بازدید 6344

ظریف وارد بیشکک شد

کد خبر: ۶۸۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰ 19 April 2017
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دو روز مذاکرات فشرده با مقام های بلندپایه ترکمنستان و گرجستان، شامگاه سه شنبه برای ادامه گفت وگوها با مقام های قرقیزستان با هدف توسعه روابط دوجانبه و منطقه ای وارد بیشکک پایتخت این کشور شد.

به گزارش ایرنا، در سفر به گرجستان که یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را همراهی می کنند، مانند مذاکرات گسترده در عشق آباد و تفلیس،
رایزنی های گسترده ای در نظر گرفته شده است.
 
براساس برنامه اعلام شده، دیدار و مذاکره با الماس بیک آتامبایف رئیس جمهوری و ارلان عبدالدایف وزیر خارجه قرقیزستان، نشست مطبوعاتی، شرکت در ضیافت رسمی نهار همتای قرقیزی، حضور و سخنرانی در همایش اقتصادی مشترک از جمله برنامه های کاری یک روزه ظریف در سفر به بیشکک است که چهارشنبه شب پایان می یابد.
 
سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است.
جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.
 
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.
 
روز سه شنبه نیز ظریف در تفلیس با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مذاکره کرد.
 
حضور در همایش مشترک اقتصادی دو کشور، شرکت در ضیافت رسمی نهار وزیر خارجه گرجستان و همچنین ادای احترام به قهرمان ملی از دیگر برنامه های کاری ظریف در تفلیس بود.
در این دیدارها و مذاکرات در باره توسعه روابط ایران و گرجستان در حوزه های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، تبادل زندانی ها و راهگذر ترانزیتی خلیج فارس- دریای سیاه گفت وگو شد.
 
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
 
ظریف روز دوشنبه نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.
 
ترکمنستان به پایتختی عشق آباد هم مرز با جمهوری اسلامی که تا سال 1991 جزو شوروی بود و با فروپاشی استقلال یافت، پیشینه کهنی از روابط فرهنگی و تاریخی درهم تنیده با ایران و ایرانیان دارد.
 
ترکمنستان با 491 هزار و 210 کیلومتر مربع از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه است و از طریق این دریا با جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایگی دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر