بازدید 26602

موفقیت بزرگی که پژوهشگران و دانشمندان ایرانی رقم زدند +ویدیو

بر اساس به روزترین فهرست طلایه‌داران علم، 228 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران یک درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند؛ اتفاقی شایسته تقدیر که نویدبخش روزهای خوشی در آینده علمی کشورمان است.
کد خبر: ۶۸۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 11 April 2017
بر اساس به روزترین فهرست طلایه‌داران علم، 228 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران یک درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند؛ اتفاقی شایسته تقدیر که نویدبخش روزهای خوشی در آینده علمی کشورمان است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در جدیدترین فهرستی که پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) منتشر کرده، نام 228 دانشمند ایرانی در زمره طلایه داران علم در جهان به چشم می‌خورد که از این تعداد ۱۳۹ دانشمند برتر کشور متعلق به دانشگاه های وابسته به وزارت علوم هستند، دانشگاه های صنعتی هم ۴۰ تن از نخبگان علمی کشور را پرورش داده‌اند و سهم دانشگاه های علوم پزشکی ۳۷ نفر است.

بر اساس این فهرست که از دیرباز منتشر و هر دو ماه یک بار بنا بر آخرین تحولات در شبکه علم بین الملل روزآمد می‌شود، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان نیز سه تن از دانشمندان برتر بین المللی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم دانشگاه آزاد اسلامی هم در این فهرست ۹ نفر است.

نگاهی جزئی‌تر به این فهرست، حکایت از آن دارد که دانشگاه تهران با ۳۶ تن دارای بیشترین تعداد دانشمند برتر در میان دانشگاه های کشور است و پس از آن دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف به ترتیب با ۱۸ و ۱۶ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
موفقیت بزرگی که پژوهشگران و دانشمندان ایرانی رقم زدند 
برای مشاهده فهرست کامل پژوهشگران برگزیده ایرانی، به اینجا بروید
 
دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با ۱۸ محقق و دانشمند در رده های بالای این فهرست قرار دارند. دانشگاه های علم و صنعت ایران، شیراز و صنعتی اصفهان هر یک با هشت دانشمند، دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر هر کدام با ۷ دانشمند در رتبه های بعدی دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.

در میان دانشگاه های دیگر نقاط کشور، دانشگاه فردوسی مشهد با ۶ نفر، تبریز با ۵ نفر، دانشگاه های اصفهان، بوعلی سینا، کاشان، رازی، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی اصفهان، مازندران، علوم پزشکی بقیه الله (عج) هر کدام با ۴ نفر در رده دانشمندان برتر بین المللی دارند.

می‌توان به این موارد، فهرست دیگر دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های کشورمان را که برخی پژوهشگران برتر در آنها مشغول به فعالیت هستند را هم افزود؛ اما چرا از میان انبوه پژوهشگران کشورمان، تنها شماری شان در این فهرست قرار می‌گیرند و ملاک انتخاب پژوهشگران برتر جهان چیست؟

در پاسخ به این پرسش، باید به فاکتور مهمی در ارزیابی ها اشاره کنیم که «مرجعیت علمی» خوانده می‌شود؛ شاخصی که بنا بر تعداد ارجاعات صورت گرفته به پژوهش‌های پژوهشگران تعیین می‌شود؛ یعنی ارجاعات یا استنادها بیانگر میزان استفاده از نتایج پژوهش‌های منتشره هستند و هر چقدر تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های یک محقق بیشتر باشد، کیفیت پژوهش‌های وی بالاتر ارزیابی شده و نشان از این دارد که پژوهش های وی از طرف جامعه علمی بیشتر پذیرفته شده‌اند.

بنابراین، ISI برای انتخاب دانشمندان یک درصد برتر دنیا، تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های محققان در ده سال اخیر را شمارش کرده و این محققان را در ۲۲ رشته موضوعی طبقه بندی می‌کند. سپس این محققان براساس تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی و یک درصد برتر از هر رشته به عنوان دانشمندان برتر انتخاب می‌شوند.

روندی که اگر کمی در آن دقیق شویم، بیشتر پی به اهمیت موضوع خواهیم برد و درخواهیم یافت که قرار گرفتن 228 محقق، پژوهشگر و دانشمند ایرانی در فهرست پژوهشگران یک درصد برتر جهان، چه اتفاق مهمی است و چه دورنمای خوبی برای آینده کشورمان ترسیم می‌کند.
 
تعداد بازدید : 242
تعداد بازدید : 124
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۶
ولی این موفقیت به قیمت تباه شدن زندگی جوانان ایرانی در مقطع دکترا تموم میشه. ای کاش یه فکری هم برای این قشر می کردند
اگر حمایت بشن.
از این تعداد چند نفرشون تو ایرانن؟؟ شما براشون چکار کردید که افتخارشو برای خودتون میدونید؟؟
تا وقتی نرخ بهره وری در کشور در زمینه های گوناگون نره بالا. این آماره ها رو بذارید در کوزه آبشو بخورید. اصلا بیان یگن برترین دانشمندان جهان ایرانی هستند. فایدش چیه. وقتی نمیشه از پتانسیل اون ها در جهت رشد بهره وری استفاده کرد این آمار هیچ ارزشی نداره.
متاسفانه تا زمانی که دانشگاهها مقاله محور باشند و فقط در فکر تولید مقاله، هیچ دورنمای خوبی برای کشور قابل ترسیم نیست. دانشگاهی که مشکلی از مشکلات کشور را حل نکند و فقط به فکر خرج کردن پول بیت المال باشد، بهتر است که تعطیل شود. ما که نذری نداریم که پول نفت را که با هزار دردسر میفروشیم، را در داخل کشور بریزیم توی حلق دانشگاههای مختلف و خروجی این دانشگاهها هم یا به خارج از کشور مهاجرت کنند یا اینکه روی پروژه هایی کار کنند که ارزشی نداشته و به درد کشور نمیخورد.
خوب که چی؟ اصلا ما اول دنیا! این پژوهش ها کدومش باعث رونق تولید میشه! کجا استفاده میشه؟ !
خروجیش کو آقایان ؟؟!!!
اصولاً وقتی تبدیل به عمل نشود هیچ فایده ای ندارد
من به شخصه هیچ ارزشی برای این رنکینچ قائل نیستم چون متاسفانه در ایران مقاله دادن تبدیل به یک امر چیپ و تجارت شده حتی همون اساتید به اصطلاح یک درصد تو کار بیزینس مقاله هستن. مقالات تخیلی با نتایج دروغ و غیر قابل کاربرد. خودم عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های برتر تهران هستم. متاسفانه برخی اساتید حرمت علم رو زیر سوال بردن. مگر میشود یک استاد در یکسال بیش از 30 مقاله isi بدهد؟ غیر از این است که این تحقیقات فقط اسم شخص را یدک میکشد و هیچ ارزش علمی ندارد. روند چاپ مقالات در ژورنال ها هم تبدیل به باندبازی شده است بصورتی که اگر اسم فلان شخص را در اسامی قرار دهیم مقاله بسزعت پذیرفته می شود و اگر نزنیم احتمال رد آن بالاست. بی اخلاقی و دروغ در نتایج مقالات چاپ شده توسط اساتید ایرانی بسیار وحشتناک استو به شخصه واقعا نمیدانم در دو راهی رسوا کردن هم وطن یا دفاع از شرافت علم چه تصمیمی بگیرم. ولی بدانید که اوضاع بسیار وحشتناک است. مقالات با مدل های غلط و نتایج دروغ و آمارسازی حتی در مواردی استفاده از مطالعات موردی دروغ.
دانشگاه تبریز از فردوسی بهتره
البته باید توجه داشت که تنها با شمارش مقالات ISI چاپ شده توسط دانشجویان و پژوهشگران یک کشور، نمیتوان با اطمینان مسیر علمی آن کشور را رو به رشد دانست. همه میدانیم که ایران یک کشور کاملا مدرک گرا است و درعین حال جزو معدود کشورهایی است که در آن برخی شرکتها و موسسات به راحتی و بدون هیچ واهمه ای، اقدام به خرید و فروش مقاله و حتی اقدام به آماده سازی و چاپ مقالات در یکی از مجلات ISI میکنند!!! اصولا یکی از علل عقب ماندگی کشور ما در حوزه های مختلف، همین مدرک گرایی است که برخی اساتید و دانشجویان را وادار میکند که برای دستیابی به مدارج بالاتر (چه از نظر علمی و چه از نظر مالی) دست به هر کاری بزنند تا مقاله شان در یکی از مجلات معتبر بین المللی چاپ شود. آیا این عجیب نیست که کشوری با این میزان رشد علمی(!) حتی نمیتواند یک خوردو ملی با تمام ویژگی های آن تولید کند؟!!! یا حتی تابحال نتوانسته در عرصه تکنولوِژی، وسیله، ایده یا طرحی ارائه دهد که دیگر کشورها (مثلا آمریکا یا کشورهای اروپایی) دنباله رو ما شوند؟!!! پس متاسفانه یک جای کار می لنگد.
از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
اینا اکثرشون خارج از کشور فعالیت میکنند...
به شرطی که برای کشور خودشون خدمت کنند نه برای دیگران و در کشور خودشون قدرشون رو بدونن
به شرطی که برای کشور خودشون خدمت کنند نه برای دیگران و در کشور خودشون قدرشون رو بدونن
موفقیت دولت و دانشمندان
دلتون خوشه . کو کار؟
خواهشمند است این پژوهشگران در سایپا و ایران خودرو به کار گرفته بشن تا خودروهایی به مانند فیات. گلف و غیره را تولید بکنند و ماشینهای بیکیفیت از رده خارج شوند.
کسی نیست بپرسه از این امار دانشمند کسی علمش به درد مملکت و صنعت خورده یا خیر؟!
جا داره در این بین، از گروه صنایع غذایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تقدیر بشه' که با داشتن تنها ۱۲ عضو هیت علمی ۳ استاد را در این لیست داره، که نشان دهنده سطح کیفی فوق العاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید این گروه علمی است
سلام
به نظرم بهتر بود به این نکته هم اشاره می‌کردین که دانشمندان ایرانی جرو بالاترین‌ها توی خود‌استنادی هستند.
البته این رو محض اطلاع خودتون گفتم چون مطمئن هستم که نظرم منتشر نمیشه.
سلام
به نظرم بهتر بود به این نکته هم اشاره می‌کردین که دانشمندان ایرانی جرو بالاترین‌ها توی خود‌استنادی هستند.
البته این رو محض اطلاع خودتون گفتم چون مطمئن هستم که نظرم منتشر نمیشه.
همانگونه که بهترین و برجسته ترین نخبگان و اندیشمندان و فرهیختگان تاریخ ایران هم عمدتا در دوران تاریک تاریخ ایران زمین مثل روزگار جولان و تاراج مغولها یا سلطه افغانها زیست میکردند...
نمیخوام سواد این افراد را زیر سوال ببرم. اما به خدا این آمار مقالات نشانه پیشرفت علمی و صنعتی کشور نیست... یه نگاهی به آمارهای علمی کشورهای صنعتی (غیر از آمریکا) بیندازید....
شریف چی؟
اون افراد با استعداد فرار مغزی
با سلام
ضمن تشکر از تحلیل خوب در این مقاله، به استحضار می رساند با توجه به اینکه بنده در جامعه دانشگاهی مشغول به فعالیت هستم، متاسفانه اغلب پژوهش های انجام شده صرفا" جنبه تئوری دارد و جز بالابردن آمار تولید علمی، ره آورد دیگری برای کشورمان نداشته است. به عبارت دیگر به فناوری و ثروت منجر نشده و ماحصل آن فقط قراردادن نام محققان در زمره یک درصد دانشمند برتر بوده که لازم است علاوه بر ارزشمند دانستن این موضوع، آسیب شناسی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
متشکرم
افراد معرفی شده از سوی موسسه مزبور تنها براساس شاخص تعداد ارجاعات به مقالات شان معرفی شده اند که مسلما شاخص درستی برای معرفی یک پژوهشگر برتر نیست. در برخی از حوزه های علوم به دلیل کثرت تعداد و تنوع مقالات داشتن ارجاعات بالاتر کاری بس آسان تر نسبت به سایر حوزه هاست. لازم به ذکر است که در هیچ کدام از جوایز علمی که هر ساله به متخصصین هر حوزه اعطا می شود (مثل جایزه آلن تورینگ در زمینه علوم کامپیوتر یا نوبل در فیزیک و شیمی) تنها دستاوردهای علمی ملاکند نه تعداد ارجاعات به مقالات.
به شرطی که اینها را هم فراری ندهید تا به خارج از کشور پناه ببرند . فرار مغز ها از ایران را در دو بازه زمانی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را با هم مقایسه کنید تا بفهمید رفتار کدام حکومت با مردمش بد بود و تو حدیث مفصل بخوان زین مجمل
درتمام دنيا اينجوري كه آخرش بايد شغل ودرآمدزايي ايجادكنه اگرنه صرفا تحقيق ومقاله دردي را دوا نميكنه خصوصا بيكاري را، اصلا دربعضي ازكشورها به دانشجويان دكتري كه تحقيقشون موجب ايجاد شغل ميشه نمره خوبي ميدن
فردا همه این نابغه ها اجبارا جلای وطن خواهند کرد
از این 228 نفر چند نفر در ایران هستند؟
داده سازی
سلام . من چندان موافق پاراگراف پایانی متن شما نیستم.
دو سال پیش در همین کشور جوانی بیست و نه ساله بود که در اواخر دوره دکتری خود بود. این جوان مشهدی تقریبا تمام دانشگاه های آزاد، پیام نور و ... استان خراسان رضوی و جنوبی را برای چند ساعت حق التدریس و در نهایت جذب هیات علمی طی کرد و نتوانست با داشتن یک رزومه طلایی و مقالات فوق العاده با اراجاعات بالا حتی در دانشگاه های آزاد شهرستان های دورافتاده جذب شود.
سرانجام به تایلند رفت و در دانشگاه king mongkut مشغول شد و در حال حاضر آماده رفتن به انگلیس می شود. او یکی از از همین 228 نفری است که EES در تامسون رویترز نام او را به عنوان محققان برتر یک درصدی معرفی کرده اند.
بنابراین و با توجه به این اوضاع با پاراگراف اخر موافق نیستم.
برای قرار گرفتن در لیست یک درصد دانشمندان در رشته ریاضی فرد باید حدود 390 ارجاع اسکوپوس داشته باشد، در شبمی حدود 1560 و در فیزیک حدود 7900. در رشته های مهندسی نیز به طور متوسط حدود 1800 ارجاع در اسکوپوس کافی است. ملاحظه می شود که قرار گیری در این لیست برای بعضی از رشته ها بسیار ساده تر است. چند نفری که از فیزیک در این لیست قرار گرفتند به دلیل همکاری در ال اچ سی سرن بوده است که خود این افراد سهم چندانی در نوشتن مقالات مربوطه نداشتند. بهترین و تواناترین فیزیکدان ایران یعنی محمد مهدی شیخ جباری در این لیست نیست و این واقعا بسیار نا عادلانه است.
يك فزيكدان : چرا نام دانشمند و نخبه فيزيك ايران را إعلام كردي ؟ فكر نمي كنم خدمتي به اين دانشمند و كشورمان كرده أيد نام اين أفراد هرگز نبايد إعلام شود خصوصا در رشته هاي حساس مانند فيزيك أيا شما از دشمنان قسم خورده ما و نيات انها خبر نداريد ؟ جاي تاسف دارد ، از دست دادن انهمه دانشمند و نخبه برايمان كافي نبود؟
الکی جوگیر نشید همش بازیه همش کاسبی خارجی هاست ، ایران هیچ زیر ساخت و برنامه برای پیشرفت علم ندارد تئوریجات بدرد آش میخوره !!!!!!
پاسخ ها
دانشجوی سال اخر دکتری
| United States of America |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
به درد آش هم نمیخوره عزیز...
این شاخص علم سنجی اگرچه دارای ایرادهایی است ولی یک شاخص مورد قبول جهانی است که بوسیله آن پژوهشگران دنیا رتبه بندی می شوند و بودن 228 نفر ایرانی در این لیست افتخار بزرگی برای کشور است. البته اگر شرایط مهیا باشد این آمار برای ایران چندین برابر هم می شود و اگر شرایط به همین منوال پیش رود اغلب این دانشمندان یا جذب دانشگاههای خارجی می شوند و یا در داخل کشور فرسوده می شوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل