بازدید 4730
رویارویی شیل آمریکا و اوپک،

وضعیت نامشخص نفت موجب سردرگمی سرمایه گذاران شده است

افزایش تولید نفت شیل بخش انرژی ایالات متحده آمریکا و بلکه جهان را تا حدی تغییر شکل داده است که پویایی سابق عرضه را متحول کرده و پیشبینی ها نیز بسیار متکثر و چند قطبی شده است.
کد خبر: ۶۸۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 10 April 2017
افزایش تولید نفت شیل بخش انرژی ایالات متحده آمریکا و بلکه جهان را تا حدی تغییر شکل داده است که پویایی سابق عرضه را متحول کرده و پیشبینی ها نیز بسیار متکثر و چند قطبی شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، بانک های سرمایه گذار که بسیاری از آن ها پروژه های جدید را حمیات مالی می کنند در کنار شرکت های بزرگ نفتی مانند توتال فرانسه و «انی» ایتالیا هشدار داده اند که کاهش شدید عرضه که مسبب آن سقوط قیمت های نفت از زمان 2014 بوده است منجر به بحران عرضه در دو سال آینده خواهد شد.

وضعیت نامشخص نفت موجب سردرگمی سرمایه گذاران شده است

با این حال بانک آمریکایی گولدمن ساکس به عنوان تنها بانکی که از تجارت اقلام اولیه بیش از 1 میلیارد دلار در سال سود می کند، باور دارد که بهبودی که در تولید آمریکا نمایان شده است که با پشتیبانی قیمت های بالاتر بوده است همراه با میزان فراوان پروژه های کانونشنال (یعنی نفتی که از مخازن با استفاده از حفاری و پمپاژ و تکنولوژی های قدیمی و سنتی استخراج می شود) باعث ایجاد مازاد قابل توجهی تا 2019 خواهد شد.

قبل از انقلاب شیل، نفت کانونشنال نقش اساسی داشت. برآورد عرضه آینده شامل محاسبه خط لوله های پروژه و ملاحظه کردن "دانسته های نامعلوم" مانند خطرات سیاسی در ملت های تولید کننده نفت می باشد.

توانایی بخش شیل برای این که به سرعت و هوشیاری با قیمت های پایین نفت منطبق شوند بدین معنا است که سیکل های تولید کوتاه تر ده اند چرا که در عرض چند هفته و با یک اشاره می توانند بسته و باز بشوند.

اکثر پیشبینی ها از جمله از طرف اوپک و آژانس بین المللی انرژی کاهش تولید شیل را در طی سقوط قیمت ها و افزایش تولید آن را دقیقا بعد از بهبود قیمت های نفت دست کم گرفتند.

«گولدمن ساکس» پیشبینی می کند که در دو سال آینده ما شاهد توسعه شدیدی خواهیم بود که تلاش های اوپک برای تعادل بخشی دوباره به بازار و کاهش اشباع جهانی با کمک کاهش تولید ها، را دشوار خواهد کرد.

ماه گذشته تیم تحقیقات سهام بانک گولدمن اعلام کرد "این موج بلند مدت از پروژه ها و احیای با چرخه کوتاه در شیل آمریکا می تواند باعث عرضه مازاد نفت در 2018 تا 2019 شود. با آماده شدن اوپک برای نشست 25 می، احتمال این مسئله وجود دارد که سود نسبی ثبات (یعنی تمدید کاهش ها) در مقابل خطر از دست دادن سهام بلند مدت سنگینی کند."

گولدمن برآورد می کند که پروژه های جدید و افزایش تولید شیل می تواند در سال های 2018 تا 2019 حدود 1 میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی اضافه کند.

این پیشبینی در تضاد است با «وود مکنزی» که یک گروه مشاوره در اقلام اولیه می باشد. این گروه پیشبینی کرده است که یک شکاف عرضه 20 میلیون بشکه در روز تا 2025 به وجود خواهد آمد و رقیب گولدمن یعنی مورگان استنلی نیز باور دارد که افزایش تولید شیل آمریکا نمی تواند از متعادل شدن بازار جلوگیری کند.

مورگان استنلی می گوید "اوپک با موفقیت میزان تولید را کاهش داده است و اگرچه فعالیت حفاری در شیل آمریکا به سرعت افزایش می یابد، این مسئله احتمالا نمی تواند به سرعت از دوره کاهش قابل توجه موجودی ذخائر در اواخر امسال جلوگیری کند"
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر