بازدید 6007
۲

ضرب یادبود حکیم عمر خیام، افتخار جهانی

کد خبر: ۷۰۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ 10 June 2017
محصول جدید خانه سکه ایران، یادبود حکیم عمر خیام که به مناسبت بزرگداشت 969 سال تولد این چهرۀ درخشان علم و ادب ایران و دانشمند بی نظیر این سرزمین تولید و رونمایی شد، شامل یک کتابچه به دو زبان فارسی و انگلیسی از اشعار خیام که مدال یادبود(سکه یادبود) با وزن 40 گرم نقره خالص با عیار 999 به قطر 4 سانتیمتر در آن قرار گرفته است و همچنین یک کتابچه دیگر که شامل مدال یادبود(سکه یادبود) از جنس بای متال(طلا و نقره) با وزن 39 گرم نقره خالص با عیار 999 و 1 گرم شمش طلای خالص با عیار 995 به قطر 4 سانتیمتر می باشد. تیراژ بسیار محدود این یادبود گرانبها و ارزشمند به مناسبت نهصد و شصت و نهمین سال تولد خیام، فقط به تعداد 969 عدد خواهد بود.
 
برروی یادبود خیام، پرتره حکیم عمر خیام می باشد که از کار مرحوم استاد صدیقی که پرتره های مشاهیر برجستۀ ایرانی را کار کرده است، الهام گرفته شده است و در کناره های یادبود نوشته فارسی و انگلیسی حکیم عمر خیام، شاعر، منجم و ریاضی دان آورده شده است.
 
پشت یادبود خیام، مرکز آن پلانی از آرامگاه حکیم عمر خیام واقع در باغی در حومۀ شهر نیشابور که نمونۀ برجستۀ معماری نوین ایرانی و کار استاد هوشنگ سیحون می باشد، آمده است.
 
در یادبود خیام، به چهار جنبه از زندگی حکیم عمر خیام اشاره شده است. یک بخش یادبود به عنوان « خیام شاعر » درباره ادبیات و اشعار خیام می باشد که بیت مشهور وی دریاب دمی که با طرب میگذرد آمده است. ربع دیگر آن اختصاص دارد به « خیام منجم » که بخشی از نقش برجسته اسطرلاب آورده شده است. قسمت دیگر به « خیام ریاضی دان » تعلق دارد که درباره ریاضیات، نمودار و فرمول مشهور وی می باشد. بخش دیگر به « خیام موسیقی دان » اختصاص داده شده است که نت های موسیقی آمده است و در حاشیه یادبود نیز « صور فلکی » آورده شده است.
 
این اثر ماندگار و جاودانه جهت حفظ، پاسداشت و اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی به ملت بزرگ و شریف ایران و همچنین به جهانیان تقدیم می گردد.
 
ضرب یادبود حکیم عمر خیام، افتخار جهانی 


ضرب یادبود حکیم عمر خیام، افتخار جهانی 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
خیلی کار خوبی است . ممنون
بسیار عالی و مبارک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل