بازدید 19740
۳
مروری بر روزنامه های چهارشنبه شانزدهم فروردین؛

ادعای یک منبع آگاه: معرفی 5 نامزد اصولگرایان/ افشای نام نامزد پوششی اصلاح طلبان

روزنامه های امروز سراسر انتخاباتی هستند. هر یک از روزنامه ها سعی کرده اند به نحوی فضای انتخاباتی را تحلیل و از سوی منابع اطلاعاتی از آخرین وضعیت نامزدهای جناح های انتخاباتی خبر دهند. از سوی دیگر، مخالفان دولت نیز همچنان به وضعیت اقتصادی کشور می تازند.
کد خبر: ۶۸۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 05 April 2017

روزنامه های امروز سراسر انتخاباتی هستند. هر یک از روزنامه ها سعی کرده اند به نحوی فضای انتخاباتی را تحلیل و از سوی منابع اطلاعاتی از آخرین وضعیت نامزدهای جناح های انتخاباتی خبر دهند. از سوی دیگر، مخالفان دولت نیز همچنان به وضعیت اقتصادی کشور می تازند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز خبرهایی از آخرین جبهه بندی جناح ها می دهند.

ادعای یک منبع مطلع: معرفی 5 نامزد اصولگرایان/ افشای نام نامزد پوششی اصلاح طلبان 

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «لشكر ٥ نفره عليه روحاني» به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که رئيسي، قاليباف، فتاح، بذرپاش و ضرغامي انتخاب نهايي اصولگرايان هستند. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «پنجشنبه روز سرنوشت‌ساز براي ١٤ كانديداي جمعيت مردمي نيروهاي انقلاب است؛ همان‌هايي كه كمتر از يك ماه پيش از سوي اعضاي مجمع عمومي جمنا انتخاب شدند. قرار است از ميان اين ليست ١٤ نفره ١٠ نفر به دومين مجمع عمومي معرفي شوند در جلساتي كه اين هفته براي نهايي كردن اين ١٠ نفر برگزار شده، چهار نفر از گردونه خارج شده‌اند. كه اين غربالگري خود آغازي براي بالاگرفتن اختلافات در اردوگاه اصولگرايي است. «سعيد جليلي، علي نيكزاد، محمد خوش‌چهره و مصطفي ميرسليم» آن ٤ نفري هستند كه در اين مرحله غربال شده‌اند. گفته مي‌شود سعيد جليلي يكي از كانديداهايي است كه حاضر به امضاي ميثاق‌نامه جمنا نشده است. حالا مهرداد بذرپاش، حميدرضا حاجي‌بابايي، محسن رضايي، سيد ابراهيم رييسي، عليرضا زاكاني، محمدمهدي زاهدي، سيد عزت‌الله ضرغامي، پرويز فتاح، رستم قاسمي و محمدباقر قاليباف براي حضور در رقابت پنجشنبه حضور دارند.

فتاح براي پايداري مي‌ماند

اين در حالي است كه پرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام خميني بارها و بارها اعلام كرده كه قصدي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري ندارد و گفته مي‌شود تعدادي از پرسنل اين كميته را نيز به دليل برخي فعاليت‌هاي انتخاباتي بركنار كرده است. اما فتاح در هفته‌اي كه گذشت در جلسات جمنا حاضر شده و ضمن امضاي ميثاق‌نامه درخواست وقتي ٢٠ دقيقه‌اي براي سخنراني در نشست روز پنجشنبه را نيز كرده است، هرچند همچنان بر عهد با خود پايبند است. او قرار است در راي‌گيري روز پنجشنبه هم شركت كند و احتمال راي آوري بالايي دارد. اما بر اساس شنيده‌ها قصدي براي ثبت نام در انتخابات ندارد. بر همين اساس هم اعضاي شوراي مركزي جمنا اصرار دارند كه پرويز فتاح با وجود اين ملاحظات تا پايان در ميان ٥ كانديداي جمنا حضور داشته باشد تا به نوعي يكي از اين ٥ نفر صوري باشد و به راحتي و به خواست خودش به نفع ديگران كنار رود.

البته حضور فتاح تا انتها خود فرصتي براي پايداري‌ها نيز محسوب مي‌شود. شنيده شده كه صادق محصولي تلاش زيادي براي حفظ فتاح در صحنه مي‌كند. اين روزها اعضاي جبهه پايداري چنددستگي بي‌سابقه‌اي را در جريان تشكيلاتي خود مشاهده مي‌كنند. عده‌اي طرفدار سعيد جليلي هستند، تعدادي پيرو ابراهيم رئیسي و طيفي هم از پرويز فتاح حمايت مي‌كنند. و اين چندشقگي در يك تشكيلات سمي مهلك در راستاي رسيدن به وحدت است.»

ادعای یک منبع مطلع: معرفی 5 نامزد اصولگرایان/ افشای نام نامزد پوششی اصلاح طلبان 

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «پزشكيان در مسير پاستور» نامزد پوششی اصلاح طلبان را معرفی کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «كانديداتوري پزشكيان جدي است، چرا كه اگر چنين نبود اصولگرايان رقيب روحاني به تب و تاب هجمه به پزشكيان نمي‌افتادند، مانند سايت صراط که بخشي از اظهارات پزشكيان را بدون توجه به قبل و بعد آن اظهارات تبديل به پرونده اختلاف‌افكني ‌كرد و ‌نوشت: «آيا پزشكيان با نگاه به واقعيات جامعه، اين نكته را پذيرفته كه مردم از روحاني شاكي اند؟ يا اين موضوع يك نوع دعواي زرگري يا فضاسازي براي دفع برخي حملات به روحاني و اصلاح‌طلبان است. پزشكيان يكي از افرادي است كه پيشتر از او به عنوان كاندیداي پوششي در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ ياد مي‌شد. ظاهرا او ترجيح داده است تا نقش كانديداي پوششي را به گونه‌اي ديگر ايفا كند. يعني با هجمه به روحاني، هم اصلاح‌طلبان را از اين اتهام كه حامي بي‌قيد و شرط روحاني‌اند، برهاند، هم اندكي از حجم حملات به روحاني بكاهد. در واقع او ترجيح داده است به جاي كانديداي پوششي، نقش ضربه گير روحاني را ايفا كند.» از سوي ديگر مسعود پزشكيان در اواخر سال گذشته سفرهاي زيادي به شهرهاي مختلف داشت كه در هر سفر مورد استقبال بالاي مردم قرار گرفت. همين مولفه هم بر ترس و واهمه دلواپسان افزوده است. اكنون بايد منتظر ماند كه آيا روحاني و پزشكيان برنامه هماهنگ خود براي حضور در انتخابات را منتشر مي‌كنند يا ترجيح مي‌دهند تا روال عادي طي شود.»

آیدین سیار سریع در ستون طنز بی قانونی در روزنامه قانون در مورد انتخابات نوشت: «شانزدهم فروردین سال نود و شش را در حالی شروع می‌کنیم که هنوز کاندیداهای ریاست جمهوری معلوم نشده‌اند. در وضع عجیبی گرفتار شده‌ایم. یک ماه و ده روز تا انتخابات بیشتر نمانده ولی هنوز معلوم نیست کدام یک از دوستان دچار احساس تکلیف شده‌اند. شبانه روز داریم به بیست و نهم اردیبهشت فکر می‌کنیم که می‌گویند انتخابات فرا رسیده، حالا بیایید انتخاب کنید. می‌رویم پای صندوق رای، می‌گوییم: «می‌تونیم کاندیداهاتون رو ببینیم؟» می‌گویند: بله حتما. بعد ویترین را نشان می‌دهند و می‌گویند: گزینه اول آقای حسن روحانی، گزینه دوم آقای حسن فریدون، گزینه سوم رییس دولت یازدهم... بعد یک سری می‌گویند ما می‌ریم یه دوری می‌زنیم بعدا خدمت می‌رسیم. بعضی هم برای این که دست خالی برنگردند یکی از همین گزینه‌ها را برمی‌دارند. می‌خواهم بگویم تنوع در این انتخابات چقدر زیاد است. در این شرایط ظاهرا قرار است آقای احمدی نژاد کنفرانس مطبوعاتی هم برگزار کند و به سوالات خبرنگاران جواب دهد.

امیدوارم خبرنگاران با آمادگی کامل به این جلسه بروند چون احتمالا جواب همه سوالات این است که «من از شما می‌پرسم» آقای جوانفکر هم اعلام کرده که «كانديداتوري دكتر احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري يك مطالبه ملي است و ايشان به‌شدت از سوي مردم براي اين منظور تحت فشار قرار دارند» حالا مطالبه ملی‌اش را نمی‌دانم ولی آن تحت فشار را کاملا قبول داریم. بالاخره هشت سال مردم تحت فشار قرار گرفتند، هشت سال هم دوستان بهاری تحت فشار قرار بگیرند. چه اشکالی دارد. نوبخت سخنگوی دولت گفته بقایی باید به بسیاری از سوالات جواب دهد. یکی از سوالاتی که ایشان باید جواب دهد این است که چرا درخت را با پیت حلبی کاشتید؟ البته آقای جوانفکر در مصاحبه اخیر فرمودند کاشت نهال با پیت حلبی خاک را غنی‌تر می‌کند و مشت محکمی به دهان یاوه گویان زدند. دیگر سوالی نمی‌ماند. فقط نمی‌دانیم این شایعه ساختن فیلم انتخاباتی حسن روحانی به کارگردانی اصغر فرهادی از کجا در آمد. از آن خبرهایی بود که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی‌آید. البته فرضا اگر فرهادی هم نسازد از آنجایی که بقیه کارگردان‌ها تحت تاثیر سینمای فرهادی قرار دارند بعید نیست فیلم انتخاباتی در مورد قضاوت‌های اخلاقی ساخته و با پایان باز تمام شود. در پایان مطلب باید به همه خوانندگان هشدار دهیم که «تا اظهارنظر نهایی جمنا از تبلیغ آقای ضرغامی به عنوان کاندیدای اصلح خودداری کنید» بله! همین شمایی که الان داری تبلیغ می‌کنی حرف آقای ضرغامی را گوش کن و دست نگه دار. خودجوشکاری هم حدی دارد. شاید طرف دوست دارد بدون تبلیغ بیست میلیون رای بیاورد. چرا کار را خراب می‌کنید؟ فعلا دست نگه دارید!»

 

انتقاد اقتصادی به دولت

ادعای یک منبع مطلع: معرفی 5 نامزد اصولگرایان/ افشای نام نامزد پوششی اصلاح طلبان 

روزنامه کیهان در گزارش اصلی امروز خود با عنوان «هراس و آشفتگی اردوگاه اصلاح‌طلبان از کارنامه خالی دولت» نوشت: « با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری هراس و آشفتگی در اردوگاه اصلاح طلبان و دولت یازدهم شدت گرفته است، کارنامه خالی دولت از عملکرد مثبت که بتواند از آن دفاع کند به این هراس افزوده و مدعیان اصلاحات که اینک ناگزیر به ادامه مسیر پیشین هستند بزرگترین رقیب روحانی را عملکرد او می‌دانند.

بیکاری جوانان و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، رکود، مشکلات معیشتی مردم، بحران های فزاینده زیست محیطی و تورم و افزایش قیمت ها علیرغم ادعای کاهش تورم و ... در نزدیکی انتخابات دردسر بزرگی برای یک دولت مستقر می تواند باشد که می خواهد در انتخابات پیش رو رای مجدد مردم را از آن خود کند.

گفت و گوی مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات با روزنامه زنجیره ای آفتاب یزد که دیروز منتشر شده بازتاب دهنده گوشه‌ای از این تشویش و نگرانی می تواند باشد.

معین در این گفت و گو ضمن حمایت از روحانی مهم‌ترین رقیب وی را عملکردش می‌داند و می گوید: مردم با مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان به سختی درگیر هستند. اگر دولت خیلی شفاف، صادقانه، «صریح و صمیمانه با مردم، مسائل به میراث مانده از گذشته و کارشکنی‌های کنونی را مطرح نکند و برنامه‌های آینده‌اش را تشریح نکند و قول و قرارهای قابل تحققی با مردم نگذارد، شرایط آسیب‌زا خواهد بود. مهم‌ترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدی‌اش است و مردم نقش تعیین‌کننده خواهند داشت.»»

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «بيكاري يك نفر از هر 3 تحصيلكرده ايراني » مدعی شده است که بمب تحصيلكردگان بيكار در سال 96 منفجر مي‌شود؟ در این گزارش می خوانیم: « اين روزها آمار و ارقام رسمي كشور حال و روز خوشي را براي اشتغال به عنوان مهم‌ترين مطالبه و دغدغه جوانان نشان نمي‌دهد. اين آمار زماني نگران‌كننده‌تر مي‌شود كه بدانيم سهم بيكاري تحصيلكردگان بيكار رو به افزايش است و مطابق با آمارهاي ارائه شده نرخ بيكاري جوانان تحصيلكرده از ۳۵درصد هم گذشته است.

سالي كه در آن گام نهاديم با شعار «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» از سوي رهبر معظم انقلاب آغاز شد و به دنبال آن تأكيدات معظم له در راستاي اشتغالزايي براي جوانان در اولين روز از بهار 96 در جمع زائران حرم رضوي مهر تأييدي بر اين امر شد كه يكي از مهم‌ترين معضلات فعلي كشور در بخش اشتغال و بازار كار خلاصه مي‌شود.

براساس آخرين گزارش مركز آمار ايران از وضعيت بازار كار، نرخ بيكاري سال95 در حالي با 1/4 درصد افزايش نسبت به سال94 به عدد 12/4 درصد رسيده است كه در همين دوره زماني، نرخ بيكاري جوانان 15تا 24سال 3/1 درصد افزايش داشته و رقم 29/2 درصد را ثبت كرده است. نرخ بيكاري جوانان 15 تا 29 سال نيز با 2/6 درصد افزايش به 25/9 درصد رسيده است.


طبق آمار سرشماري نفوس و مسكن سهم جوانان 15تا29سال از جمعيت كشور در سال95 معادل 25/1 درصد است. اين سهم در سال90 معادل 31/5 درصد بوده است. براساس اين آمارها در شرايطي كه سن كشور به‌طور ميانگين افزايش و سهم جمعيت جوان از كل جمعيت كاهش يافته، نرخ بيكاري در جوانان رو به رشد بوده است.


هر چند كه مسئولان دولتي از اشتغالزايي 700 هزار نفري در سالي كه گذشت، سخن گفتند اما آخرين آمار از تعداد بيكاران در سال 95 نشان داد كه 3 ميليون و 203 هزار نفر از جمعيت فعال كشور، شغلي نداشتند. از آنجايي كه ورودي به بازار كار سالانه بيش از يك ميليون نفر خواهد بود، بنابراين هر ساله باز هم بر تعداد بيكاران افزوده مي‌شود، چراكه مطابق با آمار سال 94، تعداد بيكاران بر پايه 2 ميليون و 700 هزار نفر بود.»

طرح از روزنامه شهروند
ادعای یک منبع مطلع: معرفی 5 نامزد اصولگرایان/ افشای نام نامزد پوششی اصلاح طلبان 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳
آخه شخصی مثل پزشکیان که از ساده ترین چیزها اظهار بی اطلاعی می کنه چطوری می خواد شخص دوم کشور شود
مشهد زلزله
اتفاقا روحانی متناسب با آن چیزی که دراختیار داشت خوب عمل کرد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار