بازدید 3222
بررسی اولین مناظره نامزدها در برنامه جهان‌آرا:

خرازی:مسئولان دولت امروز از نقد نمی‌ترسند/بذرپاش:مناظره اول با مسائل اصلی مردم فاصله داشت

کد خبر: ۶۸۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 30 April 2017
صادق خرازی و مهرداد بذرپاش با حضور در برنامه جهان‌ارا مطالبی را در مورد اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، صادق خرازی در برنامه جهان آرا از شبکه افق در پاسخ به اینکه فضای مناظره نامزدها را چه طور دیدید، گفت: مناظره را گرم و خوب دیدم شاید برخی واژه‌ها را در شان نمی‌دیدم اما فضا را گرم کرد و موجب شد که مردم پای تلویزیون بنشینند. معتقدم اگر تلویزیون نقش خود را انجام دهد دلیلی ندارد مردم پای رسانه خارجی بنشینند. اما در مورد اینکه مردم از مناظره پاسخ گرفته باشند زود است .

او افزود: صداوسیما همیشه باید اینطور باشد و افراد را جذب کند و امروز همه از یک پدیده نام می‌برند در صورتی که باید در طول سال اینگونه باشد .

خرازی تاکید کرد: صدا و سیما نهاد هوشمندی است از شخص مدیر برنامه تا کسی که تدوین و صدابرداری می می‌کند از هوشی برخوردارند من برداشتم این است به رغم این شناخت ما دچار خودسانسوری شده‌ایم و ترس از نقد داریم . امروز مسئولان دولت ترس از نقد ندارد نمونه آن حادثه قطار است که تا مقام عذرخواهی رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نقد آگاهانه حائز اهمیت است و کسانی که دارای تفکر هستند آنها سعی می‌کنند نقد خود را هرچند درست است آگاهانه انجام دهند. ضلع چهارم مردم هستند که رسانه ملی را رصد می‌کنند وقتی صدا و سیما برای اینکه جاذبه ایجاد کند تغییر می‌کند  مردم هم آن را ارج می‌نهند. آوردن مسئولان به صدا و سیما راهکار دارد، اگر فضا شفاف باشد این امر تحقق پیدا می‌کند اینکه امروز من و آقای بذر پاش در کنار هم نشستیم نشان از تغییر و تحول در صدا وسیما دارد.

در ادامه مهرداد بذرپاش نیز گفت: از دیروز کلید اصلی انتخابات خورد و بخش زیادی از مردم ذهنشان درگیر انتخابات شد. مناظره غیر از آگاهی‌بخشی ماموریت اصلی‌اش این است که کارکرد جذابیت ایجاد کردن برای انتخابات و صحنه رقابت را دارد.

او ادامه داد: آنچه مناظره می‌خواهد آشکار کند این است که مشکلات مردم چیست و مردم دنبال این هستند که چه کسی از افراد بهتر مشکلات را می‌تواند بیان کند و اگر نامزدها نتوانند پاسخ معتبری در مناظره‌ها به مردم بدهند این مناظره‌ها خاصیت خود را از دست می‌دهد.

بذرپاش با بیان اینکه مناظره باید نشان دهد چه کسی آدرس غلط می‌دهد،گفت: مناظره دیروز تقابل دو نگاه در کشور بود. یک نگاه می‌گفت همه چیز خوب است و یک نگاه مقابل این بود که مشکلات در شان ملت نیست و باید تغییر کند که مردم باید تشخیص دهند .با مناظره نسبتا جذابی روبرو بودیم .

او با اشاره به اینکه مناظره باید نشان دهد که چرا وضع برخی مسئولان خوب است و با ما فرق دارد، گفت: مناظره باید مشخص کند چرا برخی مشکلات ما حل نمی‌شود و در چه حوزه‌ای مشکل داریم یک روز مردم باید مشکلات مسئولان را حل کنند و یا برعکس . البته نیمی از مناظره دیروز از مسائل اصلی مردم فاصله داشت اگر مردم احساس می‌کنند که پاسخ سوالات در بین صحبتها نیست چرا باید پای مناظره بنشینند.

در ادامه خرازی گفت: دغدغه و آلام مردم زیاد است و نظرات متشتتی در جامعه داریم. دوره‌ها و وقفه‌هایی که بر نظام اقتصادی کشور فرود آمده و آن را با مشکل مواجه کرده است. فهم و ادراک دغدغه مردم کار سختی نیست و نسبت به شایعاتی که مطرح می‌شود باید پاسخگو بود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان  در مورد  تحقق عدالت گفت:  بحث‌هایی که در عدالت اجتماعی و اسلامی داریم باید با  نگاه ایدئولوژیک تفاوت داشته باشد با توجه آموزه‌های به قرآن ومفسران آموخته‌ایم که  که لازمه عدالت تقوا است .

 او افزود:در بحث‌ها وقتی صحبت از مکنت و ثروت می‌کنیم دچار خلط مبحث نشویم اسلام با ثروت حلال مشکل  ندارد. برخی دولت ها توضیع فقر کردند که با مبانی دینی هم خوانی ندارد.این مسائل را اشتباه نگیریم .

خرازی بیان کرد:دولت باید نگاه خود را به مردم تغییر دهد و تا زمانی که نگاه دولت و حاکمیت تغییر نکند تحولی صورت نمی‌گیرد.

همه از صدا و سیما طلبکارند

درادامه بذرپاش در مورداینکه مناظره‌ نامزدهای انتخاباتی اتفاق  چه حاشیه ای داشت که اثر گذار بود،اظهار داشت: اینکه مقرر بود جهانگیری باهدف پوشش  دادن در صحنه ظاهر شود. در مدل کمپین انتخاباتی مگر چنین روشی داریم من هنوز نتوانسته هضم کنم  و این چند پیام داشت مبنی بر اینکه جهانگیری مناظره را تبدیل به تریبون گزارش عملکرد دولت کند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه صدا و سیما همیشه  مظلوم واقع می شود تاکید کرد: چرا که همه از صدا و سیما طلبکارند در حالی که هر کانالی می‌زنیم یک مقام مسوول دولتی  دارد صحبت می کند. اگر قرار باشد از تریبون مناظره هم  که میلیونها آدم دارند نگاه می کنند و از بیت المال استفاده می کنند یک کاندیدایی که مشخص است کنار می‌رود از این طریق  گزارش عملکرد می‌دهد درست نیست.

جهانگیری بیش ازکاندیدای پوششی  ظاهر شد

او افزود :البته جهانگیری بیش ازکاندیدای پوششی  ظاهر شد ویکی از پدیده های انتخابات فارق از نحوه ورود نحوه رفتار بود که فارق از انتشار ظاهر شد که  روحانی تعجب کرد و احساس کرد جا مانده است از جهانگیری.استقبال رسانه های حامی دولت هم از جهانگیری نشان می دهد توقع این ظاهر شدن را  نداشتند.

بذر پاش در پاسخ به اینکه پس هماهنگ نشده بود بنابراین جهانگیری کاندیدای کاندیدای پوششی نیست، گفت : البته شورای عالی  اصلاح طلبان  بیان کردند کاندیدای اصلی آنها روحانی است اما ۲۰ روز تا انتخابات مانده است ممکن است تغییراتی اتفاق بیافتد و این احتمال ممکن است .

او با اشاره به نظر سنجی‌ها و آراء روحانی گفت: در هیچ دوره ای نداشتیم که در  نظر سنجی ها آمار رییس جمهور پایین درآید در دوره مرحوم آیت آله هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد هم اینگونه نبود و این میزان آمار منفی منفی روحانی را نداشتیم .و این از موارد نادر و جدید این دوره است که  آراییش  سیاسی را تغییر می‌دهد.

 بذرپاش با اشاره به به مناظره گفت:دولت بعد از ۴ سال سعی کرد رویکرد تهاجمی و پیش دستانه پیش گیرد .اما این روش  حدی دارد لذا بیش از حد مردم را  دل زده می کند.

او بیان درباره بحث موضوع مسکن و بیکاری در جامعه گفت:رییس جمهور نمی تواند در دوربین نگاه کند و بگوید وضع شما خیلی خوب است  لذا مردم چنین حسی ندارند.روحانی عددی اعلام کرد که دولت ۶۰ برابر نسبت به دولت قبل شغل ایجاد کرده است.

جهانگیری آدم جدی است و  اهل بازی نیست

 در ادامه خرازی در رابطه با  اینکه ظاهر شدن جهانگیری و نقش او در انتخابات و  مواجهه جهانگیری و روحانی به عنوان نمایندگان دولت با وضع اقتصادی چگونه دیدید،اظهار داشت:جهانگیری فرد مستقل است که در کشور شناسنامه و عطف تاریخی دارد واز گذشته دور مدیر برجسته بوده است  و به قول خود از دهداری تا سرداری شروع کرده که که امروز به نوعی صدراعظم است

جهانگیری آدم جدی است و  اهل بازی نیست بلکه احساس مسئولیت کرده است در انتخابات دوره قبل  هم می خواست بیاید که بنا به دلایلی نتوانستو از لحاظ فکری آدم قوی است و همیشه همینطور بوده است. جهانگیری معاون اول رییس جمهور بوده و نقشش مشخص بود.

نمی توانیم الزاما بگوییم جهانگیری مدعی روحانی شده است

این فعال سیاسی بیان کرد:اینکه بگوییم جهانگیری اکنون در مناظر ه ها بحث می کند  تصور کنیم  ماموریت دارد  تناقض است و مقداری هماهنگ نیست .خدا رحمت کند مرحوم عسکر اولادی را در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای او کاندید شد و گفت برای کمک به رییس جمهور کاندید شده ام  و می گفتند می خواهم حرف هایی بزنم

او با بیان اینکه نمی توانیم الزاما بگوییم جهانگیری مدعی روحانی شده است و یا برعکس تاکید کرد: در آستانه انتخابات  این فضا سازی ها  درست نیست .

 خرازی در پاسخ به بذرپاش مبنی بر ادعای  او نسبت به پاییین امدن رای روحانی تاکید کرد:اینکه  بگوییم آراء روحانی پایین آمده این آمار در کجا ساخته شده است. در کجا بیان شده است . این کار درستی نیست و آنچه نگران می کند و رهبری تذکر دادند که سعی نکنید  فضا را دوقطبی شود طرز کار مشخصی است.

او با اشاره به پخش نشدن  برنامه های رییس جمهور از رسانه ملی گفت:رییس جمهور دارد کشور را اداره می‌کند و مسیولیت  دارد ایشان برای تبریک عید خدمت رهبری رفتند سفرای داخلی و خارجی حضور دارند  و همه مسولان هم هستند چرا صحبت های ایشان را پخش نکرده و سانسور می کنند.  نمی توان به رئیس جمهور گفت چرا صحبت می کنی و کشور را اداره می کنی .

دبیر کل حزب ندای ایرانیان،اظهار داشت:در مورد جهانگیری بحثم این است که پوششی آمده است و برای این است که شاید تحولات سیآسی  درجوامع به گونه ای دیگر رقم خورد من نمی توانم در یک مناظره بگویم که وضعیت او از دیگران بهتر است لذا  نیاز به زمان دارد.

او در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان به عنوان یک احتمال به جهانگیری فکر می کنند گفت : در حالت سیاسیت همه چی ممکن و هیچ چیز غیر ممکن نیست.

خرازی در پاسخ  به اینکه شورای عالی اصلاح طلبان گفته است جهانگیری پوششی است، گفت:شورای عالی اصلاح طلبان نماینده بخشی از اصلاح طلبان است  و شورای هماهنگی اصلاح طلبان  و دیگران هم وجود دارند  اما قطعا عرض می کنم  اتفاقات سال  ۸۴ رخ نخواهد داد  وآقای بذرپاش  خیالشان راحت باشد که اصلاح طلبان با هم متحد هستند.

بذر پاش در توضیح ثبت نام نکردن خود در انتخابات  گفت: به نظر شما می شود کسی بخواهد  رییس جمهور شود دیر برسد  ما دیدیم افراد بهتری در صحنه هستند تصمیم گرفتیم به این بزرگواران کنیم .  

اصلاح طلبان با آوردن جهانگیری سرمایه گذاری بدی نکردند

او ادامه داد: طیف اصلاح طلب متوجه شده روحانی اگرروحانی پیروز شود به سمت طیف  اصولگراها گرایش بیشتری پیدا کند لذا در رفتار سیاسی روحانی این را زیاد مشاهده کردیم و اصلاح طلبان با آوردن جهانگیری سرمایه گذاری بدی نکردند و این را ادامه دهند در این ۲۰ روز شاید نتیجه خوبی بگیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت:حکمرانی مطلوب اقتضاء می کند   حدود مسایل اصلی و فرعی را رعایت کنیم دیروز در مناظره چندان مسئله بحرانی نبود و این مباحث تا حدودی طبیعی است .

او در پاسخ به خرازی درزمینه ثرت گفت:آقای خرازی گفت تولید ثروت امر مذمومی نیست که این حرف درستی است .اما بحث این است که چگونه  یک مقام مسوول که  ازاول عمر کارمند دولت است می تواند هزاران میلیارد سرمایه داشته باشد .در نظام اسلامی مدیر باید یکی را انتخاب کند زندگی راحت داشتن امر بدی نیست اما  در جامعه ای که محروم وجود دارد مدیر باید بین این دو زندگی یکی را انتخاب کند. اگر می خواهد  زندگی راحت را انتخاب کند باید از مسولیت کنار رود .لذا اگر چند واحد خدمت به جامعه برساند چند واحد هم بدبینی به جامعه می دهد.

او تاکید کرد: ریگی را از آسمان می اوریم پآیین اما  چرا جلو ی چشم ما ۱۰۰ هزار کالا قاچاق وارد کشور می شود .۹۵ درصد آن از منابع رسمی می آید.

خرازی در پایان در باره ای اینکه به  این حد منازعات در مناظره‌ها نقد وارد است یا خیر گفت:تا اندازه ای جزء آماده سازی جامعه برای جذب رای است  این کار تبلیغآتی  برنامه ریزی برای انتخابات است و  آنچه خلاف شرع بود این است   که در دوره ای یک کسی آمد اسناد شخصی مردم را رو کرد .

او خطاب به بذرپاش در مورد اظهار نظرش نسبت به حضور جهانگیری ،گفت:آقای بذر پاش اجازه دهد که اصلاح طلبان صاحب دارند و قبول کنند که بگذرانند اصلاح طلبان خودشان تصمیم بگیرند و از طرف ما تصمیم نگیرند که بخواهند تحریکمان کنند  اگر هم برای مشورت به سراغ شما آمدیم  آن وقت مطرح کنند در درون اصلاح طلبی این حرف ها را جدی نمی گیریم  و به ان می خندیم.

خرازی تاکید کرد:زمانی که دست اندازی به  قدرت و ثروت باز شد در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد که باید مسئولان وقت  پاسخ می‌داند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر