بازدید 9398

واقع نگری در رابطه با جنجال حمله شیمیایی در ادلب سوریه

بدون گمان، ادعای گروه های معارض سوری و برخی از کشورهای غربی و عربی مبنی بر استفاده نیروهای ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در ادلب با یک رویکرد واقع گرایانه قابل رد است، زیرا دلیلی نیست، ارتش سوریه که دست برتر را در صحنه تحولات میدانی دارد، از سلاح هایی استفاده کند که باعث ایجاد یک هجمه بین المللی علیه خود شود.
کد خبر: ۶۸۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 05 April 2017
صبح روز سه شنبه، رسانه‌های وابسته به معارضان سوریه از وقوع حمله شیمیایی به شهر خان شیخون، واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند.
 
به گزارش «تابناک»، این رسانه‌ها دولت سوریه را به استفاده از گازهای سمی سارین متهم کردند و مدعی شدند، یک فروند جنگنده سوخوی 22 به این شهر حمله شیمیایی کرده است.
 
در همین زمینه، منابع خبری از جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد طی روز چهارشنبه به منظور بررسی حمله شیمیایی در ادلب سوریه خبر دادند.

فرانسه به دنبال اعلام حمله شیمیایی در سوریه از شورای امنیت خواسته بود تا نشست ویژه ای را در این خصوص تشکیل دهد و همچنین انگلستان و فرانسه خواهان صدور قطعنامه ای از سوی این شورا در این زمینه شده اند.
 
از روز گذشته گروه های معارض سوری با خبرسازی علیه دولت دمشق، مدعی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در حومه ادلب شده اند.
 
واقع نگری در رابطه با جنجال حمله شیمیایی در ادلب سوریه 
گروه دیدبان حقوق بشر سوریه نزدیک به معارضان ادعا کرد، در جریان حملات هوایی با گازهای سمی به خان شیخون در جنوب استان ادلب (شمال غرب سوریه) ده ها غیر نظامی از جمله چندین کودک بر اثر خفگی جان خود را از دست داده اند.
 
طبق ادعای این گروه ها، استفاده از این تسلیحات در حومه ادلب، تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. گروه های تروریستی در سوریه، بارها ضمن استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری، مسئولیت این اقدام غیرانسانی را متوجه دولت دمشق کرده اند.
 
وزارت دفاع روسیه نیز در پی اتهاماتی مبنی بر دست داشتن مسکو در حمله شیمیایی به استان ادلب،‌ اساسا هرگونه حمله هوایی به این استان را رد کرد.
 
«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از این حادثه اعلام کرد، دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، مسئول حمله شیمیایی در این کشور است.
 
سخنگوی کاخ سفید نیز حمله شیمیایی ادعایی در سوریه را محکوم و دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به انجام این حمله شیمیایی ادعایی متهم کرد؛ اما با وجود این گفت که وجود دولت اسد یک واقعیت سیاسی است و تغییر نظام سوریه، جزو «گزینه‌های اساسی» واشنگتن درباره سوریه نیست.
 
«ترزا می»، نخست وزیر انگلیس نیز خواستار انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی در «ادلب» واقع در کشور سوریه شد.
 
 دولت سوریه عصر روز سه شنبه در واکنشی رسمی به ادعاهای معارضان و مخالفان داخلی در خصوص استفاده دمشق از گاز سمی آن را «کذب محض» خواند.
 
«فیصل مقداد»، معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه «المیادین» گفته که ارتش سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد و هیچ گاه از چنین سلاحی استفاده نکرده است.
 
فیصل مقداد در ادامه با تأکید بر اینکه سوریه به همه تعهدات خود در قبال سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پایبند بوده است، افزود: شاهد حمله دیگر بوده‌ایم که طی ماه‌های اخیر تکرار شده بود و در پی این حملاتی که شاهد آن بودیم، پیروزی حلب و دستاوردهای ارتش سوریه در اطراف دمشق و حماه حاصل شد.
 
وی گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ـ که ده‎ها هزار تن از مردم سوریه در آن به قتل رسیدند ـ شگفت آور است. کنفرانس بروکسل برای اتهام زنی به سوریه برگزار خواهد شد.
 
معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: چند هفته قبل، سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی را در جریان دستیابی جبهه النصره به موادی سمی قرار داده بودیم.
 
فیصل مقداد گفت: از دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه می خواهیم که نقش میانجی بی طرف را ایفا کند و از تروریست ها حمایت نکند.
 
مقداد تأکید کرد: گروه های مسلح و حامیان آن در انگلیس، فرانسه، ترکیه و عربستان، همان کسانی هستند که این جنایت را مرتکب شدند.
 
تلویزیون سوریه اما درباره علت پخش این گاز اعلام کرد که یک کارگاه ساخت موشک های حامل گازهای سمی در ریف ادلب منفجر شده که متعلق به تروریست هاست.
 
منابع آگاه نیز تأکید کردند: موادی که در ساخت سلاح شیمیایی از آن استفاده شده، از جمله ماده کلر، از ترکیه به ریف شمالی ادلب قاچاق شده است.
 
بدون گمان، ادعای گروه های معارض سوری و برخی از کشورهای غربی و عربی مبنی بر استفاده نیروهای ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در ادلب با یک رویکرد واقع گرایانه قابل رد است، زیرا دلیلی وجود ندارد، ارتش سوریه که دست برتر را در صحنه تحولات میدانی دارد، از سلاح هایی استفاده کند که باعث ایجاد یک هجمه بین المللی علیه خود شود.
 
در واقع استفاده از این گونه سلاح ها توسط هر یک از بازیگران جنگ سوریه می تواند موازنه قدرت را به نفع دیگری تغییر دهد و قطعا نظام سیاسی سوریه خواهان چنین وضعیتی و تغییر موازنه به ضرر خود نیست.
 
بنابراین به سادگی می توان نتیجه گرفت که ارتش سوریه با توجه به واقعیت های میدانی و دیپلماتیک موجود، از چنین سلاح هایی استفاده نکرده و نمی کند و بدون شک استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ارتش سوریه، حربه جدیدی است که معارضان و حامیان منطقه ای و بین المللی شان برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه، ایران و روسیه انجام می دهند یا اینکه قصد دارند از این حربه جهت مداخله در سوریه در آینده نزدیک استفاده کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی