بازدید 6549

ماجرای حضور«افسر ترکیه‌ای» در جلسات ژنو

کد خبر: ۶۷۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 18 March 2017
یک عضو هیئت سوری در مذاکرات ژنو از سنگ‌اندازی ترکیه در برابر برگزاری نشست آستانه ۲ میان هیئت سوری و معارضان خبر داد و فاش کرد که یک افسر ترکیه‌ای تمام نشست‌های معارضان مورد حمایت رژیم سعودی موسوم به «هیئت ریاض» در ژنو ۴ را مدیریت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق، «عمر أوسی» عضو هیئت شرکت‌کننده در مذاکرات اخیر ژنو و نماینده پارلمان سوریه درباره دلایل عدم حضور هیئت گروه‌های مسلح در مذاکرات اخیر آستانه و موضع هیئت دولت سوریه گفت : وقت کشی و  مانع تراشی ترکیه در موضوع آستانه 2 به وضوح مشهود بود، این ترکیه بود که به معارضان مسلح دستور داد که با تاخیر خود را به آستانه برسانند و به این سبب ممکن بود هیئت گروه‌های مسلح حاضر شود و ممکن بود حاضر نشود و این عقب‌نشینی واضحی ترکیه با هدف شکست نشست آستانه بود، معتقدم دستور ترکیه به گروه‌های مسلح از سوی ارباب آمریکایی‌اش در واشنگتن صورت گرفت.

أوسی که با تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، خاطر نشان کرد : مذاکرات با حضور هر کسی که شرکت کند، ادامه پیدا خواهد کرد و همانطور که ما می‌دانیم مذاکرات آستانه، وضعیت نظامی و تثبیت آتش‌بس را بررسی می‌کند، علاوه بر آنکه تکمیل کننده مذاکرات ژنو است که مسائل سیاسی و چهار عنوان مورد توافق در ژنو 4 شامل مبارزه با تروریسم، حکومت، قانون اساسی و انتخابات را هم بررسی می‌کند.

نماینده پارلمان سوریه درباره کمیته قانون اساسی که در پایان نشست هیئت های روسی و سوری در آستانه درباره تشکیل آن توافق شد و احتمال تدوین قانون اساسی جدید در آینده نزدیک در سوریه اظهار داشت : در نشست ژنو 4 درباره بسته‌ای متشکل از چهار نقطه توافق شد که در نشست ژنو 5 مطرح خواهد شد، انتظار می‌رود این نشست در اواخر مارس جاری برگزار شود و ما وارد بررسی مواد جدی چهار پرونده و نه فقط قانون اساسی خواهیم شد و هنگامی که در یکی از محورها پیشرفتی حاصل شود، منتظر بررسی محورهای بعدی برای الحاق آنها به یکدیگر هستیم.

وی تاکید کرد : قانون اساسی را انحصارا فقط مردم سوریه مشخص خواهد کرد و این قانون ملی است که همه طیف‌های تشکیل دهنده ملت سوریه درباره آن توافق خواهند کرد و هرگز نه از سوی دوستان و نه دشمنان تحمیل نخواهد شد.

عضو هیئت دولت سوریه در مذاکرات ژنو در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست ژنو 4 جدیتی در گروه‌های مخالف شرکت‌کننده مشاهده کردید به طوری که نشست جدیدی در ژنو با عنوان ژنو 5 برگزار شود؟ اظهار داشت : هفته  اول مذاکرات سخت و دشوار بود و درگیری دیپلماتیک جدی میان هیئت سوری از یک طرف و دی‌میستورا(نماینده سازمان ملل در امور سوریه) و تیم وی که متشکل از 20 مشاور بودند از سوی دیگر رخ داد، دی‌میستورا  در اولین نشست کاری موضوع انتقال سیاسی را مطرح کرد در حالی که ما بر اصول ملی سوریه پافشاری کردیم و مسئله مبارزه با تروریسم را به عنوان یک اولویت که ملت ما از آن رنج می‌برد، مطرح کردیم، زیرا ملت سوریه هر روز در حال جانفشانی و دادن خون است، در عمل موضوع مبارزه با تروریسم به سبدهای سه‌گانه اضافه شد، از سوی دی‌میستورا سندی به ما تحویل شد که دربرگیرنده 12 بند است و ما تغییراتی در آن اعمال کردیم،‌ من از نتایج نشست ژنو 4 خرسند هستم، چند روزی فرصت داریم تا با جدیت بیشتری وارد نشست ژنو 5 شویم.

نماینده پارلمان سوریه خاطر نشان کرد : هیئت معارضان سوری عملکرد بی‌نهایت بدی در ژنو داشت،‌آنچه «هیئت عالی مذاکرات» خوانده می‌شود که منظورم معارضان مورد حمایت رژیم سعودی است، آنها را یک افسر سازمان اطلاعات ترکیه به نام «مصطفی» مدیریت می‌کرد، وی تمام نشست‌هایشان را پیش و پس از دیدار با دی‌میستورا مدیریت می‌کرد، در میان آنها تروریست‌هایی حضور داشتند که به شیوه وحشیانه‌ای چندین افسر و سرباز ارتش سوریه را کشته بودند.

 أوسی در پایان گفت‌وگو با تسنیم افزود : دکتر بشار الجعفری(نماینده سوریه در سازمان ملل) به دی‌میستورا گفت تو از تروریست‌ها دعوت کرد تا با ما مذاکره کنند،‌تو حق چنین کاری را نداری، زیرا اینها آدمکش هستند و بسیاری از آنها با گذرنامه‌های جعلی وارد سوریه شده‌اند. در هفته  دوم گشایشی ایجاد شد و با دی‌میستورا درباره دستورکار نشست ژنو 5 توافق به دست آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل