بازدید 4559

تعادل بازار نفت با وجود افزایش ذخائر

بنابر گفته آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه تقاضای جهانی نفت بعد از حدود 3 سال تولید مازاد نزدیک است تا نهایتا از میزان عرضه پیشی بگیرد. این در حالی است که میزان نفت خام بلااستفاده موجود رشد داشته است.
کد خبر: ۶۸۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵ 13 April 2017
بنابر گفته آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه تقاضای جهانی نفت بعد از حدود 3 سال تولید مازاد نزدیک است تا نهایتا از میزان عرضه پیشی بگیرد. این در حالی است که میزان نفت خام بلااستفاده موجود رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، ذخائر آژانس بین المللی انرژی (او ای سی دی) در سرتاسر سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه مارس تا حدود 7.1 میلیون بشکه در روز کاهش داشته است. در طی سه ماهه اول امسال ذخائر نفت خام بعد از یک افزایش زیاد در ژانویه تا 38.5 میلیون بشکه افزایش داشته است که به عبارت دیگر می شود 425 هزار بشکه در روز.

تعادل بازار نفت با وجود افزایش ذخائر

این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد "به طور کلی ذخائر او ای سی دی تا حدود 8.1 میلیون بشکه در ماه فبریه کاهش داشته است و با وجود پیشی گرفتن تقاضا از عرضه تا حدود 100 هزار بشکه بین ماه های ژانویه و مارس به 3.055 میلیارد بشکه رسیده است.

باب این حال هنوز ذخائر نفت 330 میلیون بیشتر از میانگین پنج سال به عنوان یک شاخص اصلی است.

آژانس  بین المللی انرژی گفت "درباره این اختلاف چندین توضیح وجود دارد برای مثال میزان تقاضا یا عرضه در ارزیابی های ما به ترتیب بزرگ نمایی یا کوچک نمایی شده است. یک توضیح دیگر که ممکن است داده شود در رابطه با ذخائری است که کمتر در دید هستند از جمله ذخائری که در دریاها نگهداری می شوند (یا در حمل و نقل و یا بخاطر مخاطرات) یا ذخائری که در کشورهای بیرون از آژآنس و در خشکی نگهداری می شوند. در واقع نگاهی به اطلاعات از منابع مختلف نشان می دهد که سهام ها در بعضی از کشورهای او ای سی دی در طی سه ماهه اول 2017 کاهش داشته است. سهام های کشورهای بیرون از او ای سی دی به نظر می رسد مساوی حجم این آژانس باشد با این حال اطلاعات بسیار کمتری درباره آن ها در دسترس است."

تحلیلگران در «برنشتاین انرژی" گفتند که با توجه به مبارزه اوپک برای کاهش ذخائر نفت دنیا به حالت میانگین 5 سال، سه ماهه ای که در پیش است برای این گروه صادر کننده یک وضعیتی را پیش آورده است که در آن یا "موفق می شوی یا به نابودی می رسی".

معمولا تقاضای نفت خام در سه ماهه اول سال رو به کاهش دارد چرا که پالایشگاه ها برای تعمیر و نگهداری تعطیل می شوند.

باید به این مطلب توجه داشت که فاصله 60 تا 70 روزه بین صادراتی که خلیج فارس را ترک می کند و به بازارهای عمده دنیا می رسد بدین معنا است که کاهش عرضه اوپک باید حالاها ادامه داشته باشد تا نتیجه بدهد. مطلب دیگر این که  درحالی که عرضه این گروه کم تر شده است، صادرات آن افزایش داشته است. بنابه گفته برنشتاین "به بیان دیگر هنوز تأثیر کاهش تولید اوپک به بازارها نرسیده است و خودش را نشان نداده است"

اکثر کاهش تولید از ذخائر کشورهای بیرون از او ای سی دی احتمالا از ایران بوده است جایی که ذخائر میعانات فوق سبک آن از زمان تحمیل تحریم های غرب در 2012 در دریا نگهداشته می شده است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که ذخائر دریایی ایران در مارس از 28 ملیلیون بشکه در زمانی که تحریم ها در اوایل 2016 برداشته شد، به 4 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

در سطح جهانی نفت نگهداشته شده در دریا از 82.6 میلین بشکه در پایان 2016 به 58.4 میلیون بشکه رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی