 41 هزار و 844 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 232 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 3 ریال ارزان تر فروخته شد.

از «واردات گوشت به بهانه افزایش قیمت» تا «بحران برای قطر ایرویز و ابهام در برگزاری جام جهانی 2022»

۸۰ درصد بازار لوستر ایران در قبضه چینی ها

عضو اتحادیه بلور، چینی و لوستر با بیان اینکه لوسترهای بی کیفیت چینی ۸۰ درصد بازار داخلی را به قبضه خود درآورده است، گفت: مصرف‌کنندگان داخلی فریب ظاهر لوسترهای وارداتی به‌ ویژه از کشور چین را نخورند، چرا که این محصولات به هیچ‌وجه کیفیت نداشته و فاقد استاندارد های لازم هستند. وی در ادامه با بیان اینکه ایران تکنولوژی تولید قطعات آویز کریستال لوستر را ندارد، افزود: تولید این قطعات به تکنولوژی بالا و سرمایه گذاری کلان نیاز دارد. نمکی با اعلام اینکه در حال حاضر آویز کریستال لوستر از مصر وارد می شود، اظهار داشت: تولید کریستال های شاخه زنبق و قطعات دیگرلوستر بصورت داخلی بوده چون با تکنولوژی و سرمایه گذاری پائین تر شدنی است. وی در گفتگو با راديو اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این جمله که هزینه تولید لوستر در ایران، ترکیه و چین به ترتیب ۸،۴۴و ۶ درصد است، یادآورشد: لازمه شتاب بخشی به چرخ تولید صنعت اشتغال زای لوستر در کشور برداشتن بار سنگین هزینه تولید از دوش تولید کنندگان داخلی است.

آغاز تولید خودرو کم‌مصرف ایرانی - اتریشی تا دو سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری ایران و اتریش در زمینه طراحی یک خودروی کم‌مصرف خبر داد و گفت: اکنون کارخانه‌ای در استان قزوین برای تولید این خودرو در حال احداث است و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده آغاز تولید این موتور در ایران رخ خواهد داد.محمدرضا نعمت‌زاده ظهر دیروز با وزیر دارایی اتریش و تیم همراه او دیدار کرده و در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد. وی با اشاره به سابقه همکاری دو کشور ایران و اتریش، اظهار کرد: در قالب این مذاکرات مرکز تحقیقات ABL اتریش که سابقه طولانی در طراحی نیروی محرکه و موتور خودرو دارد با یک شرکت ایرانی وارد قرارداد همکاری شده است و در راستای این قرارداد که بیش از یک سال از آن می‌گذرد طراحی موتور مشترک آغاز شده و نمونه آزمایشی آن هم تهیه شده است.

تداوم کم‌نوسانی اوراق در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 616 تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح 8/ 21 درصد قرار گرفته است. در شرایط کنونی شاهد نوسان اندک «تسه»ها در سطح 76 هزار تومانی هستیم. افزایش سقف وام جعاله به 20 میلیون تومان تا پایان شهریور سال جاری از اوراق حمایت کرد. اما همچنان پایین بودن حجم معاملات به‌صورت سنتی در ماه رمضان، مانع از رشد قابل توجه اوراق است. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنان نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن و افزایش سقف وام چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت اوراق را ارائه می‌دهد. اما در سمت عرضه با وجود رشد تدریجی همچنان رشد غیرتورمی مسکن، در کنار جذابیت بازارهای رقیب سرمایه‌گذاری از جمله نرخ سود بانکی موانع تقویت سمت عرضه مسکن هستند.

بحران برای قطر ایرویز و ابهام در برگزاری جام جهانی 2022

شرکت قطر ایرویز با تشدید بحران سیاسی بین قطر و همسایگانش در شرایط بحرانی ویژه‌ای قرار گرفته است؛ چراکه کمتر از یک روز پس از قطع روابط سیاسی از سوی عربستان، بحرین، مصر و امارات، آسمان هوایی این کشورها نیز به روی هواپیماهای قطری بسته شد و عملاً مرزهای شمال غربی، غرب و جنوب قطر به روی هواپیماهای این کشور بسته شد. به همین دلیل هواپیماهای قطری برای رسیدن به اروپا و آمریکا باید از خلیج فارس عبور کرده و وارد آسمان عراق و سوریه شوند تا سپس بتوانند به سمت غرب تغییر مسیر دهند. این هواپیماها همچنین مجبور خواهند شد آسمان مصر را نیز که روی آنها بسته شده است، را دور بزنند. این مسأله نه‌تنها به افزایش مدت‌زمان مسافرت‌های هوایی برای هواپیماهای قطری منجر می‌شود، بلکه هزینه آنها را نیز به میزان زیادی افزایش خواهند داد.

به گزارش الجزیره در حال حاضر روزانه 70 پرواز قطر ایرویز به کشورهای همسایه لغو شده است. از سوی دیگر دو شرکت امارات و اتحاد که هر دوی آنها در امارات فعالیت می‌کنند نیز در حال سوءاستفاده از این بحران بوده و با برقراری پرواز در مسیرهایی که قطر ایرویز از دست داده است، در حال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستند. برخی بر این باورند که بحران سیاسی بین قطر و همسایگان آن در آینده نزدیک حل خواهد شد، اما با توجه به شرایط پیش‌آمده در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد، قطر نخواهد توانست در زمینه آماده‌سازی برای جام جهانی فوتبال سال 2022 پیشرفت مطلوبی داشته باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
واردات گوشت با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد????????
ناتوانی مردم فقیر در خرید گوشت و حرص و طمع دلالان گوشت و افزایش قیمت گوشت ، با چیزی مغایرت ندارد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
نویسنده مقاله قیمت عمده فروشی گوشت در دنیا 1 دلار هستش چرا 40000 تومان بدست مردم ایران میرسد
واقعا جای تأسف دارد ،که ریس اتحادیهٔ گاوداران ،از اینکه بدون هیچ پیش آمد ،ویا سانحه ای ،گوشت ،گاوی ،از اول سال ۹۵ تا اول سال ۹۶ ،کیلویی ۱۲ الا۱۵ هزار تومان افزایش داشته ،چرا مگر چه اتفاقی در کشور رخ داده؟ شما که ریس اتحادیه هستی چرا با دلالان معامله میکنید ،اقدامات اقتصادی ،همهٔ تولید کنندگان در ایران ،شرم آور است که فقط به منافع کوتاه مدت فکر میکنند ،مگر صبر مردم ،چقدر است ،؟ با این اوضاع ،وآشوب منطقه ،که اطراف کشور را ناکسان ،وکینه توزارن تاریخی فراگرفته ،پس شماها چرا مانند ،آنان رفتار میکنید ،آنها میخواهند با درگیری ،وترور ایران را نا امن کنند ،شماها میخواهید با گرانی ،ودر تنگنای معیشتی مردم را وکشور را در حالت نا امنی قرار دهید ،کار شماها هزار بار بدتر از کار تروریستها است ،چون در مقابله با آنها ،مردم همراه دولت ،ونیروی نظامی میشوند ،اما با شما الا با خشونت ،وتحریم کاری دیگری نیست ،فکر کنید اگر فقط یکماه مردم گوشت را تحریم کنند ،چه بر سر شماها می آید؟ اگر مردم نجابت بخرج میدهند ،وبرای پیشرفت ،کشور ،تحمل میکنند ،آنهم حدی دارد ،شماها که از سرمایه داران رژیم پهلوی،مهمتر نیستید ،پس بخود آیید ،وبه فرزندان ،ونسلهای آیندهٔ خود ،وملت ایران بیندیشید ؟ ،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان