بازدید 5058

تلاش ژاپن برای نجات پیمان «تی پی پی» پس از خروج آمریکا

ژاپن، با وجود خروج یکی از اصلی ترین عضوهای پیمان «تی پی پی» یعنی آمریکا، هنوز به دنبال مذاکرات برای مشارکت بیشتر و پا برجا ماندن این پیمان می باشد. دونالد ترامپ به عنوان یکی از اولین اقدامات دولتی خود، از این پیمان انصراف داد زیرا وی این پیمان را قاتل بازار کار کشورش می دانست.
کد خبر: ۶۸۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹ 18 April 2017
ژاپن، با وجود خروج یکی از اصلی ترین عضوهای پیمان «تی پی پی» یعنی آمریکا، هنوز به دنبال مذاکرات برای مشارکت بیشتر و پا برجا ماندن این پیمان می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از Russia Today، شراکت ترنس-پسیفیک، پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات گذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام بجز چین است که در ۴ فوریه ۲۰۱۶ در آوکلند نیوزیلند بعد از ۷ سال مذاکره، نهایی شده است. تا سال ۲۰۱۴، دوازده کشور در سرتاسر منطقهٔ آسیا-اقیانوسیه در مذاکرات تی پی پی شرکت کرده‌اند: استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، و ویتنام.

تلاش ژاپن برای نجات پیمان «تی پی پی» پس از خروج آمریکا

لازم به ذکر است کشور های عضو این قرارداد، 40 درصد از سهم اقتصادی دنیا را پوشش می دهند.

دونالد ترامپ به عنوان یکی از اولین اقدامات دولتی خود، از این پیمان انصراف داد زیرا وی این پیمان را قاتل بازار کار کشورش می دانست.

این پیمان تجاری بعد از انصراف امریکا، منحوس و بی فایده خواهد بود زیرا امریکا به منظور 60 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورش از پیمان TPP استفاده می کرد که با این کار بزرگترین بازار را برای این قرارداد تشکیل می داد و باعث رونق آن می شد. 

در همین راستا مقامات ژاپنی خاطر نشان کرده بودند که این پیمان بدون وجود امریکا بی ارزش خواهد بود. اما ممکن است توکیو در جهت بقای این پیمان به همراه 11 عضو باقی مانده اش تلاش هایی را صورت دهد.

روز شنبه در مصاحبه ای، یوشی هیده سوگا، وزیر کابینه ژاپن اذعان کرد، باید به چهار چوب 11 کشور اهمیت داده شود. ژاپن ممکن است به جای تلاش جهت برگرداندن امریکا به TPP،  به دنبال برقرار کردن رابطه دو جانبه با آمریکا باشد.

سنگاپور نیز اعلام کرد به شرط پابرجا ماندن 11 کشور، این کشور نیز ادامه خواهد داد اما از سوی ویتنام و مالزی زمزمه های جدایی شنیده می شود.

پس از مذاکرات برنامه ریزی شده بین وزیر دارایی ژاپن، تارو آسو و معاون رئیس جمهورامریکا، مایک پنس، که در سفر 10 روزه آسیا-اقیانوسیه به سر می برد، در آینده ای نزدیک ژاپن جایگاه خود را در TPP ، مشخص خواهد کرد. این مذاکره قرار است در روز سه شنبه و در توکیو برگذار شود.

قرارداد TPP شامل چین نمی شود اما ژاپن پکن را در قرارداد دیگری به نام مشارکت 16 کشور منطقه جامع اقتصادی، که پیمانی جهت تجارت آزاد در منطقه آسیا-اقیانوسیه می شود، وارد کرده است. در این قرارداد آمریکا عضو نمی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی