بازدید 5810
در گفتگو با یک استاد دانشگاه:

بانک‌ها ۳ مشکل اساسی دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به نقش بانک ها در اقتصاد کشور، مشکلات اصلی نظام بانکی را در ساختار و قانون، نگرش و اجرا دانست و خاطر نشان کرد: برای اصلاح نظام بانکی باید بانکداران نگرش خود را نسبت به وظایف بانک ها تغییر دهند.
کد خبر: ۶۷۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸ 18 March 2017
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به نقش بانک ها در اقتصاد کشور، مشکلات اصلی نظام بانکی را در ساختار و قانون، نگرش و اجرا دانست و خاطر نشان کرد: برای اصلاح نظام بانکی باید بانکداران نگرش خود را نسبت به وظایف بانک ها تغییر دهند.

دکتر غلامرضا گودرزی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش بسیار اساسی بانک ها در اقتصاد کشور به تشریح مشکلات موجود نظام بانکی و راهکارهای حل این مشکلات پرداخت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام بانکی دارای سه مشکل اصلی است، گفت: اولین مشکل، مشکلات ساختاری و قانونی مثل نحوه نظارت بانک مرکزی بر سایر بانک ها است. دومین مشکل بحث نگرشی است به این مفهوم که بانکداران چه نگاهی به بانک دارند. آیا همان نگاهی که در بانکداری غربی دارند است یا دیدگاه متفاوتی دارند و به بانکداری اسلامی اعتقاد دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگرش بانکداران باید از اینکه فقط به دنبال سود بیشتر برای خود باشند خارج شود و به وظایف خود عمل کند، گفت: وظایفی از جمله کمک به رونق تولید، ایجاد زمینه برای گسترش کسب و کار و ارائه تسهیلات مناسب برای آنان. نباید بانک ها، منابع مالی خود را در مکان هایی سرمایه گذاری کنند که صرفا سود بیشتری عاید بانک شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در ادامه سومین مشکل اصلی نظام بانکی را در اجرای وظایف بانک که ناشی از نگرش آن ها می شود، دانست و افزود: از جمله مشکلات اجرایی در نظام بانک در همین روند های ارائه تسهیلات اندک به مردم می باشد که گرفتن این تسهیلات را برای اکثریت مردم بسیار سخت کرده اند. این درحالی است که وام های کلانی به راحتی به برخی افراد داده می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در لایحه اصلاح نظام بانکی که اخیرا دولت به مجلس ارائه کرده است بیشتر به تغییراتی توجه شده که مربوط به مشکلات قانونی و اجرایی است، گفت: برای مشکل دومی که همان بحث نگرش بانکداران است، راه حل جامعی ارائه نشده است. تا وقتی که نتوانیم این مشکل را حل کنیم و بانکداری ما به سمت بانکداری اسلامی پیش نرفته و وظایف اصلی خود را انجام ندهند، شاهد اصلاح نظام بانکی نخواهیم بود.

گودرزی در ادامه ضمن تشریح نقش بانک ها در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخلی و کاهش رکود می باشد که در این مسئله نقش بانک ها بسیار مهم است. بانک ها بایستی با ارائه تسهیلات به تولید کنندگان به ویژه به تولیدکننده های واحد های کوچک و متوسط و همچنین مشارکت در طرح های اقتصادی و صنعتی کشور به این مسئله کمک کنند.

وی در پایان با خاطر نشان کردن اینکه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید ساختاری باشد، گفت: تاثیر این سیاست ها در سال های آینده بیشتر مشاهده می شود. رشد اقتصادی که امسال در کشور بوده متاثر از بهبود درآمدهای کشور و افزایش فروش نفت است و به خاطر افزایش تولید و ظرفیت های داخلی نبوده است. در صورت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نتایج آن در سال های آتی مشخص خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل