بازدید 3217

تاثیر رسانه‌ها بر سرنوشت انتخابات

مهرداد متانی – استاد دانشگاه
کد خبر: ۶۸۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 24 April 2017

انتخابات اساس یک حکومت دموکراسی را تشکیل می‌دهد، در حقیقت انتخابات یک رفراندومی است که شرایط برابر برای حضور و مشارکت فعالانه مردم در ساختار سیاسی یک کشور را فراهم می‌کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران با دموکراسی دینی اداره می‌شود و در این دموکراسی دینی کانال‌های مختلفی برای ورود افراد، مردم و احزاب سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد که مهمترین این کانال‌ها انتخابات است، به‌طوری که می‌توان گفت انتخابات بیانگر یک جامعه دموکراسی است.

اصلی‌ترین هدف برگزاری انتخابات مشارکت لایه‌ای مردم در ساختار سیاسی کشور است و در حقیقت فرصتی است که مردم می‌توانند به مطلوب‌های خود دست پیدا کنند.

لازمه مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم سازی بسترها است، در دنیای امروز که دنیایی پیچیده است و بدون حضور رسانه‌ها نمی‌توان به زندگی پرداخت، رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در مشارکت مردم در عرصه انتخابات دارند.

رسانه‌ها حلقه ارتباطی مردم و دولت هستند که از یک جهت می‌توانند دیدگاه سیاسی، خواسته‌ها و آراء مردم را به مسئولان اطلاع داده و از سوی دیگر به عنوان سخنگوی مردم فعالیت کنند، همچنین یکی دیگر از کارکردهای رسانه این است که نظرات مردم را در سیاست‌ها به تصویر بکشند.

نباید فراموش کرد که نقش دیگر اصحاب رسانه اهمیت دادن به انتخابات است. به این معنا که با انتقال دیدگاه های منتخبین به مردم، مشارکت بیشتر و آگاهانه را رقم می‌زنند.

در عصر حاضر اگر امکانات رسانه‌ای مناسب در اختیار مردم قرار گیرد مردم فقط یک رأی‌دهنده نخواهند بود، رسانه‌ها به نوعی می‌توانند نقش جبهه خود را در فضای انتخاباتی نشان دهند و به‌گونه‌ای در ساختار سیاسی جامعه تأثیر گذارند که رفتار انتخاباتی مردم را رقم بزنند.

با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم رسانه‌ها می‌توانند با گزارش لحظه به لحظه از انتخابات از قبل برگزاری این رفراندوم تا بعد آن علاوه بر اطلاع‌رسانی، بر تصمیم گیری نهایی، انتخاب و مشارکت مردم تأثیر گذارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی