بازدید 28165
محصولی جهت‌دار که با نام «راهنمای گردشگری شوش» به دست مسافران داده شد؛

اقدامات تفرقه‌اندازانه با کمک روابط عمومی استانداری خوزستان!

اوضاع یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های تمدن بشری که گردشگران و علاقه مندان به تاریخ در سراسر جهان با دیدن آثار تاریخی آن و خواندن درباره‌اش مشتاق دیدنش می‌شوند، به قدری وخیم است که عده‌ای به راحتی امکانات دولتی را برای جعل حقایق به کار می‌گیرند و تحت نظارت استانداری، محصول تفرقه افکنانه خود را به دست مسافران می‌رسانند!
کد خبر: ۶۸۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 03 April 2017
اوضاع یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های تمدن بشری که گردشگران و علاقه مندان به تاریخ در سراسر جهان با دیدن آثار تاریخی آن و خواندن درباره‌اش مشتاق دیدنش می‌شوند، به قدری وخیم است که عده‌ای به راحتی امکانات دولتی را برای جعل حقایق به کار می‌گیرند و تحت نظارت استانداری، محصول تفرقه افکنانه خود را به دست مسافران می‌رسانند!
 
به گزارش «تابناک»؛ یکی از اقداماتی که از چند دهه پیش در نوروز در کشورمان متداول شده، تهیه نقشه‌های راهنما و معرفی جاذبه‌های گردشگری در استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان است که معمولا در مبادی ورودی شهرها یا در مجاورت اماکن گردشگری در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌گیرد تا هم امکان آشنایی گردشگران با جاذبه‌های گردشگری آن شهر و دیار را فراهم آورد و هم در بلند مدت، به توسعه گردشگری در آن خطه و رونق اقتصاد محلی منطقه منجر شود.

اقدامی شایسته که هرچقدر حسن و مزیت داشته باشد، حاوی اشکالاتی نیز هست، به ویژه زمانی که در فرایند تهیه این بروشورهای راهنمای گردشگران، دقت کافی نشده یا از آن بدتر، زمام امور به دست افراد نامطلوب سپرده شود. مثل اتفاقی که در امثال «شوش» رخ داد و زمینه اجرای آن در نوروز 95 چیده شده بود.

داستان راهنمای گردشگران شوش از آنجایی آغاز شد که در بروشورهای تدارک دیده شده برای نوروز 95 در این شهر، متولیان «پایگاه میراث جهانی شوش» در قسمتی که به سیر تاریخی این شهر اختصاص یافته بود، عبارتی گنجاندند که بهانه را به دست عده‌ای داد تا بلوا به پا کرده و مانع از توزیع این راهنمای گردشگری شوند.

مشکلی که ظاهرا در یک کلمه خاص دیده می‌شد؛ جایی که «حمله» اعراب به کشورمان در چندین قرن پیش، با عنوان «یورش اعراب» یاد شده بود و دستمایه برخی برای کوبیدن این راهنما و برچیدن بساط توزیع آن قرار گرفت، زیرا به زعم ایشان، حاوی توهین به اعراب بود؛ آن هم اعرابی که ساکن منطقه هستند!

اقدامی که شاید در زمان بروز، شبیه واکنش‌های مردمی بود، اما نوروز امسال مشخص شد که به هیچ وجه این گونه نبوده، چون نام هدایت کننده اعتراض نوروز 95 به لغت «یورش» به همراه آدرس ایمیل وی، آدرس تلگرام وی و حتی آی دی اینستاگرام این فرد در انتهای بروشورهای راهنمای گردشگران نوروزی شوش در سال 96 درج شده بود.
 

نکته‌ای کلیدی که دقت در آن برای پاسخ دادن به بسیاری از ابهامات کافی است اما برای آنکه بهتر مشخص شود چه اتفاقی رخ داده، جا دارد نگاهی دقیق تر به راهنمای توزیع شده میان گردشگران شوش در سال جاری بیندازیم؛ راهنمایی که در قلب واقعیات آنقدر پیش رفته که گویی برخی دشمنان کشورمان تهیه کننده آن بوده‌اند.

این را می‌شود از ندید گرفتن برخی واقعیات گذشته و حال شوش و گنجاندن برخی نکات تفرقه افکنانه در آن به جایشان دریافت. از ندید گرفتن قومیت‌های ساکن این دیار به جز اعراب گرفته تا انکار بنای کاخ آپادانا در این دیار توسط داریوش و نسبت دادن ساخت این میراث به «سلطان محسن مشعشعی» و احداث آن در قرن نهم!

موضوعی که بعید است به گوش تاریخ شناسان و اهالی فن برسد و از شنیدن آن تعجب نکنند. حتی آنهایی که با تاریخ شوش بعد از دیدن سنگ نگاره ها و مجسمه های عظیم به نمایش درآمده در موزه لوور آشنا شده‌اند و آرزوی دیدن دیاری را در سر دارند که برخی از آثار تاریخی‌اش مدت ها پیشتر سرقت شده و از جذابیت های بزرگ موزه های مشهور دنیا شده‌اند.

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که بدانیم در راهنمای توزیع شده در این دیار که «شوش و جاذبه‌ها» نام دارد، حتی اماکن مذهبی این دیار نیز به شکل گزینش شده معرفی شده‌اند تا این گونه القا شود که پنجمین شهر زیارتی کشورمان، شهری متعلق به قوم عرب است و بس. شهرستانی با اسامی عربی که «تنها» صنایع دستی موجود در آن، زولی یا قالیچه زنان عرب است، اساطیر و افسانه‌های آن «تنها» عرب بوده‌اند و حتی شهر «الوان» در آن نیز «علوان» نامیده می‌شود.

انگار نه انگار که درباره شهری سخن می‌گوییم که یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های تمدن بشری به شمار می‌آید و برای شناساندن آن به هموطنانمان، به چیزی بیشتر از جایگزین کردن «بیت چریم» به جای «شهرحُر» نیازمندیم. بماند که سابقه تاریخی مردم کشورمان از «محمره» خواندن «خرمشهر»ها یا «عبادان» خواندن «آبادان» ها چیزی جز فتنه انگیزی نیست.

عباراتی که نه برای راهنمایی گردشگران، که گویی برای گمراه کردن ایشان آمده است. مثل این جملات که پشت سر هم ردیف شده‌اند تا این گونه القا کنند که اهالی شوش تماما عرب زبانند: «مردم شوش به عشایر و قبایل مختلفی تقسیم می‌شوند، هر قبیله برای خود یک شیخ دارد که نماینده و رئیس آن قبیله بوده».

مطالبی که اگر از گردآورنده و نگارنده آنها صرف نظر کرده و حتی اهداف آشکار و نهان در پس آن را هم ندید بگیریم، هنوز این پرسش پابرجاست که چگونه روابط عمومی استانداری خوزستان آنها را چاپ و توزیع کرده است؟! آیا در این استانداری کسی این راهنما را پیش از چاپ و نشر مطالعه کرده و اشکالی در آن ندیده است؟ آیا طبیعی است چنین راهنمایی با هزینه دولت تهیه و توزیع شود و در انتهای آن نام فردی به عنوان نگارنده درج شده و راه های ارتباط با وی در شبکه های مختلف اجتماعی و ارتباطی معرفی شود؟!
 
در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان استانداری خوزستان به این مطلب را جهت روشن شدن ابعاد ماجرا منتشر نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۱۴
اگر اینطوری پیش بره چند وقت دیگه مردم بختیاری باید برن داخل کویر لوط زندگی کنند خواهشا با این اقدامات ایران ستیزانه مقابله شود.
با سلام و خسته نباشيد، استان ما خوزستان اصولا مديريت درستى ندارد، سوْال بنده و هم استانيهاى بنده از جناب وزير محترم كشور اين است چرا دكتر مقتدايي استاندار سابق را با تمامى خدمات ارزشمند ايشان عزل كرديد؟ با تمامى احترام به هموطنان عرب زبان ما در خوزستان ، شوش هويت ملى كشور ما در كنار تخت جمشيد است آيا واقعا كسى نبود كه وقايع تاريخى اين شهر،رو به درستى بيان كند!؟كسى نبود كه بداند شوش سابقه تاريخى به اندازه دولت سومر دارد؟ كسى نبود كه بداند شوش در سال ٦٣٩ قبل از ميلاد يعنى تقريبا ٢٦٠٠ سال پيش توسط آشور بانيپال پادشاهً چهارم سلسله سارگونيان آشور تصرف شده؟ كسى نبود كه بداند كه پرفسور گريشمن فرانسوى ايرانشناس معروف چغازنبيل رو در دهه ١٣٤٠ شمسى از زير خاك در آورد؟ تاريخ هر كشور شناسنامه آن كشور است
نوفروشیانیم واین بازار ماست.....
گهی پشت بر زین گهی زین به پشت!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
یا مثلا باد بکاری طوفان درو میکنی
البته اوج تعالی فرهنگی ایرانیان زمانی به رخ کشیده می شود که بدانیم ایرانیان هرگزنژادپرست وقومیت گرانبوده وایرانی مفهومی متعالی ترازقوم وزبان داردا.قوام ایرانی ازفارس وکردوترک ولروبلوچ وعرب و...همگی تک خشت های بنایی باشکوه بنام ایرانند.من به عنوان یک معلم تاریخ دانشگاه که فارس هم هستم نمی دانم درآن بروشورچه نوشته انداما می دانم گروهی ازساکنان این منطقه که نیمه جنوبی عراق امروزی راهم دربرمی گیرد حتی قبل ازاسلام عرب بوده اندواین عزیزان عرب مهاجرازخارج ازکشورمحسوب نمی شوندتاکیدمی کنم عرب ایرانیند...همان ها که بهرام گورشاه ساسانی رادردامان خودپرورش دادندوپرورش دهندگان اسب های اصیل ایرانی(عربی) برای ارتش هخامنشی بودندو..
تا زمانيكه احترام متقابل نباشد همينه، مثلا دولت بايد شروع كنه با ماليات مردم زبانهاي مهم ديگه رو هم در آموزش و پرورش آموزش بده
باید با هر کسی با هر انگیزه ای از هر نژادو قومی که از این قبیل کارهای تفرقه افکن و جعل تاریخ می کنند برخورد قاطع بشه
احسنتم.
شما فکر میکنید این همه مصیبت و بلا چرا سر خوزستان میاد ؟؟؟
من خوزستانی نیستم اما ساکن خوزستان هستم و میبینم که اصولا پیشرفت و گرفتن حق مهم نیست تنها فکر مردم اینه که نماینده یا فرماندار یا استاندار از طایفه اونا باشه فقط همین اصلا هم مهم نیست کار میکنه یانه؟
چرا مشکل ریز گرد ها حل نمیشه چرا خوزستان از پول نفت و پتروشیمی ها بی بهره هست چرا پولدارهای ماهشهر و آبادان و اهواز، تهرانی و اصفهانی هستن ولی اکثر بومی ها دستفروش و کارگر هستند؟؟؟ چون خود مردم هنوز درگیر طایفه بازی و نژادپرستی هستن
صنعت توریسم متولی اصلی ندارد و این به علت ضعف مدیریت در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و معاونت گردشگری ان است. این سازمان ، استانداری و شهرداری هر کدام به جان این صنعت افتاده اند و نتیجه همین می شود که در پیام بالا مشاهده شد.
بلاخره کسی جرات کند و این حقیقت بپذیرد و بیان کند ایران کشوری مرکب از عرب ها ، ترک ها ، کرد ها ، فارس ها و ترکمن ها و بلوچ هاست و تاریخ کشورا ما به همه تعلق دارد با تغییر نامهای ترکی و عربی و .... به زبان فارسی تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد نمی شود بلکه بر باد میرود
سالهاست که از اینگونه ندانم کاریها متاسفانه متصدیان ریز درشت این استان انجام میدهند و کسی جلودارشان نیست. وای به روزی که متولیان این استان باسواد شوندو جلوی اینگونه نکات ظریف و غلط وکجراه را بگیرند. آنوقت تکلیف ما چیست که با این القات و گفته های غلط عادت کردیم که مثلا خوزستان هشت میلیون عرب زبان دارد وهمه اش عشایر وقبایل هستند . آقا جان ما ایرانی و مسلمانیم و در این استان . عرب هم داریم و لکن نه اینطوری که در این گزارش آمده. یا اینکه بعضی گزارشگرها وانمود میکنند که اقلیت کمی هم غیر عرب ساکن هستند. لطفا کاری کنید که باعث رنجش دیگران و مایه تفرقه نشود.
تاریخ ایران جزئی از افتخارات این کشور و باعث قوام و دوام آن است و کسانی که با انکار بخشی از تاریخ و منحصر کردن ان به دوره بعد از اسلام اقدام می کنند در واقع بزرگترین ضربه را به اتحاد مردم وارد می کنند . تاریخ هخامنشی به عنوان دوره ای پر افخار برای تمام کشور است و نباید مورد انکار قرار گیرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار