بازدید 23609

اشارات معنادار ستون نویس «الریاض» در رابطه با ایران

از مدت ها قبل، موضوع نزدیکی عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری این کشور ـ که اغلب تعیین سیاست خارجی خود را در منطقه و فرای منطقه به خاندان ال سعودی واگذار کرده اند ـ به رژیم اسرائیل مورد بحث و تحلیل های فراوانی در داخل و خارج قرار گرفته است. نشانه های این نزدیکی اندک نیست و به ویژه می توان به خوبی دید که دولت دونالد ترامپ نیز تلاش بسیاری در این زمینه دارد.
کد خبر: ۷۰۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 11 June 2017
از مدت ها قبل، موضوع نزدیکی عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری این کشور ـ که اغلب تعیین سیاست خارجی خود را در منطقه و فرای منطقه به خاندان ال سعودی واگذار کرده اند ـ به رژیم اسرائیل مورد بحث و تحلیل های فراوانی در داخل و خارج قرار گرفته است. نشانه های این نزدیکی اندک نیست و به ویژه می توان به خوبی دید که دولت دونالد ترامپ نیز تلاش بسیاری در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ بحران قطر یک موضوع را به خوبی مشخص کرده و آن اینکه آنچه اکنون بیش از هر چیز و در پس ماجرا در حال رخ دادن و قابل توجه است، موضوع نزدیکی هر چه بیشتر کشورهای عرب تحت فرمان خاندان آل سعود با رژیم اسرائیل است.

هنوز چندی از ماجرای قطع روابط دیپلماتیک عربستان و دنباله روهای سیاست خارجی این کشور با قطر به بهانه مبارزه با تروریسم و نزدیکی به ایران نگذشته بود که مقامات اسرائیلی تبلیغات خود در این زمینه را آغاز کردند و از جمله لیبرمن، وزیر دفاع رژیم اسارائیل بیان کرد که جنبه های مثبتی در بحران قطر وجود دارد و این مسأله به خوبی نشان می دهد که خطر واقعی برای منطقه نه اسرائیل بلکه ایران است. تحلیل های متعدد دیگر نیز در رسانه های اروپایی و آمریکایی و همچنین عربی در مورد واکنش های اسرائیل به این موضوع و بهره برداری های خاص از آن وجود دارد.

واکنش های سریع مقامات اسرائیلی به این موضوع البته نکته ای تازه در بر ندارد و مسأله ای مسبوق به سابقه است؛ اما آنچه این این مسأله را جدی تر می کند، این است که کم کم زمزمه های نزدیکی عربستان سعودی و رژیم اسرائیل به یکدیگر و قرار گرفتن این ها در یک راستا، از رژیم اسرائیل به عربستان سعودی و افکار عمومی و رسانه های عربستان کشیده می شود.
 
اشارات معنی دار ستون نویس «الریاض» در رابطه با ایران 
 
روز گذشته، ستون نویس روزنامه «الریاض» در مطلبی در همین خط بیان کرده که همه جهان اسلام باید بدانند که اکنون ایران دشمن اصلی ماست و نه اسرائیل.

مساعد العصیمی ستون نویس این روزنامه بیان کرده است: ضمن توجه به خشونت و دشمنی اسرائیل هیچ عقل سلیمی شکی در این موضوع ندارد که اسرائیل سرزمین های عرب را اشغال کرده و این کار را با حمایت بین المللی صورت داده است که از اعلامیه بالفور شروع شده و با حمایت آمریکا تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه می دهد: اما در تشریح این دشمنی بسیار اغراق شده است تا جایی که برخی ادعا می کنند بلند پروازی یهودیان تا تسخیر شمال شبه جزیره عربی ادامه پیدا می کند. به شکل جالب توجهی العصیمی ادامه می دهد، «ساده لوحی» اعراب منجر به آن شده که این ادعا را باور کنند و نتیجه آن حساسیت بزرگی شده که منجر به کمک های فراوانی به فلسطینیان شده که در مواردی از بودجه برخی کشورهای بزرگ اسلامی نیز فراتر می رود.

وی با این مقدمه، پرسشی مطرح می کند که دشمن اصلی اعراب و اسلام چه کشوری است؟ و پاسخی که به آن می دهد: یک بررسی ساده و دقیق به این نتیجه مشخص می رسد که این ایران و نه اسرائیل است که تهدید جدی برای عربستان سعودی است و از هر وسیله ای برای شکست آن باید استفاده کرد.
اشارات معنی دار ستون نویس «الریاض» در رابطه با ایران 
وی بیان می کند، باید بر دشمن اصلی خود یعنی ایران تمرکز کنیم و اجازه ندهیم تا ادعاها و وحشت های بیهوده، موضوع را به گونه دیگری جلوه دهد. وی همچنین با اشاره به موضوع قطر بدون نام بردن از این کشور، خواستار آن شده است که با توجه به اصل «دوست دمن من، دشمن من است» با این کشورهایی که به سمت ایران گرایش دارند نیز برخورد جدی و قاطع شود.

از همه جالب تر آنکه وی در پایان مقاله خود اشاره ای به سخن «امام علی بن ابی طالب» کرده است و از قول امیرالمومنین نقل می کند: اگر دوستان شما، شما را فریب می دهند، با آنها همانند دشمنان خود رفتار کنید.

به صراحت مشخص است که موضوع قرار گرفتن در کنار اسرائیل و دشمن نامیدن ایران، اکنون به خطی جدی در رسانه های سعودی و افکار عمومی این کشور تبدیل شده است؛ خطی که از مدتها قبل آغاز شده و امروز شاهدیم با قوت بیشتری در رسانه های عربی به ویژه عربستان و همپیمانان این کشور در حال پیگیری است.

نکته مهمتر از همه آنکه این خط به شدت از سوی رسانه های تندروی آمریکایی و رسانه های اسرائیلی پیگیری می شود و کوچکترین اشاراتی به این موضوع در رسانه های عربی به سرعت از سوی رسانه هایی مانند فاکس نیوز و بریت بارت در آمریکا و رسانه های اسرائیلی بازتاب گسترده پیدا می کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر