بازدید 2933

پاسخ معاون نعمت زاده به منتقدان واردات کالا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند "دولت برای دریافت درآمدهای نفتی دست به تهاتر و واردات کالاهای غیر ضروری زده است" تاکید کرد: در شرایط تحریم، تهاتر کالا رویکردی عقلایی و منطقی به شمار می‌رود. منتقدان هم اگر به جای کلی‌گویی به طور مصداقی وارد بحث شوند ما توضیحات کامل را ارائه خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۸۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 30 April 2017
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند "دولت برای دریافت درآمدهای نفتی دست به تهاتر و واردات کالاهای غیر ضروری زده است" تاکید کرد: در شرایط تحریم، تهاتر کالا رویکردی عقلایی و منطقی به شمار می‌رود. منتقدان هم اگر به جای کلی‌گویی به طور مصداقی وارد بحث شوند ما توضیحات کامل را ارائه خواهیم کرد.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که در موارد متعدد، منتقدان دولت بر این نکته تاکید دارند که دولت برای دریافت درآمدهای نفتی از کشورهای مختلف اقدام به واردات کالاهای غیر ضروری کرده است، توضیح داد: در دوره تحریم‌ها و زمانی که یک کشور تحت تحریم بانکی بوده و قادر نیست مطالبات خود از کشورهای دیگر را به صورت نقدی دریافت کند، تهاتر کالا بر اساس نیازهای کشور یک تصمیم عقلایی است که بسیاری از کشورهای در شرایط تحریم آن را لحاظ می‌کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: البته این روش امروز تجارت دنیا نیست و همانطور که گفته شد تنها به شرایط خاصی که ممکن است برای برخی کشورها ایجاد شود محدود می شود.

وی درعین حال به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز این گونه پیش بینی شده که اگر درشرایطی مجبور شویم می‌توانیم از این رویکرد استفاده کنیم، چرا که در موارد متعدد تهاتر می‌تواند موجب توسعه روابط دو کشور شود.

خسروتاج ادامه داد: ‌به عنوان مثال می توانیم به برزیل کود صادر کنیم و در برابر آن دانه کنجاله و سایر محصولات کشاورزی وارد کنیم. البته اگرچه این روش می‌تواند باعث توسعه روابط کشورها شود اما در هرحال مکانیزم پرداخت دوره فعلی در دنیا به صورت نقدی بوده و این شیوه تهاتر تنها شاید در زمان تحریم ها ابزاری کاربردی محسوب شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چه میزان واردات غیر ضروری به کشور داشته ایم؟ گفت: عده‌ای که نسبت به این موضوع انتقاد می‌کنند، به جای کلی‌گویی موردی صحبت کنند تا ما توضیح مربوطه را ارائه کنیم. به عنوان مثال عده‌ای می‌گفتند در سال گذشته آجیل خارجی وارد شده است در حالی که طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به طور کل واردات آجیل ممنوع است و آجیل وارد نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در حالت کلی کمیسیون ماده ۱ به طور دائم به این موضوعات رسیدگی می‌کند و تولید کنندگانی که بر این باورند که واردات کشور به فعالیت‌ آنها ضربه وارد می‌کنند، می‌توانند در تماس با این کمیسیون نقطه نظر خود را منعکس کنند، چرا که بعد از انعکاس موضوعات مطرح شده در این کمسیون جلساتی با حضور تمام فعالان آن بخش برگزار شده و صحبت‌های تولید کنندگان و توزیع کنندگان شنیده می شود.

خسروتاج گفت:‌ گاه ممکن است حجم تولیدات در یک بخش ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز داخلی را هم پاسخ ندهد، در چنین شرایطی نمی‌توانیم به خاطر اعتراضات تولیدکنندگان جلوی واردات آن بخش را گرفته و کل نیاز کشور را نادیده بگیریم.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین عنوان کرد: گاهی هم ممکن است حرف تولید کنندگان درست باشد. در چنین شرایطی جلوی واردات را می‌گیریم و تعرفه‌ها را افزایش می‌دهیم. اما به هر حال اگر در تولید کمبود وجود داشته باشد نمی‌توان چنین رویکردی اتخاذ کرد.

وی ادامه داد:‌ بنابراین مکانیزمی که قانونگذار پیش‌بینی کرده کمیسیون ماده ۱ است و ما همه ساله در مهر و آبان ماه مرتبا اعلام می‌کنیم که واحدهای تولیدی اگر نسبت به واردات نقطه نظری دارند کمیسیون ماده ۱ آمادگی دارد درباره این موضوعات وارد بحث و بررسی شود.

خسروتاج ادامه داد: البته این را باید مد نظر داشت که گاه آنچه تولیدکنندگان می‌خواهند به گونه‌ای است که منجر به افزایش تعرفه می‌شود و تورم را به دنبال دارد اما آیا ایجاد تورم منطبق با سیاست های دولت است و همه با آن موافق هستند؟ در هر صورت در بحث‌های اقتصادی همواره به طور همزمان محاسن و معایب در نظر گرفته می‌شود تا بر این اساس تصمیمات لازم اتخاذ شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل