بازدید 17226
زورآزمایی واشنگتن و پیونگ یانگ؛

جدی شدن خطر برخورد و مناقشه هسته ای در شبه جزیره کره

در حالی که تور دیپلماسی آمریکایی در آسیا برای پیدا کردن راه حلی در راستای همراه کردن چین با درخواست های آمریکا مبنی بر مهار کره شمالی، نتوانست نتیجه لازم برای دولت ترامپ به ارمغان آورد و اعزام ناوگروه آمریکایی به سواحل شبه جزیره کره پاسخ مستقیمی از سوی پیونگ یانگ و در قالب رژه نظامی به خود دید، اکنون این مناقشه به سمتی می رود که احتمالات برخورد هسته ای طبق اشتباهات محاسباتی جدی تر می شود.
کد خبر: ۶۸۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 15 April 2017
در حالی که تور دیپلماسی آمریکایی در آسیا برای پیدا کردن راه حلی در راستای همراه کردن چین با درخواست های آمریکا مبنی بر مهار کره شمالی، نتوانست نتیجه لازم برای دولت ترامپ به ارمغان آورد و اعزام ناوگروه آمریکایی به سواحل شبه جزیره کره پاسخ مستقیمی از سوی پیونگ یانگ و در قالب رژه نظامی به خود دید، اکنون این مناقشه به سمتی می رود که احتمالات برخورد هسته ای طبق اشتباهات محاسباتی جدی تر می شود.


به گزارش «تابناک»؛ امروز پیونگ یانگ در روز موسوم به خورشید و در 105 امین سال کیم ایل سونگ، اقدام به نمایش قدرت نظامی خود کرد که طی آن، شماری از موشک های بالستیک و قاره پیمای این کشور ـ که پیش از این همه آزمایش شده اند ـ از مقابل کیم جونگ اون رژه رفتند.

جدی شدن خطر برخورد و مناقشه هسته ای در شبه جزیره کره 
تصاویر ماهواره ای نهادهای اطلاعاتی آمریکایی، از آماده شدن کره شمالی برای یک آزمایش هسته ای جدید و در واقع ششمین آزمایش از این نوع خبر می دهند و مقامات آمریکایی بیان کرده اند که همه گزینه ها برای مهار کره شمالی و عدم انجام این آزمایش در دسترس و موجود است. ترامپ گفته اگر چین با آمریکا همراهی نکند، واشنگتن خود به این مسأله پایان می دهد.

همه اینها با پاسخ جدی کره شمالی روبه رو شده است که در تئوری باید آن را یک بازیگر بی پروا یا Reckless در سیاست بین الملل به شمار آورد. پیام پیونگ یانگ به تهدیدات آمریکا مبنی بر در نظر داشتن گزینه های متفاوت روشن است: اگر آمریکا اقدام به تحریکات بی پروا علیه ما کند، قدرت انقلابی ما بلافاصله با استفاده از حملات مهلک، دست به پاسخ و مقابله به مثل خواهد زد و ما جنگ تمام عیار را با جنگ تمام عیار و جنگ هسته ای را با الگوی خود از جنگ و تسلیحات هسته ای پاسخ می دهیم.

این سخنان چو ریونگ هائه، یکی از مقامات ارشد کره شمالی در پاسخ به آمریکاست که طی رژه نظامی امروز بر زبان آورده است. پیش از این، نیز سخنگوی ارتش خلف کره شمالی بیان کرده بود، اقدامات تحریک آمیز آمریکا می تواند منجر به سخت ترین پاسخ متقابل از سوی ارتش و خلق کره شود.
 
جدی شدن خطر برخورد و مناقشه هسته ای در شبه جزیره کره 

ظرفیت های حمله واشنگتن

کلید واژه «طیف وسیع گزینه ها» که از سوی مقامات آمریکایی برای مواجهه با کره شمالی بیان شده است، ارجاعی به ظرفیت های بالقوه آمریکا در آسیا و برای مقابله با حملات احتمالی کره شمالی دارد.

بنا بر آمار، ایالات متحده ظرفیت لازم نظامی برای حمله به کره شمالی در صورت لزوم را در اختیار دارد؛ از جمله ناوگان هفتم نیروی دریایی در یوکوسوکا ژاپن و همچنین پایگاه های دریایی و زمینی در سراسر کره و ژاپن که بیش از 70 هزار نیروی آمریکایی را در بر می گیرد.

نیروی هوایی آمریکا تقریبا به شکل منظم رژه ها و گشت زنی های هوایی بر فراز شبه جزیره کره دارد و همچنین به تازگی ناو گروه آمریکایی به رهبری ناو کارل وینسون در نزدیکی شبه جزیره و در سواحل جزیره کیوشو ژاپن پهلو گرفته است. این ناو گروه از مسیر تنگه کره به سمت کره شمالی حرکت می کند. یکی از اعضای این ناو گروه زیر دریایی چند منظوره هسته ای آمریکاست که مجهز به موشک های تاماهاوک – موشک های شلیک شده به پایگاه شعیرات در سوریه – است.

همچنین جنگنده های B-52، جنگنده های راکول B-1 و B-2 که همگی در پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی گوآم حضور دارند، می توانند بخشی مهم از عملیات نظامی احتمالی آمریکا علیه کره شمالی باشند. با این شرایط، آمریکا قادر است بدون نیاز به افزایش نیرو در منطقه حملات گسترده هوایی – دریایی را علیه پیونگ یانگ صورت دهد. از سوی دیگر، واشنگتن موضوع بازگرداندن تسلیحات هسته ای به کره را مد نظر دارد که 25 سال قبل به آمریکا بازگردانده شده بود.

قابلیت های پاسخ نظامی کره شمالی


از آن سوی، پوینگ یانگ هزینه و سرمایه زیادی را در توسعه توان نظامی خود به کار گرفته و به گفته تحلیلگران نظامی به راحتی قادر به دفاع از خود در برابر حملات احتمالی است. ارتش خلق کره تقریبا برابر با یک میلیون نیرو در اختیار دارد که دو برابر ارتش کره جنوبی است.
 
جدی شدن خطر برخورد و مناقشه هسته ای در شبه جزیره کره 
بر اساس گزارش Global Firepower کره شمالی 4200 تانک، 4100 خودروی زرهی مجهز به سلاح و 2400 سیستم پرتاپ موشک در زرادخانه خود دارد. همچنین نیروی هوایی ارتش کره، 944 فروند هواپیمای از جمله 458 جنگنده و هواپیمای رهگیری در اختیار دارد. نیروی دریایی این ارتش نیز 211 فروند شناور دفاعی در سواحل خود، 70 زیر دریایی، سه فروند ناوچه و 2 فروند رمزناو در اختیار دارد. از همه مهتر اینکه کره شمالی طی سال های اخیر، توان موشکی بالستیک و هسته ای خود را به شدت توسعه داده است.

در همین ماه گذشته، این کشور اقدام به آزمایش چهار موشک بالستیک کرد که گفته می شود، این موشک ها مسافتی حدود 1000 کیلومتر را پیموده اند و سه تا از آنها در فاصله 300 کیلومتری سواحل ژاپن فرود آمده اند. سال گذشته نیز کره شمالی اقدام به آزمایش یک موشک بالستیک شلیک شده از زیردریایی کرد که گفته می شود، 500 کیلومتر به سمت ژاپن را پیموده است؛ اما حداکثر توان طی مسافت آن 1000 کیلومتر تخمین زده شده است.

هرچند هنوز کره شمالی موشک های بالستیک با توان طی مسافت بیش از 1000 کیلومتر را آزمایش نکرده است، شلیک موشک از زیر دریایی به معنی آن است که کره شمالی می تواند موشک های خود را با استفاده از زیر دریایی به سمت هر یک از پایگاه های نظامی آمریکا در خاک ژاپن هدف گیری کند. حتی به این روش کره خواهد توانست به سواحل ایالات متحده نیز دسترسی پیدا کند.

همه تحلیلگران نظامی بر این باورند، کره شمالی به هیچ وجه در برابر فشار خارجی یا فرمول بندی نظیر اتحاد دو آلمان کنار نخواهد آمد و آماده مبارزه و جنگ در صورت لزوم خواهد بود. با توجه به اینکه این کشور در زرادخانه خود از تسلیحات اتمی بهره می برد و در صورت حمله آمریکا چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت، می توان احتمال یک درگیری هسته ای گسترده در آسیا را با دخیل کردن موضوع اشتباه محاسباتی از سوی هر یک از این دو کشور، جدی دانست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل