بازدید 2810
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

اعتصاب در نظمیه تهران و وقوع قحطی در پاریس

28 فروردین در روزشمار اقتصادی مصادف است با اعتصاب نیروهای نظمیه، تعیین نرخ برگزاری مجالس ختم توسط شهرداری تهران و وقوع قحطی در پاریس.
کد خبر: ۶۸۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 17 April 2017
28 فروردین در روزشمار اقتصادی مصادف است با اعتصاب نیروهای نظمیه، تعیین نرخ برگزاری مجالس ختم توسط شهرداری تهران و وقوع قحطی در پاریس.   

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتم فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

اعتصاب نیروهای نظمیه تهران 
28 فروردین 1301: اعتصاب افراد پليس تهران (اداره نظميه) به سبب عقب افتادن دستمزد ماهانه، از 28 فروردين 1301 آغاز شد و تا دريافت قسمتي از آن ادامه يافت. در طول اعتصاب، سربازان مستقر در باغ شاه (پادگان حر) مامور حفظ نظم شهر شده بودند؛ ولي حق رسيدگي به شكايات عادي و روزمره را نداشتند، يعني وظيفه ضابط قوه ‌قضايي بودن پليس به آنان واگذار نشده بود. گفتنی است در آن زمان دریافتی ایران از شرکت نفت انگلستان ناچیز بود، دریافت مالیات از اربابان املاک که در عین حال از مقامات و رجال کشور بودند، امکان‌پذیر نبود و دولت از بازاریان ترس داشت که مالیات بگیرد و گمرکات کشور یا در رهن خارجی بود یا آلوده به فساد اداری و در نتیجه، خزانه کشور خالی از پول بود و پولی برای پرداخت به نیروهای نظمیه وجود نداشت.

اعلام نرخ برگزاری مجالس ختم و اطلاعیه مناقصه در شهرداری تهران 
28 فروردین 1324: شهرداری تهران در روز 28 فروردین 1324 با صدور اطلاعیه ‌ای در جراید میزان هزینه قابل‌ پرداخت برای مجالس ختم را در چند مسجد به این شرح اعلام کرد: هزینه مجالس ختم با تشخیص درجه‌ بندی آنها جهت اطلاع عموم به شرح زیر تعیین می‌شود:. 1- مسجد مجد 2000 ریال. 2- مسجد حاج حسن 1500 ریال. 3- مسجد محمودیه 1300 ریال. 4- مسجد محمدیه 1300 ریال. شهرداری تهران انتظار دارد در صورت تخلف و تجاوز در نرخ بالا، فورا مراتب را به اداره ‌کل خواربار یا به دادگاه ‌های کیفری در برزن ‌ها اطلاع داده شود که متخلف مورد تعقیب قانونی قرار می‌گیرد. چون دعوت وعاظ در این قبیل مجالس بسته به تشخیص صاحب ختم است؛ لذا پرداخت حق ‌الزحمه آنان با نظر صاحب مجلس ختم خواهد بود. 
همچنین در یک خبر اقتصادی دیگر، روز 28 فروردین سال 1324 مسوول انجمن قنات وقفی مرحوم حاج علیزاده (خط سیر سرچشمه) با صدور اطلاعیه ‌ای در مطبوعات از شاربین (استفاده کنندگان) خود خواست در پرداخت قبوض صادره به نام آنها تسریع کنند که در ساختمان مجرای قنات و آسفالت خیابان (سرچشمه) تاخیری حاصل نگردد تا در نتیجه از جهت بی‌ آبی در مضیقه واقع نشوند. در این روز همچنین یک مناقصه از سوی شهرداری تهران در صفحه آگهی‌ های روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است که طی آن شهردار تهران اعلام کرده است که: شهرداری تهران خرید 15 عدد قاب عکس را برابر نمونه موجود به مناقصه خریداری می‌گذارد. داوطلبان می‌توانند ودیعه به مبلغ سیصد ریال- که باید به اداره درآمد شهرداری پرداخت گردد و تا ساعت 10 صبح روز 8/2/24 در صندوق هیات نظارت شهرداری بیندازند. پیشنهاد ها در همان روز باز و خوانده خواهد شد. هزینه آگهی برعهده برنده مناقصه می‌باشد، شهرداری بابت رد یا قبول پیشنهاد ها مختار است.

وقوع قحطی وحشتناک در پاریس 
17 آوریل 1793: در جريان انقلاب كبير فرانسه، به دليل تعطيلي بيش از يك‌ هزار مغازه خوار‌بار و سبزي و نانوايى در آوريل 1793 میلادی قحطي وحشتناكي در فرانسه آغاز شد. يكي از دلايل، كمبود و سپس ناياب شدن مواد خوراكي، رو آوردن كشاورزان و مزرعه ‏داران به امور سياسي و رها كردن كشت و كار  بود. شدت قحطي پاريس و نبود مواد غذايي چنان فشاري به مردم آورد كه آنان حتي سگ‏ ها و گربه ‏ها و ساير حيوانات را مي ‏خوردند. در جريان اين قحطي، ده ‏ها هزار نفر از گرسنگي جان باختند.

منبع: آرشیو دنیای اقتصاد


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر