بازدید 23015

از 231 بزرگداشت برای کیارستمی در جهان تا سیمان پاشی بر سنگ قبرش

با چه منطقی می توان سراغ قبر کیارستمی رفت و چنان حرکتی انجام داد؟ آیا چنین کاری به مصلحت فرهنگ این مملکت است؟ بعید به نظر می رسد، کسی به این پرسش، پاسخ مثبت دهد.
کد خبر: ۶۸۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸ 12 April 2017
از 231 بزرگداشت برای کیارستمی در جهان تا سیمان پاشی بر سنگ قبرش
پس از آنکه اعلام شد، آرامگاه عباس کیارستمی تخریب شده و بر سنگ قبرش سیمان ریخته‌اند، یک آمار تازه از شمار بزرگداشت هایی که برای این هنرمند فقید در سطح جهان برگزار شده، نشان می دهد، بخواهیم یا نخواهیم این رفتارها تأثیر چندانی در موقعیت این هنرمند نخواهد داشت و صرفاً بار منفی برای مخالفان طرز تفکر او خواهد داشت.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از بدرود حیات عباس کیارستمی، او را خارج از قطعه هنرمندان دفن کردند و در کنار سنگ قبرش شماری درخت گیلاس کاشتند؛ حرکتی که از سوی جمعی از هنرمندان در بزرگداشتش رخ داد و طبیعتاً منافی مصالح گروهی نبود، اما این وضعیت چندان دوام نیاورد و چندی پیش، بهمن فرمان آرا که بر سر مزار دوستش رفته بود، از تخریب مقبره کیارستمی، سیمان پاشیدن بر سنگ قبرش و بیرون کشیدن درختان گیلاس از خاک خبر داده بود.
 
فرمان آرا در این زمینه نوشته بود: «امروز که سر مزارش رفتم، دیدم شخص یا اشخاصى حتى نتوانستند درخت گیلاس را کنار مزار عباس تحمل کنند و آن را با پیت حلبى‌اش از جا درآورده بودند. شکستن سنگ قبرها، سیمان ‌ریختن روى سنگ قبر و از ‌ریشه درآوردن نهال درخت گیلاس از کنار مزار مردى که صدها افتخار براى سینما و مملکت ما به ارمغان آورد، آن هم وقتى که در هندوستان و جاهاى دیگر دنیا به نام او درخت گیلاس می‌کارند! چرا ما باید تا این حد بى‌حرمتى را تحمل کنیم؟»

او در بخش دیگری از یادداشتش می آورد: «روز کاشتن نهال، روز خوبى بود و همه حضار شاد بودند از اینکه به این مرد بزرگ سینماى ایران اداى احترام مى‌کنند. فقط یک جوان که اتفاقاً تى‌شرتی سفید با عکس عباس روى آن به تن داشت، تصویربردارى می‌کرد و جلوى چشمان شاگردان عباس، نوارش را به یک پژوى‌آردى تحویل داد. البته ما به این چیزها عادت کردیم و چون کارى جز احترام ‌گذاشتن به فیلمساز بزرگ مملکتمان نمی‌کردیم، باکى نداشتیم؛ ولى همان‌طور که پرونده پزشکى عباس، کم‌کم از یاد رفته است، حتى یک درخت گیلاس هم به عباس روا نداشتند و طعم شیرین گیلاس در دهان ما تبدیل به زهر‌مار شد. خدایا ما را از گزند تنگ‌نظران محفوظ بدار.»
 
از 231 بزرگداشت برای کیارستمی در جهان تا سیمان پاشی بر سنگ قبرش 
با گذشت چند روز از آن ماجرا مشخص شد، بر خلاف کشورمان، در سطح بین الملل، توجه فوق العاده به کیارستمی پس از بدرود حیاتش شده است. بر پایه آخرین آمارها، تاکنون برای کیارستمی بیش از 231 بزرگداشت در سطح جهان برگزار شده که در قیاس با هنرمندان مشابه، نمونه های کمی قابل ذکر است.
 
نخستین برنامه بزرگداشت  عباس کیارستمی با نمایش چهار فیلم این فیلم ساز سرشناس بین المللی در هشتمین جشنواره فیلم مونیخ در تیر ماه 1369 در آلمان برپا شد و تا پایان فروردین ماه 1396، تعداد 231 برنامه بزرگداشت برای این سینماگر برجسته کشورمان برگزار شده است. تعداد 103 برنامه بزرگداشت از تیر ماه 1369 تا خرداد 1395 صورت گرفت و از تیر سال 1395 تا پایان فروردین 1396 نیز 128 برنامه بزرگداشت اجرا شد.
 
برنامه های بزرگداشت عباس کیارستمی در این دوره ده ماهه، شامل سه برنامه در تیر ماه 1395، 14 برنامه در مرداد ماه، 10 برنامه در شهریور، 24 برنامه در مهر، 17 برنامه در آبان، 15 برنامه در آذر، 8 برنامه در دی، 12 برنامه در بهمن، 12 برنامه در اسفند و 13 برنامه در فروردین 1396 بوده است.

از 128 برنامه بزرگداشت، 16 برنامه در آمریکا، 11 برنامه در هند، 10 برنامه در ایتالیا، 6 برنامه در کانادا و استرالیا، 5 برنامه در انگلستان، فرانسه و اسپانیا، 4 برنامه در ترکیه، 3 برنامه در ژاپن و اسکاتلند، 2 برنامه در سوییس، مالزی، بنگلادش، هنگ کنگ، استونی، آلمان، آرژانتین، اندونزی، مراکش، امارات متحده عربی، برزیل و صربستان و یک برنامه در هر یک از کشورهای پاکستان، بلغارستان، قزاقستان، تونس، آلبانی، تایوان، اسلواکی، گرجستان، کرواسی، اروگوئه، عمان، جمهوری چک، ارمنستان، چین، دانمارک، هلند، الجزایر، کره جنوبی، نروژ، روسیه، رومانی، پرتغال، بلژیک، سودان، فنلاند، سوئد، مقدونیه، مکزیک، یونان و لیتوانی بوده است.

دو فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی»، ساخته سیف الله صمدیان و «منو خونه ببر» آخرین فیلم کوتاه آقای کیارستمی که در روز افتتاحیه جشنواره ونیز به نمایش درآمدند تا پایان فروردین ماه امسال در 60 برنامه بزرگداشت این فیلمساز در جشنواره ها و رویدادهای بین المللی به نمایش درآمده اند. برنامه های بزرگداشت عباس کیارستمی در ماه های آتی نیز برگزار شده و انتظار می رود تا آخرین فیلم بلند این فیلمساز با عنوان «24 فریم» نیز در جشنواره فیلم کن به نمایش درآید.

با این اوصاف، با چه منطقی می توان سراغ قبر کیارستمی رفت و چنان حرکتی انجام داد؟ آیا چنین اقدامی به مصلحت فرهنگ این مملکت است؟ بعید به نظر می رسد کسی به این پرسش، پاسخ مثبت دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
كار زشتي است. كيارستمي خيلي بهتر از اصغر فرهادي است هزااران بار بهتر و هنرمندتر و ايراني تر
با سلام

ممنون از اطلاعات مفیدتان. اما فروردین 96 هنوز تمام نشده است که آماری بر اساس آخر فروردین ارایه فرموده اید.
کی کرده تابی چرا اصرار داری از هنرمندهای بی اخلاق بدون دلیل حمایت کنی شجریان وغیره
آدم بیشعور و کوته فکر و متحجر هر کاری می کند که تفکر احمقانه اش را به دیگران تحمیل کند . بی اعتنایی بهترین کار است . وقتی این مطلب منتشر می شود آن فرد متحجر احساس رضایت می کند از کار احمقانه ای که کرده .
اینا دنباله همون مجسمه دزد ها هستند . همه میدونند چه کسانی هستند .
افرادی هستند که بدون آن که خود بدانند گرفتار بیماری روانی هستند. ما واقعا نیازمند درمان ها و نیز پیشگیری های روانی در جامعه هستیم.
اینهایی که اینکار را می کنند از جایی حقوق و دستمزد می گیرند وگرنه آدم باید بیکار و دیوانه باشه که وقت و پول و ... را بابت اینکار انجام بدهد .
اینجا ایران هست
با همان منطقی که سنگ قبر شاملو را شکستند میشود هر پستی را مرتکب شد
فرهنگ مملکت کجا بوده.یادمه میگفتیم پشت سر مرده حرف نزنیم الان به قبرم رحم نمیکنیم دقیقا کجاییم ما
در عجبم از این سئوال که با چه منطقی می شود اینکار را کرد؟!
چقدر این اصحاب هنر از مرحوم کیا رستمی سوءاستفاده میکنند آقا میخواستید مثل بقیه هنرمندان او را دفن کنید حالا هر جا شد دیگر این ژانگولر بازی ها برای چیست
اشخاص بی هویتی که میخواهند از فحاشی و تخریب قبور هنرمندان برای خو د نام ونان وننگ وهویتی بدست آرند
یه شخص چقدر میتونه رذل و پست فطرت باشه که به قبر یک مرده اونهم مسلمان و هموطن رحم نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
اگر حتی مسلمان هم نبود، حتی کافر هم باشه. باز هم این حرکت تخریب قبر یک حرکت زشت و به دور از انسانیته
ناشناس
| Armenia |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
شایان جان داعش که شاخ و دم نداره. اینکار فقط از داعش و تفکر داعشی بر میاد و بس.
از ماست که بر ماست...
ظاهرا ما هميشه همينطوريم
طبق روايات تاريخي حافظ در حيات و مرگ و دفن و سالها پس آن ، مطرود مردم شده بود به واسطه اينكه مورد غضب ... قرار داشت . بله ، اين يك واقعيته !
ظاهرا اين براي مرحوم كيارستمي هم به دهها سال يا قرني زمان احتياج هست
در روزگاری که به زنده ی افراد بی حرمتی و تعرض میشه چه جای تعجبه که به مرده ی آدما توهین نشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
چقدر پست و رذل و فرومایه اند که به انسان بزرگی که دستش از دنیا کوتاه شده بی حرمتی می کنند . شرمشان باد .
خـداااااااااااااااااااااااااااا ما ملت را نجات بده. آمین
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

به قول استاد بزرگوار الهی قمشه ای قبر فقط یک نشانه است و آثار به جا مانده از آنها آرامگاه حقیقی آنهاست وقتی کسی دنبال قبر میرزا عبدالله میگشت استاد به ایشان گفت قبر میزا عبدالله ردیف میرزا عبدالله است

روح انسانهای بزرگی چون عباس کیارستمی همیشه زنده است چون آثار آنها زنده است و قبر خانه جسم است ولی روح انسان است که جاودان و آزاد خواهد بود

هنرمندان با این رفتارهای بی فرهنگی تخریب نمیشوند بلکه بزرگتر میشوند

چندی پیش در در باغ مصفای خیام نهال گیلاس از سوی جامعه هنرمندان نیشابور به یاد استاد عباس کیارستمی کاشته شد
در شهرهای دیگر کشورمان نیز نهال گیلاس کاشته شد
خدایا مارا از دست تفکر داعشی نجات بده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل