بازدید 3405
معاون نعمت‌زاده خبر داد؛

قانونی به اسم ته‌لنجی وجود ندارد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قانونی به اسم ته لنجی وجود ندارد؛ بلکه یک مصوبه درباره ورود کالای ملوانی به کشور هست که از آن سوء استفاده شده و به عنوان ته‌لنجی، استفاده می‌شود.
کد خبر: ۶۸۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲ 21 April 2017
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قانونی به اسم ته لنجی وجود ندارد؛ بلکه یک مصوبه درباره ورود کالای ملوانی به کشور هست که از آن سوء استفاده شده و به عنوان ته‌لنجی، استفاده می‌شود.

به گزارش مهر به نقل از صدا و سیما، مجتبی خسروتاج گفت: از محل برخی مصوبات سوء استفاده می شود، مثلاً بر اساس مصوبه ملوانی پیش بینی شده که ملوان در آبهای خلیج فارس بتواند برای واردات کالا، درصدی را بابت زحمات خود بردارد .

وی افزود: متاسفانه شاهد سوء استفاده از این مصوبه هستیم و بیشتر از رقم پیش بینی شده در این قانون، کالا وارد کشور می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه قانون ورود کالا برای ملوانان با ته لنجی متفاوت است گفت: اصلاً چیزی به اسم ته لنجی در قانون وجود ندارد و این سوء استفاده از مصوباتی است که در یک دوره خاص با یک نگاه خاص برای امرار معاش ساکنان مرزی پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای اصلاح این رویه در پیش دارد، افزود: برای همه این موارد نظیر قانون ملوانی، بازارچه های مرزی و حجم کالایی که مرز نشین می تواند وارد کشور کند آیین نامه و اصلاحاتی طی سال گذشته تهیه شده که برخی تصویب و برخی در کارگاههای مختلف دولت در دست بررسی است و بزودی خبرهای آن را خواهید شنید که یکی یکی ابلاغ می شود .

خسروتاج با بیان اینکه وقتی هزینه واردات رسمی در مقایسه با عدم پرداخت آن فاصله زیادی داشته باشد خیلی طبیعی است که یکسری از افراد به دنبال این باشند که به روشهای کم اظهاری و یا خلاف اظهاری کالاها را با کم کردن تعرفه های گمرکی وارد کشور کنند گفت : در اینگونه روشها کالا بعنوان یک کالای دیگر ثبت می شود و یا با شماره تعرفه دیگر که سود بازرگانی کمتری به آن تعلق می گیرد در گمرک اظهار می شود .

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود الکترونیکی کردن گمرک همچنان شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی هستیم؟ گفت: این نوع کنترل ها از نوعی است که علاوه بر ماشین، فرد و نیروی انسانی و کار کارشناسی نیز در آن نقش کلیدی دارد بنابراین برغم همه این گونه سامانه های الکترونیکی اگر نظام کارشناسی که باید به موضوع بپردازد خوب توجه نکند ممکن است کار از دست برود .

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت : فکر می کنم جدای از سامانه های الکترونیکی بحث مسئولیت و تخصص کارشناس موضوعی کلیدی است که باید به آن هم توجه شود .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار