بازدید 20221
از ترکمانچای تا «اس 300»؛

قدم بعدی در روابط ایران و روسیه در میانه «روس هراسی» مداوم ایرانیان

هم اکنون مدتی است، موضوع همکاری های استراتژیک و عملیاتی روسیه با ایران، به مسأله ای جدی در میان تحلیلگران و پژوهشکده های داخلی و خارجی بدل شده و حساسیت های موجود در روابط دو کشور ـ که گاهی با فراز و نشیب هایی بعضا جدی همراه بوده ـ همواره این پرسش را پیش روی قرار داده که آینده روابط میان ایران و روسیه به کدام سمت و سوست و تا کجا به پیش خواهد رفت؟
کد خبر: ۶۸۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 30 April 2017
هم اکنون مدتی است، موضوع همکاری های استراتژیک و عملیاتی روسیه با ایران، به مسأله ای جدی در میان تحلیلگران و پژوهشکده های داخلی و خارجی بدل شده و حساسیت های موجود در روابط دو کشور ـ که گاهی با فراز و نشیب هایی بعضا جدی همراه بوده ـ همواره این پرسش را پیش روی قرار داده که آینده روابط میان ایران و روسیه به کدام سمت و سوست و تا کجا به پیش خواهد رفت؟

به گزارش «تابناک»؛ این موضوع از آن روی اهمیت پیدا کرده که سوابق روابط میان دو کشور تشکیک هایی را در مورد میزان انسجام و قوت همکاری های ایران و روسیه در موضوعات مختلف به وجود آورده است. بسیاری از پژوهشگران و تحلیلگران داخلی و همچنین بخش اعظمی از افکار عمومی به لحاظ تاریخی خاطرات چندان خوشی از این روابط نداشته و در نتیجه شرایط و همکاری های فعلی میان روسیه و ایران را نیز در همان بستر تاریخی ارزیابی می کنند.

موضوع سوریه و جنگ داخلی این کشور نیز بر این نگرانی های افزوده است. همکاری های ایران و روسیه در مسأله سوریه، هرچند تا به امروز بسیار قوی و صریح بوده است، همچنان تردید جدی را در ذهن و فکر بسیاری نگاه داشته که انتظار «خنجر زدن روسیه در پشت ایران» در سوریه چندان بعید نیست.

در این میان، موضوع همکاری های نظامی و تسلیحاتی میان ایران و روسیه نیز بعد جدیدی به ماجرا داده است. تحویل سامانه دفاعی اس 300 از سوی روسیه به ایران بعد از پیمودن مراحل متعدد – که در میانه آن حتی سخن از بر هم خوردن توافق نیز به میان آمده بود – راه را برای توسعه این همکاری ها میان دو کشور افزایش داده است؛ اما همچنان در موضوعاتی مانند فروش سوخو 30 به ایران که با مشکلاتی از سوی روس ها مواجه شده، نشانه هایی از بد عهدی روس ها در ذهن شکاکان به روابط میان ایران و روسیه زنده نگاه داشته شد.
 
قدم بعدی در روابط میان ایران و روسیه در میانه «روس هراسی» مداوم ایرانیان 
شعیب بهمن، تحلیلگر روابط روسیه و ایران اما بر این باور است که مسیر همکاری های ایران و روسیه، به ویژه در موضوع تسلیحاتی- دفاعی پس از تحویل سامانه دفاعی اس 300 بسیار هموار و آینده این روابط روشن است. به عقیده وی، این دو کشور همچنان مسیر همکاری های تاکتیکی – نظامی را ادامه خواهند داد و در سایر زمینه ها نیز مسیر توسعه همکاری ها میان دو کشور هموار است.

وی بر این باور است که ایران و روسیه منافع امنیتی و استراتژیک مشترکی در منطقه خاورمیانه دارند و در نتیجه این امر، تحویل سامانه اس 300 منجر به آن شده که زمینه ای بسیار مناسب برای توسعه همکاری های تاکتیکی و نظامی میان این دو فراهم شود. وی بیان کرده: طی شش ماه گذشته، مذاکرات جدی و مهمی میان دو کشور در رابطه با خرید سایر تسلیحات روسی از سوی ایران همچون جنگنده چند منظوره سوخو 30 و تانک های مدرن T-90 در جریان بوده است. در این میان رفت و آمد زیادی بین هیأت های مذاکره کننده ایران و شرکت های روسی مربوطه در جریان بوده است.

از سوی دیگر، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، چندی پیش بیان کرده بود که تحویل سامانه اس 300 نشان دهنده میزان و سطح اعتماد میان دو کشور است. به گفته وی، از زمان تحویل این سامانه قدم های مهم دیگری برای تقویت روابط دوجانبه میان ایران و روسیه در زمینه دفاعی برداشته شده است.

در همین رابطه، حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و پژوهشگر مسائل سیاست خارجی، طی یادداشتی در وب سایت اینترنشنال و با تیتر «اندر ضرورت همکاری های استراتژیک میان ایران و روسیه» به این مسأله پرداخته است.

بنا بر دیدگاه حسین ملائک، آنچه هم اکنون روابط میان ایران و روسیه را جدی و پر اهمیت می سازد، مجموعه تحولات و تغییرات ساختاری در منطقه خاورمیانه بوده که ناچار ایران و روسیه را به رغم تفاوت در اهداف و نیات به سمت یک ائتلاف جدی تر سوق داده.

وی با اشاره به سوابق تاریخی متعدد روابط دو کشور از جمله دوران جنگ هشت ساله و همچنین فراز و نشیب های روابط میان روسیه و ایران در دوران قاجار و از سوی دیگر، روابط روسیه و چین با ایران در جریان مذاکرات هسته ای و روابط فعلی ایران با روسیه در صحنه جنگ سوریه، سؤال خود را بر این اساس مطرح می کند که «آیا باید در شرایط فعلی بی‌اعتمادی به روسیه را برجسته کرد؟ حاصل آن چیست؟»

وی در نخستین پاسخ خود به این پرسش می گوید: «همکاری نظامی ایران و روسیه اولین تجربه همکاری نظامی ـ امنیتی ایران با یک کشور دیگر بعد از انقلاب است. این همکاری می‌تواند بسیاری از کاستی های سیاست خارجی ایران را برطرف کرده و در دستۀ منافع حیاتی و یا استراتژیک ایران قرار بگیرد. آیا در ماهیت نتایج مثبت این همکاری در میان مدت شبهه‌ای وجود دارد؟ بعید می‌دانم سیاست‌گذاری در این مورد نظر منفی داشته باشد. البته زیاده خواهی جزئی از ذات ایرانی است و همه قشرها از نظامی و سیاسی گرفته تا روشنفکران و دانشگاهیان از همه چک سفید می‌خواهد: از روسیه سوخو مجانی، از عربستان تسلیم، از چین پول مفت، از آمریکا حمایت از انقلاب اسلامی و موارد دیگری از این دست.»
 
قدم بعدی در روابط میان ایران و روسیه در میانه «روس هراسی» مداوم ایرانیان 
حسین ملائک در بخش دیگری از یادداشت خود، با برجسته سازی ماهیت روابط خارجی ایران بعد از انقلاب اسلامی بیان کرده است: «فکر می کنم کسی نباشد، در این موضوع شک داشته باشد که بازیگران نظام بین‌الملل در همکاری با ایران در کمتر موضوعی حتی مبارزه با «تروریسم» احساس آرامش داشته باشد. بعید است کسی دست اندرکار سیاست خارجی ایران باشد و درک نکند که با این وضعیت، روسیه و سپس چین، جزء مهمترین منابع سیاست خارجی ایران هستند و باید تلاش کرد که رابطه ایران با روسیه و چین هر چه بیشتر عمیق، مردمی‌ و گسترده‌ شود. رابطه هیچ کشوری با ما به تعبیر وزیر محترم دفاع تابع «معرفت» نیست. مگر خود ما غیر از این عمل کرده‌ایم؟ نمی‌دانم چرا در جریان لیبی از معمر قذافی به پاسِ بخشی از کمک‌های بی‌بدلیش به ایران در جنگ با عراق حمایت نکردیم؟ متوجه نمی‌شوم چرا وقتی آمریکا به افغانستان حمله کرد به رغم منع شرعی در کمک به کفار علیه مسلمانان با آمریکا همسو بودیم؟»

وی در نهایت با برشمردن برخی نشانه های عمیق کژ رفتاری و بد عهدی، نه تنها از سمت روس ها بلکه از سوی سایر بازیگران روابط بین الملل در قبال ایران، به ویژه در جریان جنگ هشت ساله تحمیلی بیان می کند: از آن زمان به بعد به دلیل ماهیت متغیر نظام بین الملل، روس‌ها و چینی‌ها به ما نزدیک‌تر شدند، در حالی که اروپایی‌ها و کلا غربی‌ها بر مواضع قبلی خود ماندند. البته ماهیتِ کاسبکارانۀ هیچ‌ یک، نه شرق و نه غرب، عوض نشد و صرفاً بر مبنای روابط تجاری در زمینه‌های مختلفی با ایران همکاری کردند؛ هرچند واقعیت‌ها می‌گوید روس‌ها و چینی‌ها امکانات بیشتری در اختیار ما قرار داند. حاصل اینکه شخصیت های مطرح کشور و افراد مرجع این مملکت اگر مسئولانه بیندیشند، نباید با به کارگیری ادبیات رومانتیک در موضوعات سیاسی آشفتگی روانی و عمومی ایجاد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸۷
از پتر کبیر که دنبال اقیانوس هند بود مردم می ترسیدن الان ترکیه بارش را در روسیه بسته زمانی روس اسیر تاتار بود ال حذر تاتار بعد چرخش ایام تاتار متلاشی شد میلیون ها کشته داد
خیانت همیشه در اوج اعتماد رخ میدهد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
لطفا شما کشورهایی که چین یا روسیه از آنها چه در زمان شوروی چه در زمان حال حمایت کرده اند را ببینید؟
باباجون تعارف نکنین دیگه
از نیروگاه بوشهر چه خبر؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
باید به زیمنس آلمان گیربدید که نیمه کاره ول کرد.
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
چهار ساله در حال کاره عزیزم.
در هر حال به روسها مخصوصا به پوتین اعتماد نکنید
بهتر بود تحلیل خانم دکتر الهه کولایی را هم اینجا می نوشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
نخیر
چرا ملت ايران ذهنيت ظلم و ستم روسيه در زمان قاجار به ملت ايران و مقدسات خويش ( مانند گلوله باران حرم امام رضا ع را مي بايست فراموش کنند؟؟
من هرچه فکر میکنم میبینم که انقدر روس ها بلا بر سرمون اوردند غربیها نیاوردند .
آمریکا هراسی مداوم ایرانیها بد نیست ولی روس هراسی جیزه
دقیقا مورد تایید است
روسا ما رو و ما روسا رو کی ول م یکنیم؟
امان از روسا
تاریخ هر کشوری ،آیینه تمام نمای عبرت برای،سیاسیون اسیت
بوی انگلیسی به مشام می خوره
بازم روسها؟!!!!
روسها همیشه دشمن ما ایرانیها بوده اند.
حتما
چرا سوخو 30 رو به ما نداد ولی به هند داد؟
هیچ معجزه ایی نظرسنجی اکنون را دگرگون نمی کنه
باید از هر امکانی به ویژه روابط با کشورهای قدرت مند برای افزایش توان خود بهره گیریم.
در پرونده روسها نسبت به ایران جز خیانت چیز دیگری ندیدم
فقط روسیه
اینو راس میگه!
مرگ بر روسیه
بجز خیانت و بد عهدی از روس ها چیز دیگری نخواهیم دید
مرگ بر روسیه
تحلیل بسیار درستی است
اي شيطونها
پشت به ملت
رو به رفیق پوتین
اگر قرار باشد به یکی بین غرب و شرق انتخاب کنیم قاعدتا غربی ها بهتر هستند
تقريًبا درتمام كشورهاى اطراف ايران امريكا پايگاه هاى نظامى احداث كرده بطورحتم اين پايگاه ههارا براى هواخورى مردم مارا نساخته است
تحویل اس 300 خود به تنهایی برای اثبات دورویی روس ها کافی است
از روسیه سوخو مجانی، از عربستان تسلیم، از چین پول مفت، از آمریکا ح... و موارد دیگری از این دست.».......!!!!
اعتماد به روسیه و اعراب بزرگترین اشتباهه بابا این همه از اینا ضربه خوردیم هنوز درس نگرفتیم
در سیاست تنها روس ها بد عهد نیستند امریکا و اروپا و هند و چین و حتی ترکیه بد عهد هستند حتی در داخل کشور دوستان قدیم نسبت به هم بد عهدی کرده اند.
نظام سیاسی روسیه بعد از فروپاشی شوروی تا حد زیادی تغییر واصلاح پذیرفته و طبق دانسته های بنده از منابع موثق تزلزل و بی اعتمادی ایران و روسیه نسبت به هم از تدابیر سرویس های انگلیس و بعضا آمریکاست
مرگ بر روسیه
رفیق بی کلک پوتین
روسیه می خواست سوریه را به قلمرو خود اضافه کند
اینده رابطه ایران و روسیه برای طرف ایرانی به جایی جز پشیمانی و خسران نمیرسه
روسیه قابل اعتماد نیست همه مردم ایران این موضوع را خوب میدانند
کدام کشور غربی و یا امریکا یک وجب از خاک ایران را تصرف نموده است .
روسیه با این روند تجزیه ایران را برای سال های آینده پیش میبرد.
یک ایران ضعیف و سپس تجزیه
روسیه کشور همسایه ماست باید با حفظ منافع ملی روابط خوبی برقرار کنیم و از امکانات این کشور استفاده کنیم و تشویق کنیم در فصل سرد روسیه توریست ها از ایران دیدن کنند
مرگ بر روسیه
بارون اومد تَرک ها هم رفت؟
چه کسی از روسها سوخوی مجانی و از چینی ها پول مفت خواسته ؟
اینکه کسی از یک کشور دیگر انتظار برادری و اتحاد همه جانبه داشته باشد اشتباه است. هر کشوری بنا به مصالح خود در بخشی مسائل، با کشور دیگری همکاری میکند
از۴۴پیام ۴تاانتشاراین یعنی سانسور
پس اگه تحویل اس 300 بیانگر اعتماد بین دو کشوره تحویل اس 400 به ترکیه بیانگیر اعتماد بیشتر بین دو کشور هستش.
پوتین به نظر آدم فهمیده و قاطعی میآید آدمی نیست که هر لحظه رنگ عوض کنه
روسیه همواره از ایران سو استفاده کرده
بله دیگه
بنظر بنده دنیای چند قطبی بهتر از دنیای یک قطبی است
قبلا آمریکا بود حالا روسیه,چه فرقی کرده؟
این بنده خدا هم میگه کلا به هیچکس نباید اعتماد کرد
به هر نسبتی که بتوانیم در نظام بین الملل در کلیه مسائل کمک حال روسیه باشیم همانقدر هم باید انتظار داشته باشیم
چقدر ادم بی سواد داریم
اس ۳۰۰داده ولی کد نداده.یعنی پشم.
روس هراسی ؟
روس هراسی ؟
اگر یک چیز باشد که ایرانیان قرن هاست روی آن انتفاق نظر دارند دشمنی ابدی روسها با ماست ،
رابطه کشورها مانند مدل لباس هست
هر چند وقت یک دفعه مدل قدیمی رو می شود.
کسانی که میخواهند در روابط ایران و روسیه اختلال ایجاد کنند، خواسته یا ناخواسته مواضع ایران را در برابر زیاده خواهی غربی ها و حتی تجاوز نظامی غرب و اسراییل به ایران تضعیف می کنند
روسیه برای اثبات حسن نیت خود حداقل راه را برای بازگشت نخجوان به مام میهن هموار کند
این شعار هم تغییر کرد
اصلا تابلو نیست
هنوزدرپی خرید تسلیحات ازروسیه هستید؟
ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎﺩ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭﺳﻴﻪ اﺳﺖ
مرگ بر روسیه
"زیاده خواهی جزئی از ذات ایرانی است"؟؟؟؟؟
مرگ بر روسیه
4 تا اس300 دادن، دیگه ما باید اعتماد کنیم. بسیار کارشناسانه
مرگ بر روسیه
عدم نگاه به خارج چی شد ؟
سامانه اس 300 هم که پس از ورود دو سزی جدیدتر اس400 و500 تقریبا از رده خارج شد
ما خودمونو کشتیم از روسیه اس 300 گرفتیم حالا ترکیه که رابطه نه چندان خوبی با روسیه داره و عضو ناتو هست داره ازش اس 400 میخره اینو دیگه کجای دلم بزارم!؟
منتظر زماني هستم كه پوتين يه حال اساسي از ايران بگيره
اگر نظرات را انتشار نمیدهید خوب این بخش را بردارید خیال همه را راحت کنید این چند نظر هم جای فکر دارد که چرا نوشتید؟
مرگ بر روسیه کثیف
لطفا نظر ات را سانسور کن دیتت درد نکنه
مگر میشود به روسها چیزی گفت انسان را نابود میکنند
مرگ بر روسیه
فاتحه سوخو 30 دا خواندیم وحلوایش را پوتین خورد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار