بازدید 3179

مرکل: روابط ترکیه با آلمان و اروپا به شدت ضربه دیده

کد خبر: ۶۸۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹ 28 April 2017
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در جمع نمایندگان پارلمان این کشور گفت: روابط ترکیه با آلمان و اروپا در پی تحولات هفته های گذشته در این کشور به شدت ضربه دیده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، وی بازداشت اخیر یک خبرنگار آلمانی در ترکیه را مغایر با قانون اساسی دانست و آنچه را که «نابرابری شرایط [تبلیغاتی و انتخاباتی]» پیش از همه پرسی قانون اساسی ترکیه خواند، نگران کننده تلقی کرد.
 
صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه پشت کردن به یکدیگر نه تامین کننده منافع ترکیه و نه اتحادیه اروپا است، به آنکارا هشدار داد که به حقوق مدنی احترام بگذارد.
 
مرکل با ابراز امیدواری برای شروع مجدد گفت وگو با مقام های ترکی گفت که در نشست شنبه آینده سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سیاست های آینده این منطقه در قبال ترکیه بحث و گفت و گو خواهد شد.
 
اختلاف بین آنکارا و برلین از پیش از همه پرسی قانون اساسی ترکیه و فعالیت های تبلیغاتی مرتبط با آن بالا گرفت.
 
اردوغان پیش از این همه پرسی که در نهایت به نتیجه دلخواه وی منتهی شد، برلین را به حمایت از تروریسم متهم کرده و خطاب به مرکل گفته بود : چرا شما تروریست ها را در کشور خود پنهان می کنید؟
 
وزیر خارجه آلمان هم در آن زمان واکنش تندی نشان داد و گفت که «اردوغان پا را از گلیمش فراتر گذاشته است» و «خط قرمز های مشخصی» در روابط سیاسی دو کشور وجود دارد که «نباید نادیده گرفته شود».
 
مردم ترکیه ماه گذشته با 51.4 درصد رای مثبت، به تغییر 18 بند قانون اساسی این کشور 'آری' گفتند.
 
این تغییرات با الغای مقام نخست وزیری، افزایش کرسی های پارلمانی و برخی اصلاحات در هیات عالی قضایی ترکیه همراه است و اختیارات بسیاری از جمله انتصاب و عزل وزیران، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را در اختیار رئیس جمهوری قرار می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل