بازدید 17255
«تابناک» بررسی کرد؛

راستی‌آزمایی برخی از ادعاهای مطرح در نخستین مناظره انتخاباتی

نخستین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر جمعه و با محوریت مسائل اجتماعی با حضور شش کاندیدا برگزار شد و محل مناقشه کاندیداها در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌ اقتصادی بود. در این مناظره هر یک از کاندیداها در پاسخ به یک پرسش که به قید قرعه انتخاب می شد، پاسخ دادند و پاسخ آنها مورد نقد بقیه کاندیداها قرار گرفت.
کد خبر: ۶۸۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 29 April 2017
نخستین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر جمعه و با محوریت مسائل اجتماعی با حضور شش کاندیدا برگزار شد و محل مناقشه کاندیداها در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌ اقتصادی بود. در این مناظره هر یک از کاندیداها در پاسخ به یک پرسش که به قید قرعه انتخاب می شد، پاسخ دادند و پاسخ آنها مورد نقد بقیه کاندیداها قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند مکانیزم تعیین شده برای دریافت پاسخ های معین در برابر سؤالات مشخص بود، در میانه مباحث مطرح  شده پاره ای ادعاها توسط برخی کاندیداها مطرح شد که تا حدی محل مناقشه قرار گرفت و علاوه بر جلسه مناظره در افکار عمومی و شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیز مورد بحث قرار گرفت. برای روشن تر شدن برخی ادعاهای مطرح شده از سوی چند کاندیدا، تابناک ضمن بررسی دقیق آنها، ادعاهای طرح شده در جلسه مناظره را راستی آزمایی می کند.

ادعای جهانگیری مبنی بر بیمه همه حاشیه نشین ها در دولت یازدهم

اسحاق جهانگیری در بخشی از سخنان خود که در نوبت نقد پاسخ میرسلیم به پرسش مجری درباره راهکارهای مدیریت حاشیه نشینی در شهرها ادعا کرد که تقریبا همه حاشیه نشینان در کشور بیمه شده اند، گفت: شورایی درست کردیم به نام شورای بازآفرینی مناطق سکونتی که مردم بافت های میانه‌ای و حاشیه‌نشینی برای سلامت آنها برنامه‌ریزی دقیقی شد و تقریبا همه آنها در این دولت بیمه شدند.

آمار منتشره از مسئولان دولتی، میزان بالایی از افراد حاشیه نشین را در کشور تخمین زده است. انوشیروان محسنی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آبان ماه 95 به وجود ۱۲ تا ۱۳ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کشور اشاره کرده است.

طرح بیمه سلامت که احتمالا منظور اسحاق جهانگیری از بیمه حاشیه نشینان همین نوع بیمه باشد در دولت یازدهم چند نفر را تحت پوشش خود قرار داد؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در تابستان گذشته اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، نزدیک 11 میلیون تن را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

با این اوصاف، اگر همه بیمه شدگان بیمه سلامت در دولت یازدهم حاشیه نشین های کشور باشند، باز هم ادعای بیمه همه حاشیه نشین ها در دولت یازدهم با واقعیت منطبق نیست؛ هرچند بدیهی است از این 11 میلیون تن، شمار بسیاری بودند که در سطح شهرها و روستاهای کشور فاقد پوشش بیمه بوده و جزو آمار حاشیه نشین ها محسوب نمی شوند. طبق گزارش هایی که در رسانه ها منتشر می شود، حاشیه نشین های شهرهای مختلف، کپرنشین ها و برخی سکونتگاه های فراموش شده در برخی نقاط کشور فاقد امکانات اولیه نیز هستند، چه رسد به پوشش بیمه سلامت.

ادعای قالیباف مبنی بر تقدیر روحانی از مفسد اقتصادی

روز گذشته، محمد باقر قالیباف دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی در بخشی از سخنانش در بخش پایانی مناظره ادعایی مبنی بر تقدیر روحانی در یک جلسه از کسی که از آن به عنوان دلالان زالو صفت نام برد مطرح کرد.

قالیباف خطاب به روحانی گفت: من با جدیت این را می‌گویم؛ این 4 درصد همین دلالان زالو صفت هستند که امروز می‌آیند شما می‌گویید، بله با آن فرد برخورد کنند و گرفتند ولی شما می‌گویید در زندان است؛ چه کسی از او تقدیر کرد؟ به عنوان کسی که نمونه کار اقتصادی انجام داده است، متأسفم که این کار را انجام می‌دهید.

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این ادعای قالیباف گفت: صادرکننده‌ها جلسه‌ای گذاشتند و از من دعوت کردند و من هم رفتم برای سخنرانی. آنجا یک عده‌ای به عنوان صادرکننده برتر بودند، جوایزی را آوردند و ما هم این جوایز را دادیم و اصلا نمی‌دانستیم و نمی‌شناختیم که آنها چه کسانی هستند.

اما واقعیت امر چیست و فرد مورد اشاره چه کسی است؟ خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در سال ۱۳۸۶ در یکی از این جشنواره ها که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، در پایان مراسم از چند واحد تولیدی و مدیر در بخش صنایع و معادن در رشته و گروه های مختلف بر مبنای ارزیابی انجام یافته، با اهدای لوح و تندیس تقدیر کرد. مقام های رسمی مدعوی که در این مراسم از دولت نهم و مجلس شورای اسلامی بین المللی و بخش خصوصی حضور یافتند عبارتند از: معاون وقت وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایران، مشاور وریس حوزه مشاوران جوان، ریس سازمان ملی جوانان، وزیر تعاون، استاندار تهران، وزیر صنایع و معادن، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران، ریاست محترم کمسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، رئیس کنفدراسیون صنعت ایران، نماینده سازمان ملل آژانس یونیدو در ایران.

علاوه بر آنان در این مراسم حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آقای نوبخت معاون برنامه ریزی ایشان، یکی از مدعوین بودند که سخنرانی کرده و در بخش پایانی مراسم به درخواست این تشکل، یکی از مقاماتی بودند که لوح و تندیس منتخبین را اعطا کردند.

یکی از افراد مورد تقدیر قرار گرفته توسط خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، بابک زنجانی بود که بعدها به خاطر مفاسد اقتصادی دستگیر شده و الان در زندان است.
 با این حساب، تقدیر خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان از عده ای با عنوان کارآفرین و اهدای لوح به واسطه مدعوین آن جلسه لزوما به معنی تقدیر روحانی از یک مفسد اقتصادی محسوب نمی شود. هرچند این اتفاق به سال 86 مربوط می شود.

ادعای روحانی مبنی بر صدور مجوز برج 33 طبقه توسط قالیباف

در بخشی دیگر از مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، حسن روحانی، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به انتقادات محمدباقر قالیباف در مورد تفکیک جامعه به 4درصد و 96 درصد ادعای دادن {مجوز} برج 33 طبقه به فردی که به گفته روحانی اموال مردم را غارت کرد، مطرح نمود.

روحانی خطاب به قالیباف گفت: شما مدام دنبال فقیر و غنی کردن هستند. مگر شما برج 33 طبقه را به همان آدمی که اموال مردم را غارت کرد و 3/8 میلیارد پول مردم را خورد، ندادید؟

قالیباف در پاسخ به این ادعای روحانی گفت: اگر بحث بلندمرتبه سازی را شما می‌گویید، این قانون دولت 4 درصدی است. وزارت راه شما، شورای عالی شهرسازی است. ما کار اداری آن را انجام می‌دهیم.

و اما واقعیت امر چیست و مجوز بلندمرتبه سازی چگونه صادر می شود؟

طبق ماده (5) قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، مجوز بلندمرتبه سازی توسط کمیسیون ماده 5 صادر می شود.

تغييرات نقشه‌هاي تفصيلي اگر براساس طرح جامع شهري مؤثر باشد، بايد به ‌تأييد مرجع تصويب‌كننده طرح جامع (شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران يا مرجع تعيين‌شده از طرف شوراي عالي) برسد.

تبصره1ـ بررسي‌هاي فني اين كميسيون بر عهده كارگروه (كميته) فني كميسيون متشكل از نمايندگان كميسيون و مشاور طرح تفصيلي شهر است.

تبصره2ـ دبيرخانه كميسيون در سازمان مسكن و شهرسازي استان مي‌باشد.

تبصره3ـ در مورد شهر تهران معاونين ذي‌ربط وزرای مسكن و شهرسازي، كشور، نيرو، جهاد كشاورزي و معاونين رؤساي سازمان هاي حفاظت محيط‌زيست و ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و شهردار تهران (رئيس كميسيون) و همچنين رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بدون حق رأي، اعضای كميسيون هستند.

محل دبيرخانه اين كميسيون در شهرداري تهران خواهد بود. جلسات كميسيون با حضور اكثريت اعضا رسميت يافته و تصميمات كميسيون حداقل با چهار رأي موافق معتبر است.

بنا بر تبصره 3 ماده 5  اعضای کمسیون مورد اشاره در تهران متشکل از معاونين ذي‌ربط وزرای مسكن و شهرسازي، كشور، نيرو، جهاد كشاورزي و معاونين رؤساي سازمان هاي حفاظت محيط‌زيست و ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و شهردار تهران (رئيس كميسيون) است و شهردار تهران صرفا یک رأی دارد.

البته گفتنی است، مجوز ساخت برج 33 طبقه در زمان استقرار دولت فعلی صادر نشده و اعضای شرکت کننده در کمیسیون ماده 5 نمایندگان دولت های نهم و دهم بوده اند.

با این حساب، ادعای روحانی مبنی بر صدور مجوز ساخت برج مذکور توسط شهردار تهران عملا نمی تواند با واقعیت منطبق باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۷
فقط خواستید بگید جهانگیری و روحانی ادعای خلاف مطرح کردن ؟ نتیجه فرمایشات آقای قالیباف چی بوده ؟
ضمن اینکه یک مملکت 70 میلیونی چطور فقط 12 میلیون حاشیه نشین که غالبا" به کپر نشینها اطلاق میشه داشته باشه
عزیز من شهردار تهران و دولت نهم و دهم که همفکر و از یک جناح بودند.
خب بخشی از حاشیه نشین ها بیمه بوده اند
گر حکم شود که مست گیرند ، در شهر هر آنکه هست گیرند
صحبت های آقای جهانگیری خیلی زیرکانه و صد البته ناجوانمردانه بود.چرا....؟؟؟
در میان صحبت هایش اعلام کرد که اصلاح طلبان خانه نشین شده اند...من شما را به نتیجه انتحابات در مجلس اخیر سوق میدهم....(خانه نشینی برخی از اصولگرایان )بنابراین چنین نشده است-----نتیجه: مظلوم نمایی
تابته مظلوم نهایی یکی از تاکتیک های جریان اصلاح طلب هست... و موارد دیگر
بنده نه اصلاح طلب هستم و اصولگرا....
چون نمیدانم فرق این دو چه هست!!!
اگر این سوال را از طرفداران هر دو طیف بپرسین جوابها متناقض می باشد(دلیل: عدم روشنگری صریح و استفاده از فضای مبهم و نفه خود)
تابناک خواهشا بقیه اش را هم بگو ....
آلودگی هوا
بافت فرسوده
مترو
آمار اشتغال
کارخانه کمپوست
و ...
این نیروگاه بیومس(biomas) رو هم پیگیری کنید ببینیم کجاست؟
یکی باید خود شما رو راستی آزمایی کنه
گقتم اگر توصیه های رهبری با این نامزدها نبود اوضاع وخیم تر از سال 88 می شد و بگم بگم ها هم بیشتر.چون هر 3 نامزد اشتباهات مدیریتی و غیره زیاد داشتند و دارند.
استاد تشریف بیاورید منطقه ۲۲ و ببینید چه کسی مجوز برجهای بلند مرتبه را داده و به چه کسانی داده
اهان وقتی آقای قالیباف هی میگه دولت 4 درصد
این حرف بسیار حرف غلطی است
چرا اون و حرف کالبد شکافی نکنیم
از کجا ایشان این حرف میزنن
اتفاقا آقای قالیباف نماینده حدود 5 میلیون هستند و آقای روحانی چند میلیون؟!؟!
آقای جهانگیری نگفت همه حاشیه نشین ها بیمه شده اند ، گفت اکثرشان. در ضمن طبق برنامه بیمه سلامت، همه آنها در صورتی که خودشان میخواستند امکان بیمه شدن را داشتند فقط باید درخواست میدادند. دولت نباید دنبال مردم بدود برای خدمات دادن.
کلا اینها مناظره نیست.. لو دادن و ضایع کردن طرف هست... و البته بازارگرمی
چرا در مورد ادعای آقای قالییاف در مورد قول دادن ۴ میلیون شغل آقای روحانی (در صورتی که در مورد تحقق سالیانه ۱۰ میلیون توریست خارجی بوده ) حقیقت را نمی گویید ؟
یاد اون برنامه افتادم که میگفت،بله درست حدس زدید این ماجرا واقعیست،،،
پس ادعای شهردار مبنی بر تولید برق و کمپوست از زباله های تهران چه؟
آیا مقایسه تعمیم حدود سیصد تن با هشت هزار تن زباله تهران درست است؟
ادعای شهردار در مورد ایجاد شغل چه؟
چقدرم بررسیتون منصفانه بوده اصلا طرف کسی رو نگرفتید!!!!!!!!!!!!!!!
کدامیک از وعده های 4سال پیش رئیس جمهور تحقق یافت؟چرا ان وعده ها را انکار می کند؟
دست آورد برجام چه بود؟چقدر سرمایه ها وزیر ساخت ها منهدم شد(تاسیسات هسته ای)؟چقدر دانشمندان اماده ومتخصص بیکار شدند؟مقادیر زیاد نقدینگی بلوکه شد وطبق دستور سران کفر مصادره شد؟عملا دیوار مقاومت امت حزب اله با برجام ترک برداشت.مدام وضعیت کشور وخیم عنوان میشد یعنی کدهای وآدرس فشار...به بیگانگان دادیم. قرار دادها شفاف نبود.وضع معیشت وزندگی مردم عملا بدتر شد فاصله طبقاتی مشهودشد.زمینه بد اخلاقی وتهمت فراهم شد....چقدر عناوین از این قبیل میشه فهرست کرد.....
پس بقیش چی شد 9 تا حرف قالیباف چی؟
روحانی بدترین عملکرد رو در مناظره داشت
قالیباف درست گفت
عجب
این سه نفر به درد ریاست جمهوری نمی خورند.
چرا در مورد افرادی که از سفارت عربستان بالا رفته اند چیزی نمی نویسی؟چون این ادعا نبوده بلکه واقعیت بوده
مقام اگر ماندنی بود به تو نمیرسید چرا دروغ انم جلوی چندین میلیون بیننده...
قالیباف کپی احمدی نژاد است
راستی ازمایی برق از زباله .پنچ میلیون کار .تهمت به جهانگیری و.....فراموش شد سایت بی طرف
پس حرف هایی که قالیباف زد چی شدند
به ادعاي توليد برق از زباله هم مي پرداختين
گرفتن بیمه سلامت 1000 تومان هزینه داره و فقط نیازمند شناسنامه و کارت ملی است، دیگه دولت چه کاری میتونه بکنه که همه مردم بیمه داشته باشند؟
بیمه سلامت ثبت نان اختیاری و مجانی داشت و هرکس فقط زحمت ثبت نام اینترنتی را به خودش میداد میتونست تحت پوشش بیمه قرار بگیره پس سخنان آقای جهانگیری صحیح می باشدو در دولت الکترونیک نمیشه در تک تک خونه ها را زد بعد آدمارو مجور کنی باید بیمه بشید.
آب رو بریز همونجایی که میسوزه
مرسی از گردآوری این مطالب. خیلی کار خوبی میکنید که در مورد این ادعاها، بی طرفانه واقعیات رو مطرح میکنید. ای کاش تلویزیون هم یه برنامه مثلا ۵-۱۰ دقیقه ای درست میکرد روی این موضوع شفاف سازی ادعاهای مطرح شده از سمت کاندیداها در طول مناظرات و این مطالب در دسترس عموم مردمی که ممنکه حوصله خوندن این مطالب رو نداشته باشند، قرار میداد. قاعدتا با انجام این کار توسط صدا و سیما احتمال اینکه کاندیداها چنین ادعاهای نادرستی رو بعدها عنوان کنند هم خیلی پایین میاد. شما هم میتونید همین مطلب رو تو قالب یه بخش ۴-۵ دقیقه ای تو به اضافه تابناک قرار بدید.
اولا باید دید رای شهردار چی بوده دوما مطمئنا باید اعتراضی صورت می گرفته از طرف شهردار بابا بی خیااال
دروووود بر رسانه ای که آزاده است و حق رو میگه
تابی، خیلی طرفدارانه بررسی می کنی
یه کم انصاف داشته باش
آقای قالیباف که توی اون شورا هست و رای داره، فقط کار اداریش رو انجام میده؟؟؟!!!!
چرا ادعای قالیباف درمورد تولید برق از زباله رو بررسی نمی کنی؟
چرا ادعاش در مورد مواردی که به روحانی منتسب کرد و روحانی گفت دروغن رو بررسی نمی کنی؟
چرا وقتی گفت روحانی گفته 4 میلیون شغل ایجاد می کنم، اصل متن روحانی رو نمیاری؟
چرا ادعای جهانگیری در مورد حمله کنندگان به سفارت عربستان رو بررسی نمی کنی؟
شما ها ظاهرتون اصولگراست، وگرنه در عمل به هیچ اصولی پایبند نیستید. انصاف و راستگویی یکی از اصول اسلامه، چرا شماها ذره ای بهش پایبند نیستید.
اگر مسلمان نیستید، لااقل آزاده باشید................
بیمه سلامت رایگان است و کلیه افرادی که بیمه نیستند تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند شاید بعضی هنوز از قانون خبر نداشته و بیمه نباشند ولی به مجرد مراجعه به بیمارستان متوجه شده و برای بیمه مراجعه میکند.
باسمه تعالی
بهتره کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه عملی بدن. همه مردم با جملات بیکار داریم، تورم داریم، شغل میخواهیم آشنا هستند. باید جزئیات برنامه های خود را اعلام کنند. تصمیمات و برنامه هایشان برای رونق کشاورزی و برنامه ریزی دقیق برای کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، صنایع پتروشیمی، رونق نساجی، تولید کیف و کفش و ...، کاهش واردات محصولاتی که در داخل تولید می شوند و راهکار عملی برای افزایش صادرات برنامه دهند. کلی گویی رو همه بلدن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار