بازدید 4421

بناهای تاریخی مرتبط با خاندان پهلوی قابل مصادره نیستند

کد خبر: ۶۸۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 23 April 2017
زهرا احمدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به ادعای بنیاد مستضعفان درباره مالکیت کاخ‌های "سعدآباد" و "نیاوران"، گفت: سند بنیاد مستضعفان بعد از رأی بدوی که قطعی نشده صادر شده لذا باید اذعان کرد متاسفانه در اثر اشتباه اداری سند صادر شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه سازمان متبوعش پیگیر صدور رای تجدید نظر و  ابطال سند است، اظهار کرد: هم اکنون مالیکت از نظر قانونی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب، بنیاد مستضعفان اموال مرتبط با خاندان پهلوی را بر اساس مصوبه شورای انقلاب تملک کرده و برای آنها یکسری کاربری تعریف کرده است، ادامه داد: در این میان بخشی از بناهای تاریخی در این حوزه هستند در صورتی کاخ‌های "سعدآباد" و "نیاوران" از این قاعده مستثنی بودند اما بنیاد مستضعفان نسبت به آنها اقامه دعوا کرده است.

احمدی‌پور با اشاره به وجود بناهای دیگری که در تملک بنیاد مستضعفان است اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آنها بهره برداری می‌کند، افزود: به عنوان مثال در استان یزد بنایی داریم که مردم از آن بازدید می‌کنند و سازمان میراث فرهنگی اجاره ساختمان را می دهد.

تجربه بدی از تغییر کاربری بناهای تاریخی وجود دارد

وی ضمن تاکید بر اینکه هم اکنون نیز یکسری از بناها و کاخ ها در اختیار بنیاد مستضعفان است، تصریح کرد: نباید از یاد برد که با توجه به تجربه بدی که وجود دارد ممکن است این بناها تغییر کاربری داشته باشند و بخش میراثی آسیب ببیند لذا در این راستا نگرانی وجود دارد؛ به عنوان مثال امروزه کاخ مروارید و موزه پول تخریب شدند و کاربری میراثی را از دست رفته و متروکه شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حق با سازمان میراث فرهنگی است زیرا میراث فرهنگی متولی دارد و بدون انتفاع از بناها مراقبت می‌کند؛ این در حالیست که برای این مراقبت هزینه نیز می‌کند لذا سازمان میراث فرهنگی برای در اختیار گرفتن بناها اصلح هست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان