بازدید 9035
پیمانه اقتصادی؛

از «تشدید احتیاط در بازار سهام» تا «وعده دوباره ترامپ به تغییر قوانین وال استریت»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد دلار، یورو و گرانی سکه پس از تعطیلی یک روزه، ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا، عبور نفت از مرز ۵۶ دلار، خرید ذخایر نفتی در سیبری، افزایش ۴.۵ درصدی نرخ سیمان، عملکرد خوب خودروساز کره ای در اروپا، بازار چشم انتظار واریز یارانه ها، خرید شیر ۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده از دامدار و گردشگران ایرانی همچنان در ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 13 April 2017
از «تشدید احتیاط در بازار سهام» تا «وعده دوباره ترامپ به تغییر قوانین وال استریت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد دلار، یورو و گرانی سکه پس از تعطیلی یک روزه، ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا، عبور نفت از مرز ۵۶ دلار، خرید ذخایر نفتی در سیبری، افزایش ۴.۵ درصدی نرخ سیمان، عملکرد خوب خودروساز کره ای در اروپا، بازار چشم انتظار واریز یارانه ها، خرید شیر ۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده از دامدار و گردشگران ایرانی همچنان در ترکیه را در بر دارد.



رشد ۲۴ واحدی شاخص بورس در بیست و سومین روز سال

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 23 فروردین ماه 95 با افزایش 24 واحدی به رقم 78 هزار و 132 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با رشد 16 واحدی عدد 16 هزار و 931 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 3 واحدی به رقم  86 هزار و 273  واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 14 واحدی به رقم  54 هزار و 859  واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با رشد 228 واحدی عدد 169 هزار و 630 واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 2.6 واحدی به عدد 896  واحد رسید. در تالار شیشه ای، نماد رمپنا (گروه مپنا) با 42 واحد و نماد خپارس (پارس‌ خودرو) با 18 واحد به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص کل بورس تهران داشتند. در نقطه مقابل، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد ومعادن (توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌)، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) و نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس) بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس داشتند.

تشدید احتیاط در بازار سهام

تقویت ریسک گریزی در بازارهای جهانی، افت قیمت جهانی سنگ آهن و فولاد با نگرانی‌ها از مازاد عرضه فولاد با رشد تولیدات چین و آغاز صادرات فولاد هند برای اولین بار در سه سال، کاهش اختلالات عرضه مس با بازگشایی معدن شیلی، همچنین رشد تولیدات روی و چشم‌انداز کاهش شتاب تقاضای چین عوامل فشار بر صنایع کالایی است. این عوامل در کنار ریسک‌های سیاسی عامل تشدید احتیاط در بازار سهام است.

رشد دلار و یورو پس از تعطیلی یک روزه

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز گذشته، هر دلار آمریکا با افزایش 11 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 546 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در بازار دیروز، 55 ریال رشد داشت و به رقم 40 هزار و 131 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 313 ریال قیمت گذاری شد که نسبت قبل از تعطیلی سه شنبه، به طور میانگین 3 ریال افت قیمت داشت.

سکه گران شد

بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز چهارشنبه با ۵۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۵۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان، نیم سکه با ۳۵۰۰ تومان افزایش به ۶۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه با ۱۵۰۰ تومان افزایش به ۳۸۹ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۲۴۹ هزار تومان رسید.

ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا که روز سه شنبه با افزایش چشمگیر ۲ درصدی روبه رو شده بود، روز گذشته نیز به روند صعودی خود ادامه داده و به بالاترین سطح در ۵۵ ماه اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش افزایش تنش در روابط آمریکا و روسیه و نگرانی های مربوط به اوضاع شبه جزیره کره تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته  است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی روز گذشته با ۰.۱ درصد افزایش به بیش از ۱۲۷۵ دلار رسید. این بالاترین رکورد از ۱۰ نوامبر به شمار می رود.

قیمت جهانی نفت از مرز ۵۶ دلار هم عبور کرد

قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز چهارشنبه به بیشترین رقم از ماه اوت سال گذشته میلادی رسید؛ علت اصلی این افزایش قیمت به رایزنی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی نسبت داده می شود. در همین حال قیمت نفت دریای برنت با ۲۰ سنت افزایش، معادل ۳۶ دهم رشد به ۵۶ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱۸ سنت روند صعودی معادل ۳۴ دهم درصد افزایش به ۵۳ دلار و ۵۸ سنت در برابر هر بشکه معامله شد. وال استریت ژورنال در گزارشی آورده که عربستان سعودی به دیگر تولید کنندگان نفت گفته که خواهان تمدید توافق کاهش تولید برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی است. به گزارش مهر، عربستان سعودی تولید خود را به طرز قابل توجهی کاهش داده و تولید نفت این کشور از اواخر سال گذشته میلادی ۴.۵ درصد روند نزولی به خود گرفته است.

روس‌نفت در سیبری ذخایر نفتی جدید خرید

شرکت روس‌نفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که میادین متعلق به دیگر شرکت نفتی روسیه «کوندانفت» واقع در سیبری غربی را به مبلغ 700 میلیون دلار خریدری کرده است. براساس این بیانیه روس‌نفت برنامه‌ریزی می کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فعالیت‌های تولید نفت در این میادین که دارای حدود 157 میلیون تن ذخایر نفتی است را آغاز کند و میزان کل تولید نفت خود را افزایش دهد. به گزارش فارس، شرکت روس‌نفت سال گذشته 210 میلیون تن نفت تولید کرد و در میزان کل ظرفیت تولید نفت روسیه سهم 40 درصد دارد.

رقابت بین کشورهای عربی برای تغییر ساختار نفت و افزایش درآمد

طی ماه‌های گذشته عربستان از قطعی شدن تصمیم خود برای عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو، شرکت ملی نفت این کشور، خبر داده است. با اعلام این خبر دولت عمان نیز با قطعی شدن این اقدام عربستان به تکاپو افتاده و به دنبال مشاوره با موسسات مالی بین‌المللی برای بررسی گزینه‌های استراتژیک خود و بازطراحی ساختار شرکت ملی نفت این کشور است. بنا به اعلام منابع آگاه این کشور نفتی حوزه خلیج فارس از بانک‌های سرمایه‌گذاری خواسته است تا برای بازطراحی نحوه سرمایه‌گذاری به شرکت ملی نفت این کشور مشاوره دهند. به گزارش بلومبرگ، در حال حاضر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که شامل 6 کشور عربی تولید کننده نفت می‌شوند در حال تغییر ساختار شرکت‌های ملی نفت خود هستند. این کشورها با فروش بخشی از سهام شرکت‌های خود و یا کاهش هزینه‌های آنها به دنبال افزایش بازدهی درآمد خود از صادرات نفت هستند.

افزایش ۴.۵ درصدی نرخ سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مطابق تصمیم گیری‌های انجام شده امسال سیمان با ۴ تا ۴.۵ درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد، گفت: قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در درب کارخانه ۱۲۰ هزار تومان است.

خرید شیر ۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده از دامدار

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه خروج دام زنده از کشور افزایش نرخ گوشت قرمز را تشدید می کند، گفت: کاهش انگیزه دامدار برای نگهداری دام های مولد نتیجه خرید شیر از دامدار ۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده است. علی ابراهیمی در گفت و گو با خانه ملت، درباره وضعیت نوسانات و گرانی گوشت در بازار گفت: صادرات دام زنده پروار جهت ارز آوری نیازمند افزایش تولید است زیرا در غیر این صورت بدیهی است که خروج دام زنده از کشور افزایش نرخ گوشت را تشدید می کند.

نرخ مرغ در بازار کاهش یافت / بازار چشم انتظار واریز یارانه ها !

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: روز گذشته نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری با کاهش ۳۰۰ تومانی نسبت به ابتدای هفته ۴ هزار و ۸۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۶ هزار و ۳۵۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۶ هزار و ۵۰۰ و خرده فروشی ۷ هزار و ۱۵۰ تومان است. یوسف خانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش عرضه نسبت به تقاضا را عامل اصلی کاهش قیمت دانست و اضافه کرد: با توجه به روزهای پایانی ماه و کاهش قدرت خرید خانوارها، تقاضا برای خرید محصولات پروتئینی در بازار با کاهش مواجه شده که انتظار می‌رود با واریز یارانه و دریافت حقوق کارگران و کارمندان وضعیت تقاضا در بازار بهبود یابد.

عملکرد خوب خودروساز کره ای در اروپا

هیوندای موتور که به دلیل تنش‌های سیاسی با چین با کاهش فروش در این کشور مواجه شده است، عملکرد خوبی را در دیگر بازارها از جمله اروپا، هند و روسیه ثبت کرده است. به گزارش کریا تایمز، به گفته منابع آگاه، در ماه مارس هیوندای موتور 57 هزار و 710 دستگاه خودرو در بازار اروپا به‌فروش رساند که نسبت به همین ماه در سال گذشته تا 8 درصد رشد داشته است. به این ترتیب فروش هیوندای در اروپا طی فصل نخست امسال با رشد 9 درصدی روبه‌رو شد و به 130 هزار و 510 دستگاه رسید. این خودروساز کره‌ای در بازار هند نیز موفق بود. در ماه مارس فروش هیوندای در هند 6/ 8 درصد رشد کرد و به 44 هزار و 757 دستگاه رسید. فروش این خودروساز در بازار روسیه با جهش 29 درصدی روبه‌رو شد و به 14 هزار و 219 دستگاه رسید. علت این رشد، افزایش تقاضا برای شاسی‌بلند «کرتا» در بازار روسیه عنوان شده است.

گردشگران ایرانی همچنان در ترکیه!

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ایرانیان برای گذراندن عید نوروز به دلیل عدم امنیت در شهرهای استانبول و شهرهای شمال مدیترانه بیشتر به شهر "وان" ترکیه سفر کردند. ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: این در حالی است که حتی گفته می‌شود که بیشتر هتل‌های "وان" آن قدر شلوغ بوده که سالن اجتماعاتشان را هم تبدیل به اتاق کردند. در این زمینه روزنامه "حریت " این خبر را اعلام کرده است که در سال گذشته حدود ۱۰۲ هزار ایرانی به این شهرآمده است.

وعده دوباره ترامپ به تغییر قوانین وال استریت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه با صاحبان صنایع و کسب و کار در کاخ سفید دیدار کرد. او در جمع رهبران شرکت ها و اعضای کابینه اش گفت: «ما قوانین بی فایده را لغو خواهیم کرد، همان طور که تا کنون این کار را تا حدود ۲۵ درصد انجام دادیم. نگاهی به قانون داد-فرانک بیاندازید. صاحبان بانک ها بسیار خوشحال اند برای اینکه ما در حال ساده کردن قوانین و شاید حذف و جایگزینی آن با چیز دیگری هستیم.» به گزارش یورونیوز، قانون اصلاح وال استریت و حفاظت مصرف کننده که به «داد-فرانک» مشهور است، شامل اصلاحات مالی بود که در سال ۲۰۱۰ و در واکنش به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا رسید. آقای ترامپ همچنین پیشتر دستور بررسی قوانین بانکی را که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ وضع شده بودند، صادر کرده بود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر