بازدید 1834

واکنش ترکیه به قطعنامه پارلمان چک درباره کشتار ارامنه

دولت ترکیه قطعنامه مجلس جمهوری چک مبنی بر "نسل‌کشی" خواندن وقایع سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.
کد خبر: ۶۸۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 27 April 2017

دولت ترکیه قطعنامه مجلس جمهوری چک مبنی بر "نسل‌کشی" خواندن وقایع سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما شدیدا قطعنامه مجلس جمهوری چک مبنی بر نسل‌کشی خواندن ارامنه توسط عثمانی‌ها در سال ۱۹۱۵ را محکوم و رد می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما همچنین از نامه میلوش زمان رئیس جمهوری چک به جمعیت ارامنه این کشور درباره وقایع سال ۱۹۱۵ که حاوی تحریف‌های تاریخی گسترده‌ای بود ابراز تاسف می‌کنیم.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری جمهوری چک در نامه خود خطاب به ارامنه تاکید کرده بود که تاریخ نباید توسط سیاستمداران تفسیر شود بلکه در عوض باید مورد تحقیق مورخان قرار گیرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به این اظهارات آمده است، رئیس جمهوری چک با حرف‌های اخیرش سخنان خود را نقض می‌کند چرا که شخص وی نیز اظهاراتی سیاسی در قبال حوادث ۱۹۱۵ مطرح کرده است.

در واکنش به این اقدام دولت چک، وزارت خارجه ترکیه سفیر این کشور در آنکارا را فراخوانده است. ترکیه کاربرد واژه "نسل‌کشی" ارامنه درباره کشتارهای گسترده این اقلیت از سوی عثمانی‌ها در سال ۱۹۱۵ را رد می‌کند و معتقد است این کشتارها در تعدادی کمتر، در جریان وقایع جنگ جهانی اول صورت پذیرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار