بازدید 14566
به کمک خیرین مدرسه ساز؛

صدها دختر جنوب کرمانی، پایشان به مقطع متوسطه باز خواهد شد!

در میان بی توجهی مسئولان دولتی، اخبار رسیده از جنوبی ترین بخش استان کرمان و منطقه ای که بسیاری از دانش آموزانش به دلیل نبود کمترین امکانات آموزشی مقطع ابتدایی خود را در کپر تحصیل می کنند، گویای آن است که تعدادی از خیران محلی با کمک های مالی اندک خود درصدد ساخت یک دبیرستان چهار کلاسه برای دختران دانش آموزی هستند که تا کنون و به دلیل نبود دبیرستان از ادامه تحصیل محروم می شدند.
کد خبر: ۷۰۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ 06 June 2017
برای ساخت مدرسه دولت کمک نمی کند، مردم پا پیش گذاشته اند!
در میان بی توجهی مسئولان دولتی، اخبار رسیده از جنوبی ترین بخش استان کرمان و منطقه ای که بسیاری از دانش آموزانش به دلیل نبود کمترین امکانات آموزشی مقطع ابتدایی خود را در کپر تحصیل می کنند، گویای آن است که تعدادی از خیران محلی با کمک های مالی اندک خود درصدد ساخت یک دبیرستان چهار کلاسه برای دختران دانش آموزی هستند که تا کنون و به دلیل نبود دبیرستان از ادامه تحصیل محروم می شدند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که بسیاری از دانش آموزان کلانشهرها با امکاناتی فوق استثنایی و در مدارسی با امکانات عالی مشغول به تحصیل هستند و ساختارهای جدید آموزشی کشور نیز به اشکال گوناگون از آنها درآمدزایی می کند، دانش آموزانی در کشور داریم که به دلیل نبود حداقل امکانات آموزشی در محل زندگی شان، از ادامه تحصیل صرف نظر می کنند. مثل صدها دانش آموز دختر در بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب که حالا و به مدد مردم محلی شاید صاحب مدرسه شوند.

هم اکنون هزاران دانش آموزانی که در بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب زندگی می کنند، به دلیل وجود مدارس کپری با حداقل امکانات دوران ابتدایی خود را با مشکلات فراوان می گذرانند و پس از فارغ التحصیلی از این مقطع به دلیل فقر مالی خانواده و دوری از مدارس متوسطه از محیط زندگی شان عملاً فرصتی برای ادامه تحصیل ندارند؛ دانش آموزانی که بخش زیادی از آنها دختر هستند و شرایطشان از دانش آموزان پسر به مراتب بدتر است.

در منطقه ای که از آن سخن می گوییم، روستاییانی زندگی می کنند که خانه هایشان از کپر ساخته شده و مدارس فرزندانشان نیز یا شرایط مشابهی دارد و یا اگر هم با آجر ساخته شده باشد، آنقدر بد و غیر استاندارد است که دانش آموزان و معلمان تدریس در همان کپرها را به این مدارس نامناسب ترجیح می دهند.

البته این مدارس تنها مختص به مقطع ابتدایی است و دانش آموزان این منطقه برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان باید مسیر طولانی بیش از 100 کیلومتر را تا شهر اسلام آباد (مرکز شهرستان رودبار جنوب) طی کنند؛ مسیر و شرایطی که به دلیل فقر مالی و سایر محدودیت ها بسیاری از دانش آموزان را از ادامه تحصیل بازمی دارد.

در این بین، شرایط دخترهای دانش آموز بسیار بدتر است. اگر دانش آموزان پسر تنها به دلیل مشکل مالی از ادامه تحصیل صرف نظر می کنند و در صورت تأمین هزینه های مالی شرایط تحصیل شان مهیا می شود، اما دختران این منطقه به دلیل تعصب هایی که در اهالی وجود دارد اجازه تحصیل در چند ده کیلومتری از خانواده را به آنها نمی دهد.
 
 
 
تصاویری از شرایط کنونی تحصیل دانش آموزان مقاطع ابتدایی بخش جازموریان
 
مشکلات فراوانی که در مسیر ادامه تحصیل دخترهای دانش آموز بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب وجود دارد، تعدادی از اهالی منطقه و خیران مدرسه ساز را بر آن داشت تا با پیمودن فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای لازم برای این دانش آموزان دختر در همان بخش جازموریان و نزدیک مرکز آن یعنی شهر کوچک زهکلوت، یک دبیرستان بسازند.

پیگیری های خبرنگار «تابناک»، این اقدام شایسته حاکی از آن است که این مدرسه قرار است با210 متر زیربنا ، 4 کلاس، یک آزمایشگاه و یک اتاق اداری در روستای گلدشت و برای تأمین فضای تحصیل دانش آموزان دختر مقط متوسطه روستاهای بخش جازموریان ساخته شود؛ دانش آموزانی که پیشتر اشاره شد تا پیش از این، بنا به دلایل مختلف مجبور به ترک تحصیل بودند.

یکی از خیرین که در جریان ساخت این مدرسه نقش محوری دارد، در مورد منابع تأمین بودجه ساخت مدرسه به «تابناک»، گفت: بودجه ساخت این مدرسه تماماً از سوی خیرین محلی فراهم شده و بیشتر کارمندان محلی با کمک های یک میلیونی، دو میلیونی و یا حتی 500 هزار تومانی در ساخت مدرسه کمک کردند.

این خیر در مورد کمک های آموزش و پرورش و دولت ادامه داد: مسئولان آموزش پرورش و دولتی تنها کمکی که با ما کردند، صدور مجوز ساخت و شرکت در مراسم کلنگ زنی ساختمان مدرسه بود.

وی افزود: مسئولان در ساخت این مدرسه هیچ کمک مالی نکرده اند و هم اکنون با منابع مالی که داریم، پیش بینی می کنیم تا مرحله ساخت دیوارهای مدرسه پیش برویم و برای تکمیل مدرسه نیازمند کمک های بیشتر هستیم.
 
 
تصاویری از فرایند احداث دبیرستان دخترانه بخش جازموریان که با کمک مردم در حال انجام است
 
حالا و با شرایطی که رفت، دختران دانش آموز بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب، چشم انتظار ساخت دبیرستانی هستند که قرار است فضای ادامه تحصیل آنها را در کنار خانواده هایشان و با حداقل هزینه فراهم کند؛ مدرسه ای که انتظار می رفت و می رود، مسئولان دولتی توجه ویژه ای به الزام ساخت آن می داشتند و داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
هفته گذشته بود برادر جهانگیری و نماینده ی این شهر رفتن کارای اولیه اش انجام بدن..من داخل منطقه بودم
این قشنگترین خبری بود که می تونستید منتشر کنید. سپاس
فکر می کردم خیلی خدمت رسانی به روستاها و شهرهای کوچک شده ولی اشتباه فکر میکردم !
خیرین اگر نبودند دولتمردان چه میتوانستند در بخش آموزش و پرورش بکنند ؟
خجالت هم خوب چیزیه ها .
من در یکی از روستاهای جنوب استان فارس به دنیا آمدم،در آنجا پس از دبستان از ما آزمونی برای مدارس نمونه دولتی و شبانه روزی میگرفتن و از هر روستا تقریبا یکی دو نفر پذیرفته میشدند و در مرکز شهرستان در مدرسه شبانه روزی تحصیل می کردندمن راهنمایی و دبیرستان را در مدارس شبانه روزی درس خواندم که موقعیت بسیار خوبی برای دختران روستایی بود و ما تا رتبه ی دو رقمی هم در کنکور داشتیم.
اما مشکلی که سر راه دختران برای تحصیلشان بود ازدواج های زیر سن قانونی بود و اغلب از درس و مدرسه جدا می شدندو به روستا برمی گشتند.که متأسفانه بودجه ی این مدارس ،در زمان احمدی نژاد بعد از فاجعه ی اقتصادی،قطع شد و با هزینه ی شخصی باید در مدارس شبانه روزی درس می خواندند که عملا خوابگاههای مدارس نمونه دولتی تعطیل شدند.
مناطق محروم فقط به جنوب کرمان خلاصه نمی شود ،جنوب فارس ،شرق و غرب هرمزگان،سیستان و بلوچستان،خراسان شمالی و جنوبی و.....
هیچ کدام از امکانات آموزشی حداقلی برخوردار نیستن.فرهنگ های غلط نبود امکانات فقر و....باعث آسیب‌های شدیدی به زنان و دختران این مناطق میشود
شرق و غرب استان هرمز گان و به ویژه جزایر استان هرمزگان از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی شرایط بسیار اسفبارتری دارند.
البته امکانات بهداشتی و پزشکی و.....هم همینطور.
مشکلات تحصیلی این دختران به نبود مدرسه ختم نمی شود ازدواج در سنین بسیار کم هم در این مناطق رایج است که کودکان را تحصیل باز می دارد.و حتی در بعضی موارد ثبت هم نمیشود.من یک ازدواج ناموفق در یازده سالگی داشته ام.
در شرق هرمزگان زنانی را دیده ام که را دیده ام که نه تنها از تحصیل بازمانداند بلکه بسیار آسیب دیده اند حتی روبنده های مشکی مثل عربها میپوشند و حتی اجازه رفتن به شهر نیز ندارند
کی قرار است ا ز جقوق این افراد دفاع کند.
کاش جزایر ما را هم عربها گرفته بودند و آبادش می کردند.جزایر قشم ،هرمز و ابوموسی ،هنگام وضعیت بدی دارند
از خیرین بخار بلند میشه ولی از .........؟!!
پول نفت ايران را براي بچه هاي ايران خرج كنيد اطفا
چندبار شعار دادیم که بی سوادی ریشه کن شده؟ مدیریت جهانی؟ معجزه های هزاره؟ پول های به ونزوئلا و کمور و جیبوتی؟
لطفا شماره حساب اعلام کنید تا من هم کمک کنم هرچند اندک ، دلم میخواهد سهمی بسیار ناچیزی در این کار داشته باشم.
شماره حساب اعلام کنید. من کمک می کنم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل