بازدید 3924

بیمه خسارت کشاورزان آسیب دیده را پرداخت نکرد

یک کشاورز نمونه با اشاره به اینکه به رغم گذشت بیش از یک سال از بروز خسارت، در منطقه استان آذربایجان شرقی بیمه خسارت محصولات کشاورزان خسارت دیده را پرداخت نکرده است،‌ گفت: دولت سال گذشته پول گندمکاران این منطقه را قسطی داد.
کد خبر: ۶۸۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 22 April 2017
یک کشاورز نمونه با اشاره به اینکه به رغم گذشت بیش از یک سال از بروز خسارت، در منطقه استان آذربایجان شرقی بیمه خسارت محصولات کشاورزان خسارت دیده را پرداخت نکرده است،‌ گفت: دولت سال گذشته پول گندمکاران این منطقه را قسطی داد.

علی اصلان فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: سال گذشته تمام کشاورزان منطقه خداآفرین در استان آذربایجان شرقی به واسطه سیل و تگرگ آسیب دیدند و به رغم تایید از سوی کارشناسان، بیمه خسارت آنها را پرداخت نکرده است.

فرهادی که نماینده کشاورزان منطقه است، گفت: محصولات کشاورزان، گندم، کلزا و  پنبه بوده آنها محصولات خود را بیمه کرده بودند و تگرگ و سیل  در اردیبهشت 95  به محصولات آنها آسیب زد، کارشناس بیمه با حضور در محل میزان خسارت را 50 تا 100 درصد اعلام کردند، اما هنوز بعد از سپری شدن یکسال مبلغی از سوی بیمه پرداخت نشده است.

وی گفت: بارها به مسئولان بیمه در استان آذربایجان شرقی مراجعه کرده‌ایم و آنها می‌گویند باید تامین اعتبار  شود. این در حالی است که کشاورزان منطقه با بدترین وضعیت مالی حتی نمی‌توانند نهاده‌های کشاورزی،‌کود و بذر تهیه کنند.

این کشاورز نمونه کشوری از منطقه خدا آفرین گفت: بی‌اعتمادی کشاورزان به بیمه باعث شده تعداد کشاورزانی که محصولات خود را بیمه می‌کنند سال به سال کاهش یابد. آنها می‌گویند چرا باید حق بیمه پرداخت کنیم، در حالی که هیچ سودی از آنها نمی‌رسد و خسارتی هم پرداخت نمی‌کنند.

فرهادی تصریح کرد: 7 هکتار زمین خود را بیمه کردم و در آنها گندم  و کلزا کاشتم بلایای طبیعی خسارت جدی به محصولات وارد کرد و آنطور که کارشناسان بیمه اعلام کردند این خسارت  صد درصد بود اما بیمه ریالی پرداخت نکرد.

*پول گندمکاران را دولت قسطی داد

وی در ادامه به مشکلات دیگر کشاورزان این منطقه اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه دولت بارها اعلام کرده است پول گندم‌کاران را نقدی پرداخت می‌کند اما پولی که امسال گندم‌کاران از دولت دریافت کردند کاملا قسطی بود یعنی آنها ماه به ماه مبلغی را به کشاورزان پرداخت می‌کردند به طوری که گندمی را که خرداد ماه به دولت تحویل داده بودیم پرداخت پول آن تا بهمن ماه طول کشید. آنها ماهی یک تا دو میلیون به حساب گندم‌کاران واریز می‌کردند.

*دلالان بلای جان پنبه‌کاران شدند

فرهادی با اشاره به مشکلات پنبه‌کاران هم گفت: سازمان تعاون روستایی مسئول خرید این محصول است آنها هم پول کشاورزان را با تاخیر می‌دهند به طوری که محصولی که مهر ماه برداشته شده و به دولت تحویل داده شده است، پرداخت پول آن تا آخر سال گذشته طول کشید.

این کشاورز نمونه دلالی را مهمترین مشکل در خرید محصول پنبه عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه سازمان تعاون روستایی پول پنبه را با تاخیر پرداخت می‌کند پنبه‌کاران مجبور می‌شوند، محصول خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها نیز سوء استفاده می‌کنند و به کمترین قیمت خریداری می‌کنند.

وی گفت: از آنجایی که برداشت پنبه مکانیزه و با ماشین نیست، هزینه‌ تمام شده تولید این محصول بسیار بالا است کارگران برای برداشت یک کیلوگرم پنبه هزار تومان دریافت می‌کنند، در حالی که قیمت فروش یک کیلو پنبه 3 هزار تومان است.

*طلای سفید میدان را خالی می‌کند

فرهادی گفت: مشکلات زیاد پنبه‌کاران باعث شده آنها سال به سال محصولات دیگری را جایگزین کنند و سطح کشت این محصول در این منطقه مرتب کم می‌شود.

این کشاورز خداآفرینی با اشاره به اینکه سطح کشت پنبه در استان های دیگر هم کم شده است، گفت: در صورتی که دولت حمایتی از این محصول اساسی نکند، تولید آن در آینده بسیار کمتر هم خواهد شد، دولت اگر می‌خواهد اقتصاد کشور بچرخد باید از تولید حمایت ویژه‌ای بکند.

زمانی ایران بزرگترین تولید پنبه در ایران بود سالانه بیش از 150 هزار تن پنبه تولید می‌‌کرد و چرخ کارخانه‌های نساجی را به حرکت وا می‌داشت اما اکنون تولید به یک پنجم رسیده یعنی کمتر از 30 هزار تن تولید می‌شود و کارخانه‌های نساجی هم روز به روز تعطیل می‌شوند و مجبور به واردات لباس از کشورهای مثل چین و ترکیه می‌شویم.

این کشاورز نمونه گفت: در حال حاضر روستاییان خالی از سکنه می‌شوند. جوانان رغبتی به ادامه کار کشاورزی ندارند و تنها پیرمردان و سالخوردگان ساکنان روستاها هستند. برای به گردش در آوردن تولید و ادامه کار کشاورزی باید از کشاورزان و روستاییان حمایت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس