بازدید 4649
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

تشکیل وزارت انحصارات و گمرکات در سال 1336

در 4 اردیبهشت سه خبر اقتصادی در سال 1336 توسط جراید پوشش داده شده است؛ خبر حراج در اداره پست، تشکیل وزارت انحصارات و گمرکات و خبر سوم مربوط به صدور سند برای اراضی مفت آباد می باشد.
کد خبر: ۶۸۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 24 April 2017

در 4 اردیبهشت سه خبر اقتصادی در سال 1336 توسط جراید پوشش داده شده است؛ خبر حراج در اداره پست،  تشکیل وزارت انحصارات و گمرکات و خبر سوم مربوط به صدور سند برای اراضی مفت آباد می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارم روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

خبرهای اقتصادی سال 1336
4 اردیبهشت 1336: چهارم اردیبهشت سال 1336 سخنگوی وزارت پست و تلگراف به خبرنگاران گفت: به اطلاع مردم برسانید که مرسولات پستی 6 ماه دوم سال 1335 که گیرنده و فرستنده ی آن ها را ماموران توزیع نشناخته‌ اند، بامداد روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه در محل اداره کارپردازی وزارت پست و تلگراف و تلفن به معرض حراج عمومی گذاشته خواهد شد و همه اشخاص می‌توانند در حراج عمومی شرکت کنند. طبق ماده 92 قانون پستی، مرسولاتی که به عللی از قبیل عدم شناسایی گیرنده یا فرستنده در انبار اداره پست بماند و ماموران موفق نشوند آن را بفرستند و نتوانند به گیرنده تحویل بدهند هر 6 ماه یک بار در معرض حراج گذاشته می‌ شود و پول حاصله از آن تا سه سال در اختیار اداره پست خواهد بود که در صورت مراجعه صاحب آن به وی پرداخت می‌شود. پس از انقضای سه سال اگر چنانچه کسی مراجعه نکند. وجوه حاصله به خزانه دولت تحویل داده می‌ شود. 

در خبر دیگری در این روز آمده است که هیات دولت در روز چهارم اردیبهشت 1336 اعلام کرد، وزارتخانه‌ جدیدی با عنوان وزارت انحصارات و گمرکات از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و طی یک حکم صادر شده، ضرغام وزیر آن خواهد بود. در اطلاعیه ‌ای که به همین مناسبت از سوی دولت وقت انتشار یافته آمده است: ادارات جدید التاسیس وزارت انحصارات و گمرکات نیز از هفته آینده در تهران و سراسر کشور فعال خواهد شد و به همین مناسبت دیروز (سوم اردیبهشت) کمیسیونی در وزارت دارایی برای ارسال پرونده ‌های استخدامی کارکنان (ادارات غله، قند و شکر، دخانیات و گمرک) به وزارت انحصارات و گمرکات تشکیل شد و از هفته آینده پرونده کلیه کارمندان مزبور از کارگزینی وزارت دارایی به وزارت انحصارات فرستاده می ‌شود. محل دفتر وزارتی انحصارات و گمرکات به ساختمان غربی وزارت دارایی که اکنون اداره کل بودجه، حسابداری و تعلیق اسناد در آنجا متمرکز است، منتقل خواهد شد. 

در خبری دیگر امروز همچنین از وزارت دارایی کسب اطلاع شد که شورای عالی کارگزینی وزارت دارایی هفته آینده رسما شروع به کار خواهد کرد. این شورا کلیه تغییرات و انتصابات روسای وزارت دارایی را تحت بررسی قرار می‌ دهد و چنانچه تعویض روسای بعضی ادارات لازم باشد، مدیران کل به این شورا پیشنهاد خواهند کرد و شورا خلاصه پرونده چند تن از کارمندان را برای تعیین مدیران مورد نیاز بررسی و ارائه خواهد کرد. در خبر دیگری که چهارم اردیبهشت سال 1336 در اکثر جراید کشور انتشار یافته، آمده است: به طوری که قبلا در گزارش‌ هایی به اطلاع رساندیم، در اراضی مفت‌ آباد که قسمتی از آن متعلق به دولت و قسمت اعظم آن متعلق به اشخاص است، چند سال قبل عده‌ای بدون توجه به اعتراض مالکان آن ها را اشغال کردند و هر کدام برای خود خانه ‌هایی ساختند و به همین مناسبت، نام این محله ‌ها را مفت آباد گذاشتند. در سال‌ های اخیر نیز مالکان این اراضی و خانه‌ ها مرتب به ادارات ثبت اسناد مراجعه  می‌کردند و خواستار تعیین تکلیف و صدور سند برای خانه ‌های خود بودند تا اینکه طبق قانون مصوب مشترک دادگستری و مجلسین، وزیر دادگستری اخیرا کمیسیونی مرکب از رئیس کل دادگاه ‌های شهرستان، سرپرست کل ثبت اسناد و معاون دادستان را مامور رسیدگی به تقاضای مالکان و متصرفان اراضی مفت‌آباد و سایر اراضی مشابه که به وسیله مردم تصرف شده است، کرد. همچنین از متصرفان اراضی مفت‌آباد متر مربعی یک ریال و از سایر متصرفان قیمت عادلانه ‌ای دریافت و به آنان سند مالکیت داده خواهد شد و یکی از اعضای این کمیسیون سه نفری در این باره گفته است: تاکنون فقط 70 رای در مورد اراضی مفت‌ آباد صادر شده است؛ در حالی که سه تا چهار هزار رای باید درباره اراضی دولتی صادر شده است.

منابع:
آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها