بازدید 3608

تشریح جزئیات صدوسی و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی

رئیس هیات پارلمانی ایران در یکصد و سی و ششمین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس خلاصه گزارش یکصد و سی و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی را در حضور رئیس مجلس تشریح و گزارش این نشست را به ایشان ارائه کرد.
کد خبر: ۶۸۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 17 April 2017
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی امروز عصر ( 27 فروردین ماه) در تشریح خلاصه گزارش یکصد و سی و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس (IPU) که در دیدار دکتر لاریجانی با اعضای هیات مجلس شورای اسلامی عضو گروه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس (IPU) مطرح شد، گفت: یکصد و سی و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس، نشست های کمیته های دائمی صلح و امنیت بین المللی، دموکراسی و حقوق بشر، امور سازمان ملل، توسعه پایدار، امور مالی و بازرگانی، کمیته خلع سلاح هسته ای، مجمع نمایندگان زن و مجمع نمایندگان جوان و کمیته نگارش پیش نویس قطعنامه در روزهای 12 الی 16 فروردین 1396 در شهر داکا کشور بنگلادش برگزار شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: یکصد و بیست و شش کشور در این دوره از اجلاس شرکت داشتند که از این تعداد 33 نفر در سطح رئیس مجلس و 24 نفر در سطح نایب رئیس مجلس حضور یافتند (لیست اسامی کشورها پیوست می باشد.)

وی در ادامه از ریاست خود به عنوان رئیس هیات ایرانی در این اجلاسه خبر داد و گفت: سایر اعضای هیأت مجلس شورای اسلامی ایران را آقایان سیدمصطفی ذوالقدر، مسعود رضایی، جلیل مختار و خانم‌ها سیده فاطمه حسینی و سیده حمیده زرآبادی (نمایندگان عضو گروه IPU مجلس) و سه کارشناس از وزارت خارجه و مجلس تشکیل دادند.

جعفرزاده در توضیح مراسم افتتاحیه (شنبه 12 فروردین)، تصریح کرد: مراسم افتتاحیه در محل مجلس بنگلادش برگزار شد که پس از سرود ملی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، نخست وزیر شیخ حسینا، رئیس مجلس بنگلادش خانم شیرین چودری و رئیس اتحادیه بین المجالس آقای صابر چودری هم سخنرانی کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست‌های مجمع عمومی این اجلاسیه، افزود: نشست‌های مجمع عمومی از روز یکشنبه 13 فروردین آغاز شد و در روز چهارشنبه 16 فروردین به پایان رسید. پس از تصویب دستور کار و انتخاب هیأت رئیسه، سخنرانی روسای هیأت ها انجام شد. همچنین در نشست مجمع عمومی، هیأت افغان مشکلات حاصل از تروریسم افغان را متوجه پاکستان و ایران دانست که با پاسخ مناسب هیأت ایرانی مواجه شد، از سوی دیگر هیأت ایران به ادعاهای واهی دولت امارات متحده عربی در صحن مجمع عمومی نیز پاسخ مناسب داد.

 

وی در خصوص جلسات کمیته ها این اجلاسیه به جلسات چهار کمیته دائمی و دو کمیته ویژه خلع سلاح هسته ای و کمیته نگارش پیش نویس قطعنامه پایانی مطابق تقویم زمانی اشاره کرد و ادامه داد: قطعنامه های پیشنهادی نیز مورد بررسی قرار گرفت. کشور ایران در هر چهار کمیته دائمی حضور فعالی داشت و در کمیته ویژه خلع سلاح هسته ای به ادعای واهی نماینده بحرین در مورد اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای پاسخ مناسب داد و در کمیته نگارش قطعنامه نیز بر روی موضوع قحطی و فاجعه انسانی در یمن تأثیرگذار بود.

 

جعفرزاده با یادآوری مجمع نمایندگان زن (شنبه 12 فروردین)، افزود: این مجمع با حضور خانم فاطمه حسینی از ایران و همرانی آقای مختار برگزار شد. هیأت ایران حضوری موثر و فعال در حیطه موضوع مشارکت مالی و سیاسی زنان و همچنین توانمندسازی زنان و دختران داشت. مجمع نمایندگان جوان هم در روز (یکشنبه 13 فروردین) با حضور خانم حمیده زرآبادی، هیأت ایران در رابطه با موضوع عدم مداخله سیاسی در امور کشورهای مستقل سخنرانی و مشارکت موثر داشت.

وی گفت: نشست گروه آسیا پاسفیک  هم در روز شنبه 12 فروردین برگزار شد که در این نشست ایران به عنوان عضو گروه منطقه ای آسیا پاسفیک قرار گرفت که یکی از دستور کارهای این جلسه، انتخاب هیأت رئیسه بود. طی یک فرآیند آینده نگرانه و مثبت خانم حسینی به نفع نماینده اندونزی از ادامه کاندیداتوری انصراف داد که با استقبال گسترده اعضای ASEAN و دیگر کشورهای آسیایی همراه بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای  در توضیح دستاوردها و نتایج این اجلاس، گفت: تصویب دو قطعنامه مربوط به عدم مداخله سیاسی در امور کشورهای مستقل در کمیته امور سیاسی و همچنین تصویب قطعنامه مربوط به مشارکت مالی زنان در کمیته توسعه پایدار.     ادغام مواد اضطراری سه کشور انگلیس، بلژیک و کنیا در مورد قحطی و فقر در آفریقا و یمن که با 900 رأی مثبت به عنوان قطعنامه سال اتحادیه بین المجالس انتخاب شد. حضور و مشارکت در تمامی کمیته های دائمی و جانبی. ارائه پاسخ مناسب در صحن عمومی و کمیته ها نسبت به مواضع ضد ایرانی امارات متحده عربی، افغانستان و بحرین. دیدارهای جانبی اجلاس در سطحی بالا  صورت پذیرفت به نحوی که سیزده ملاقات دو جانبه که چهار مورد آن با روسای مجالس، دو مورد با نواب رئیس، یک دیدار با وزیر قربانیان بنگلادش و با روسای هیأت ها صورت پذیرفت.

جعفرزاده در مورد نشست اختتامیه  که روز چهارشنبه 16 فروردین برگزار شد، افزود: نشست مجمع عمومی با قرائت قطعنامه ها و با اعلام میزبانی شهر سن پطرزبورگ روسیه در دور بعدی اجلاس، بعد از ظهر چهارشنبه 16 فروردین 1396 به پایان رسید.

وی در ادامه تاکید کرد که ملاحضاتی وجود دارد که در این اجلاسیه مورد توجه ویژه قرار گرفت:  فتوای مقام معظم رهبری در زمینه حرام بودن کاربرد سلاح هسته ای موردتوجه بالای کمیته خلع سلاح هسته ای قرار داشت که ضمن تقدیر از این موضع، خواستار دسترسی به قوانین مجلس شورای اسلامی در زمینه نحوه دسترسی به سلاح هسته ای بودند که انتخاب آقای دکتر جلالی به عنوان نایب رئیس کمیته اجرایی اجلاس، دستاورد بسیار ارزشمندی بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد:  به دلیل مشارکت و اهتمام بالای بنده در پیگیری جلسات، کمیته خلع سلاح هسته ای از من برای عضویت در این کمیته دعوت نمود؛ همچنین بر ایجاد یک گروه پارلمانی برای بازدید از سوریه و  عضویت ایران در این گروه تاکید شد.

وی افزود: اعضای هیأت و به ویژه بنده در حاشیه اجلاس، دیدارهای دو جانبه متعدد و موثری را با روسای مجالس بنگلادش، سریلانکا، فیلیپین و اوگاندا، معاون دومای روسیه، نایب رئیس مجلس عراق، رئیس هیأت اعزامی مجارستان، رئیس هیأت ژاپن، نماینده خلع سلاح و نماینده فلسطین، نمایندگان سوئد و اتحادیه عربی داشتند همچنین تلاش زیادی از سوی اعضای هیأت اعزامی در حمایت از مردم یمن، فلسطین و سوریه صورت گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، ادامه داد: تلاش وافر تمامی نمایندگان هیأت از کاندیداتوری خانم حسینی برای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان جوان در گروه آسیا پاسفیک مورد توجه سایر نمایندگان کشورها قرار گرفت و با تحسین آنها مواجه شد که یکی از نقاط مثبت فعالیت و تحرک هیأت ایران در این اجلاس بود.

  وی افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش ضیافت شامی را به افتخار هیأت ایران برگزار نمود و سفیر ایران تلاش موثری را جهت حسن انجام ماموریت هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی بعمل آورد؛ همچنین بنده دو ملاقات خارج از برنامه IPU را با وزیر امور قربانیان جنگ رهایی بخش بنگلادش و همچنین اعضای نمایندگی جامعه المصطفی در بنگلادش برگزار کردم.

 جعفرزاده ایمن آبادی از ممانعت ایران از شرکت هیأت پارلمانی یمن در این اجلاس، که منصوب به منصور هادی بودند، خبر داد و گفت: شرکت در ضیافت شام نخست وزیر بنگلادش توسط بنده ودیدار با رئیس اتحادیه بین المجالس، آقای صابر چودری نیز صورت گرفت همچنین در ملاقات های دو جانبه هدایایی به هیأت ایران تقدیم شد که رئیس هیأت اعزامی آنها را به موزه مجلس تقدیم خواهند نمود از سویی دیگر  نمایندگان محترم اعزامی در هر یک از جلسات مربوط به خود، فعال بوده و تا آخرین لحظه هر جلسه حضور توام با دقت و فعالیت بالا داشتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره لیست اسامی کشورهای شرکت کننده در اجلاس 136 IPU – داکا، گفت:  قاره آسیا و اقیانوسیه؛افغانستان، بحرین، بنگلادش، جهوری خلق کره، گرجستان، هند، اندونزی، ایران، عراق، ژاپن، اردن، کویت، چین، امارات متحده عربی، عربستان، عمان، فلسطین، ویتنام، ترکیه، تایلند، سریلانکا، سنگاپور، کره جنوبی، قطر، فیلیپین، لبنان، مالزی، مغولستان، نپال، تیمور شرقی جزو این لیست بودند.

وی افزود: همچنین لیست قاره اروپا نیز شامل کشورهای آلبانی، اتریش، بلاروس، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورک، اوکراین، بریتانیا، سوئیس، سوئد، اسپانیا، روسیه، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، قبرس، جمهوری دومینکن، استونی، نروژ، موناکو، سن مارینو، لیتوانی، مالت بود.

 رئیس هیات پارلمانی ایران در یکصد و سی و ششمین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس، تاکید کرد: از قاره آفریقا نیز کشورهای کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، الجزیره، مصر، زامبیا، تووالو، اوگاندا، تانزانیا، سودان، سورینامی، سوازیلند، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، سیرالئون، سنگال، گواتمالا، گینه، گویان، کنیا، رواندا، سامواسائوتمه، سیچلس، آندورا، آنگولا، بوتان، بورکینافاسو، بروندی، دماغه سبز، کامرون، چاد، کومورو، مراکش، نامیبیا، گابون، غنا، لائوس، لسوتو، ماداگاسکار، مالاوی، مالدیو، مالی، موریتانی، نیجر، نیجریه، پاناما، گینه استوایی، اتیوپی، فیجی، مائوریتس حضور داشتند و از  قاره آمریکا کشورهای آرژانتین، برزیل، بولیوی، کانادا، شیلی، ونزوئلا، مکزیک، اروگوئه، کوباف السالوادور بودند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر