بازدید 5754
۵

معین: انتخابات ۹۶ شباهتی به انتخابات ۸۴ ندارد

کد خبر: ۶۹۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 14 May 2017
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ انتخابات پیش رو بیشتر شبیه به انتخابات سال 92 است، گویی مردم همان راه را ادامه می‌دهند و شباهتی به انتخابات 84 ندارد. در آن انتخابات پیشنهاد ائتلاف داده شد اما از سوی کاندیداهای اصلاح‌طلب پذیرفته نشد.

به گزارش ایسنا، مصطفی معین در نشست خبری با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرد: ما در آستانه یک نقطه عطف قرار داریم. امیدوارم که نتیجه انتخابات مثبت باشد و شاهد تداوم مدیریت دولت تدبیر و امید باشیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلانی که از سال 92 شروع شده، در راستای ترمیم و آواربرداری و همچنین ایجاد زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلفی مثل اقتصاد،‌ سیاست و فرهنگ بوده است. انتخابات پیش رو می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه سیاسی ایران باشد و همچنین می‌تواند در عین حال یک نقطه مرزی هم باشد.

معین در توضیح صحبت‌های خود گفت: اگر مشارکت مردم حداکثری نباشد قطعاً این عدم مشارکت بر امنیت ملی تأثیر می‌گذارد و این همان نقطه‌ای است که می‌گویم می‌تواند منفی باشد. اما در حالت مقابل اگر مردم به صورت حداکثری در انتخاباتی آزاد و در حالتی عادلانه کاندیداهایشان را به رقابت بگذارند آن نقطه عطف مثبت رقم خواهد خورد.

وی سپس گفت: امید داریم تا شاهد انتخاب مجدد روحانی توسط مردم باشیم؛ چرا که این دولت می‌تواند با توجه به دیدگاه‌هایی که در حوزه‌های علمی، ‌فرهنگی،‌ اقتصادی و اجتماعی دارد و همچنین با توجه به ارائه فرصت نقد و بررسی آنها کشور را به سمت و سوی توسعه ببرد.

وی سپس گفت: مردم در سال 92 و 94 نشان دادند که در زمین اصلاحات وارد انتخابات شده‌اند. امیدواریم این راه در انتخابات پیش رو نیز ادامه پیدا کند. با توجه به اینکه دولت روحانی در بسیاری از حوزه‌ها توانسته به توسعه دست پیدا کند مردم باید توجه کنند که این دولت در دور دوم می‌تواند عمل و حرکت بهتری داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شاخصه‌های اقتصادی که توسط دولت رقم خورده است خاطرنشان کرد: در خیلی از حوزه‌ها هم هنوز به جایی نرسیده‌ایم اما فراموش نمی‌کنیم که از رشد اقتصادی منفی 5 به بالای 7 درصد رسیده‌ایم. این حرکت صعودی در حوزه‌های دیگر نیز دیده و احساس می‌شود.

وی افزود: به طور کلی بودجه کشور به نفت وابسته بود، اما در سال‌های گذشته مشخص شده که سهم درآمد کشور از صادرات غیرنفتی تا چه اندازه افزایش یافته است. تراز تجاری کشور ما در سال 92، 20 میلیارد دلار منفی بوده است. این در حالی است که این تراز تجاری در انتهای سال 95 مثبت شده است. مردم به دلیل همین شاخصه‌ها باید مجدد به این دولت اعتماد کنند تا راهش ادامه پیدا کند.

وزیر اسبق علوم در ارتباط با شعارهای برخی از کاندیداها مبنی بر افزایش یارانه و یا ایجاد اشتغال گفت: وعده و عیدها باید بر اساس عقل و برنامه باشد،‌ با شعار کشور اداره نمی‌شود. غیر از برنامه‌ها کاندیداها باید مصادیق اجرایی خود را هم به مردم معرفی کنند. از سوی دیگر سابقه اجرایی کاندیداها نیز مهم است. مردم با یک گشتی در اینترنت متوجه می‌شوند که آیا فلان کاندیدا در زمانی که مسئولیتی بر عهده داشته موفق عمل کرده است یا خیر.

وی در همین راستا گفت: کاندیداها باید پاسخگو باشند اگر کاندیدایی در زمان مسئولیتش پاسخگوی مردم نبوده پس در آینده هم پاسخگویی در کار نخواهد بود. متأسفانه در مناظرات اکثر کاندیداها برنامه‌ای برای ارائه دادن نداشتند. سوابق افراد مشخص است، نوع برخوردهایشان در گذشته هم ثبت و ضبط شده، بعلاوه در خود مناظرات هم رفتارهای تهاجمی، تهمتی و تهدیدآمیز نیز در رفتار همانها مشخص شد.

معین در ادامه یادآورشد: کاندیداها زمانی که تهمت یا تندی می‌کنند بایدبدانند که در محضر اخبار عمومی ضروری است تا پاسخگو باشند. نباید اینطور باشد که طی سه ساعت هر حرفی راکه می‌خواهند بزنند اما وقتی برای دفاع در اختیار طرف مقابل قرار نگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ابراز عقیده کرد: صداوسیما این روزها ملی نیست و تبدیل به رسانه‌ای میلی شده است. این درحالی است که صداوسیما باید مرجعی فراجناحی باشد و تصمیماتش براساس منافع ملی گرفته شود. امیدواریم همچین مرجعی در آینده ایجاد شود.

وی در ادامه به ضرورت شفافیت در تبلیغات و برنامه‌های کاندیداها نیز اشاره کرد.

معین در پاسخ به این پرسش که نظرتان در مورد لیست شورای عالی سیاسی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای شهر تهران چیست گفت: چون در این شورا حضور ندارم اطلاعاتم مستقیم نیست اما می‌دانید که 800 نفر رزومه ارسال کرده و آن رزومه‌ها بررسی و مطالعه شده است.

 وی ادامه داد: متاسفانه درکشور ما اینطور نیست که بگوییم زمانی که لیستی میخواهد بسته شودخرد جمعی، لابی‌گری و یا فشارهای سیاسی و مالی درآن دخیل نیست. وقتی لیستی بسته می شود همه این موارد ممکن است در آن دخیل شود.

معین سپس گفت: نظر شخص خودم این است که من در این لیست نماینده‌ای ندارم. شاید بایداین لیست باز مورد بررسی قرار بگیرد. من فکر می‌کنم باید لیست را مورد بررسی قرار داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی با نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان تغییر مسیر سیاسی داده است، گفت: اصلاح‌طلبان از سال 92 روحانی را مورد حمایت خود قرار دادند ونزدیکترین گفتمان به او بوده‌اند. طی این 4 سال گرایش روحانی به این جریان بیشتر شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب سپس گفت: به طور طبیعی با توجه به تجربه دولت اول باید نسبت به ترمیم دولت بعدی اقدام جدی صورت بگیرد. روحانی باید عملکرد وزرایش را مورد بررسی قرار دهد. انتظار می‌رود که حتما از جناح اصلاح‌طلبان نیز وزرایی در کابینه‌اش قرار بگیرد. امیدوارم که بتواند افراد شایسته‌ای را برای کابینه‌اش در نظر بگیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
چرا شباهت دارد
اگر سال 84 همه اصلاحاتیها و مرحوم هاشمی به نفع کروبی کنار رفته بودند همون مرحله اول کار تمام بود
خدا كنه شبيه 88 نشه!
این انتخابات بسیار شبیه انتخابات 88 خواهد بود
فقط هيسسسسسسس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل