بازدید 2464

فرصت ۶ ماهه ترامپ به دولت افغانستان برای آشتی با طالبان؛ نیروهای آمریکایی خارج شوند

یک نشریه آمریکایی اعلام کرد که دونالد ترامپ نباید نیروهای آمریکایی در افغانستان را افزایش دهد بلکه به دولت افغانستان فرصت ۶ ماهه برای آشتی با طالبان دهد و سپس نظامیانش را از افغانستان خارج کند.
کد خبر: ۶۸۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶ 10 April 2017

  یک نشریه آمریکایی اعلام کرد که دونالد ترامپ نباید نیروهای آمریکایی در افغانستان را افزایش دهد بلکه به دولت افغانستان فرصت ۶ ماهه برای آشتی با طالبان دهد و سپس نظامیانش را از افغانستان خارج کند.

به گزارش تابناک به نقل از «نشنال اینترست»، دونالد ترامپ به درخواست ژنرال‌های نظامی آمریکا مبنی بر افزایش نیروهای خارجی در افغانستان، با عدم تکرار اشتباهات روسای جمهور سابق پاسخ مثبت ندهد.

این نشریه با ارائه طرحی پیشنهاد کرده است تا دونالد ترامپ فرصت 6 ماهه‌ای به دولت افغانستان برای مصالحه با طالبان دهد و سپس نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج سازد و کمک‌های میلیاردی آمریکا به دولت افغانستان را نیز متوقف کند.

در ادامه این طرح آمده است که با در نظرداشت وضعیت جاری و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان حضور گسترده و نقش مهمی را در آینده این کشور ایفا خواهند کرد، که دولت آمریکا باید به گروه طالبان هشدار دهد در صورت میزبانی از هر گروه‌ تروریستی که برای هدف قرار دادن آمریکا تلاش دارند این گروه را هدف بمباران سنگین قرار خواهد داد.

تلاش بیهوده اعضای ائتلاف غربی برای استقرار ثبات در افغانستان

گزارش می‌افزاید: کشورهای عضو ائتلاف که برای آموزش نیروهای امنیتی افغان تلاش می‌کنند در صورت تمایل می‌توانند به تلاش‌های بیهوده برای استقرار ثبات در افغانستان ادامه دهند، در غیر این صورت آنها نیز با اجرای طرحی مشابه می‌توانند کمک‌های خود به افغانستان را به صورت تدریجی متوقف کنند.

ترامپ با افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان باید مخالفت کند، زیرا ژنرال «جوزف‌وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفته که افزایش نیرو در افغانستان باعث اثرگذاری بیشتر ماموریت نظامی آمریکا خواهد شد، اما وی هرگز نگفته که افزایش نیرو باعث پیروزی آمریکا در افغانستان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، جنگ افغانستان را آمریکا زمانی برنده شد که فقط با کشته شدن 12 نظامی آمریکایی و هزینه 39 میلیارد دلار توانست حکومت طالبان در افغانستان را در سال 2001 میلادی سرنگون کند.

وضعیت افغانستان متفاوت است

این نشریه نوشت: تنها تجریه موفق آمریکا از ملت سازی و بازسازی یک کشور، تجریه ژاپن و آلمان است که تفاوت بسیاری با افغانستان داشتند زیربناهای این دو کشور سالم بوده و ملت متحد و با سوادی داشتند که وضعیت افغانستان کاملا متفاوت است، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور آلوده به فساد اداری هستند و این کشور بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا محسوب می‌شود.

آنهایی که از حضور طولانی مدت آمریکا در افغانستان حمایت می‌کنند مانند «جان‌مک کین» و «لیندسی‌گراهام» سناتوران ارشد جمهوریخواه استدلال می‌کنند که آمریکا هنوز نیاز دارد تا در افغانستان بماند زیرا این کشور دوباره می‌تواند به پناهگاه امنی برای تروریست‌هایی که امنیت آمریکا را تهدید می‌کند تبدیل شوند.

حملات 11 سپتامبر از سوی طالبان و افغان‌ها صورت نگرفت

به هر حال در رد این استدلال باید گفت که تروریست‌ها حالا مکان‌های بسیاری برای فعالیت دارند مانند لیبی، سوریه، عراق، پاکستان و تعدادی از کشورهای آفریقایی که در این صورت ترویست‌ها نیاز کمتری به یک کشور دیگر دارند، به هر صورت کمترین شواهدی وجود دارد که آنها بتوانند داخل آمریکا حملاتی انجام دهند و دیگر اینکه حمله 11 ستامبر نه از سوی طالبان و نه هم افغان‌ها صورت گرفته بلکه توسط اعرابی انجام شد که طالبان تمایل بسیاری به میزبانی از آنها ندارند زیرا طالبان به دلیل آنها مجبور شد تا 15 سال مورد سرکوب قرار بگیرند.

با این وجود برخی‌ها هم استدلال می‌کنند که خروج آمریکا میدان را برای پاکستان در این کشور باز می‌گذارد که در نتیجه باعث متاثر شدن هند خواهد شد که این نمی تواند دلیلی موجه برای ادامه حضور آمریکا در افغانستان باشد.

اداره ترامپ نیز استدلال می‌کند که به دلیل تسلیحات هسته‌ای پاکستان بهتر است که نظامیان آمریکایی در افغانستان بمانند که در این صورت اگر نظامیان آمریکایی بجای افغانستان در ناوه‌های جنگی آمریکا مستقر باشند بیشتر موثر خواهند بود.

نشریه می‌نویسد که با این وجود ترامپ بیشتر با بازسازی زیربناها و مسائل داخلی آمریکا درگیر است، وی نباید به ژنرال‌های نظامی ارتش اجازه دهد تا دولت آمریکا بیش از پیش در افغانستان دخالت کند.

 
 
 
 
 
 
تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی