بازدید 15491
پیمانه اقتصادی؛

از «سود اصلی بازار خودرو در جیب خودروسازان دولتی» تا «موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز»

این پیمانه موضوعاتی همچون ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا، بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید، دادستانی آلمان دفاتر آئودی را بازرسی کرد، بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک، واکنش آخوندی به نرخ تعرفه پارکینگ مهرآباد، 40 هزار تن برنج تایلندی در راه ایران، فرش قرمز بازار ایران برای گوشت نیوزیلندی، عامل اصلی گران فروشی گوشت قرمز و تلاش کانادا برای حفظ قرارداد تجاری «نفتا» را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 18 March 2017
از «سود اصلی بازار خودرو در جیب خودروسازان دولتی» تا «موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا، بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید، دادستانی آلمان دفاتر آئودی را بازرسی کرد، بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک، واکنش آخوندی به نرخ تعرفه پارکینگ مهرآباد، 40 هزار تن برنج تایلندی در راه ایران، فرش قرمز بازار ایران برای گوشت نیوزیلندی، عامل اصلی گران فروشی گوشت قرمز و تلاش کانادا برای حفظ قرارداد تجاری «نفتا» را در بر دارد.



سود اصلی بازار خودرو در جیب خودروسازان دولتی

سود اصلی بازار خودرو ایران را همچنان خودروسازان دولتی می برند. سهم بزرگی از بازار خودرو که به یمن عرضه تقریبا انحصاری خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان دارند موجب شده تا اصلی ترین بخش تقاضا جذب آنها شود. بنا بر آمار سهم بازار خودروهای سواری کشور، از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه مجموع عرضه‌کنندگان خودرو کشور شامل ایران خودرو، سایپا، وارد‌کنندگان و خصوصی‌ها درآمدی بالغ‌بر 49 هزار و 909 میلیارد تومان داشته‌اند. بر این اساس درآمد دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) طی این مدت 33 هزار و 219 میلیارد تومان بوده است. در این بین ایران خودرو که با تولید 577 هزار و 48 دستگاه خودرو رتبه اول پرفروش‌ترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داده با سهم 1/ 39 درصدی از کل ارزش بازار خودرو، از فروش محصولات خود طی این مدت 19 هزار و 536 میلیارد تومان درآمد را ثبت کرده است. شرکت سایپا نیز با 4/ 27 درصد سهم ارزشی بازار توانسته در جایگاه دوم این جدول بنشیند. این شرکت طی 11 ماه گذشته، حدود 290 هزار و 658 دستگاه خودرو تولید کرده که درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت نیز طی این مدت 13 هزار و 683 میلیارد تومان بوده است. رتبه سوم این جدول را واردکنندگان خودروهای سواری با 3/ 21 درصد و درآمد 10 هزار و 624 میلیارد تومان از آن خود کرده‌اند. در این بین، تولیدکنندگان بخش خصوصی با سهم 1/ 12درصدی توانستند رتبه چهارم جدول سهم بازار ارزشی خودروهای سواری از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه امسال را از آن خود کنند.

ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: در سال 1396 همچنان ثبت سفارش و ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از  2500 سی سی به کشور مجاز نمی باشد. به گزارش میزان، بر اساس جدول تعرفه‌ای گمرک خودروهای سواری کمتر از 1500 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032290 جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است. همچنین واردات خودروهای سواری بین 1500 تا 2000 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032319 طبقه‌بندی شده و مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است. خودروهای سواری از 2000 تا 2500 سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای 87032329 طبقه‌بندی و مشمول 55 درصد حقوق و عوارض گمرکی است. خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور1000 تا 1500 سی.سی در ردیف تعرفه «87032210»، 1500 تا 2000 سی.سی در ردیف تعرفه «87032311»، 2000 تا 2500 سی‌.سی در ردیف تعرفه «87032321» و بیشتر از 2500 تا 3000 سی‌.سی در ردیف تعرفه «87032331» جداول تعرفه‌ای مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شوند.

بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید

شرکت فرانسوی رنو متهم به بکار بردن نرم‌افزاری جهت فریب دادن محدودیت  قانونی انتشار گاز بر روی ماشین‌های خود شد. شرکت رنو اذعان کرد است که این شرکت هیچ‌ گونه مقررات ملی یا اروپایی را زیر پا نگذاشته. به نقل از Russia Today، روزنامه آزادی فرانسه ادعا کرد، یک گزارش از بخش تقلبات وزارت اقتصادی کشور در دست دارد. در این سند گفته می‌شود که دو مدل ماشین این شرکت به نام‌های کپچر و کلیو 6 به‌طور میانگین بیش از 300 درصد، فراتر از حد قانونی گاز منتشر می‌کنند. وی همچنین افزود: رنو کپچر 377 درصد و کلیو 305 درصد فراتر از حد قانونی انتشار گاز می‌باشند.

دادستانی آلمان دفاتر آئودی را بازرسی کرد

دادستانی آلمان دو کارخانه بزرگ شرکت خودروسازی «آئودی» و چند واحد تولیدی دیگر این شرکت را در رابطه با رسوایی تقلب در آلایندگی خودروها جستجو کرد تا فشارها بر بخش لوکس فولکس واگن و مدیرعامل آن، روپرت اشتادلر اضافه شود. دادستان مونیخ اعلام کرده است که تحقیقات آنها در رابطه با فروش بیش از ۸۰ هزار خودرو دیزل آئودی بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ در آمریکا است که به نظر می رسد به دستگاه هایی که در زمینه تست آلاینده های خودرو تقلب کرده اند، مجهز باشند. به گفته دادستان، این تحقیقات شامل فروش شرکت آئودی در اروپا نمیشود. به گزارش یورونیوز، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا فولکس واگن را متهم کرد که روی موتور خودروهای دیزلی این شرکت دستگاهی نصب شده که عامدانه سطح آلایندگی را پایین تر از سطح واقعی نشان می دهد.

بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک

نظرسنجی از تحلیلگران بازار در روز جمعه نشان داده که اوپک مجبور است تا برای بهبود قیمت ها به کاهش تولید نفت خود ادامه دهد چرا که احتمال دارد احیای تولید نفت خام سایر تولیدکنندگان تلاش های این سازمان را برای کاهش انباشت ذخائر دست نخورده نفت تضعیف کند. به نقل از رویترز، شش نفر از تحلیلگرانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند باور داشتند که اوپک کاهش تولید خود را تا بعد از ژوئن امسال ادامه خواهد داد. این درحالی است که دو تحلیلگر دیگر احساس می کردند اوپک نیازی به تمدید قرارداد خود ندارد و دو تحلیلگر دیگر نیز مردد بودند.

واکنش آخوندی به نرخ تعرفه پارکینگ مهرآباد

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه مهرآباد در پاسخ به اعتراض فردی در خصوص نرخ حدود 200 هزار تومانی تعرفه پارکینگ مهرآباد برای 8 روز گفت:‌ «با تاکسی بیایید چرا با ماشین -خودرو شخصی- می‌آیید. ما وظیفه نداریم برای کسی اینجا 8 روز پارکینگ تهیه کنیم، شما با تاکسی بیایید... باید بیشتر هم از شما بگیرند.» آخوندی همچنین در خصوص قیمت بالای اُملت و آب پرتقال در  یکی از فروشگاه‌های فرودگاه مهرآباد، گفت: نرخ ‌12 هزار تومان برای آب پرتقال 7 برابر قیمت بازار (8 هزار تومان) نیست. مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز با حمایت از نرخ 10 هزار تومانی اُملت گفت: مسافر می‌گوید چرا 10 هزار تومان است، در شهر نیز همین است. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به گلایه یکی از مسافران در خصوص تاخیر پرواز هواپیمایی ایرتور نیز گفت: «ایرتور حسابی مایه آبروریزی است.»

40 هزار تن برنج تایلندی در راه ایران

شرکت بازرگانی دولتی ایران هفته گذشته در یک مناقصه بین‌المللی، 40 هزار تن برنج تایلندی خرید. به نقل از رویترز، یک تاجر اروپایی گفت: «من فکر می کنم این فروش در قالب یک مناقصه نشان می‌دهد ایران بازگشت به الگوهای خرید سنتی تر را پس از لغو تحریم ها آغاز کرده است. این فروش توسط یک تجارت خانه چند ملیتی آمریکایی انجام شده است.» ایران برنج «هوم مالی» درجه یک تایلند را به ازای هر تن 600 یورو (645.54 دلار) خریده است. در این مناقصه قیمت‌ها به یورو بوده است. این مناقصه روز 14 مارس انجام شد. محموله این برنج ها در فاصله 15 آوریل تا 15 می به بندر امام خمینی یا بندر عباس ارسال می‌شود. مقامات تایلند در 27 ژانویه گفته بودند که در نظر دارند پس از لغو تحریم ها به ایران 300 هزار تن برنج بفروشند.

فرش قرمز بازار ایران برای گوشت نیوزیلندی!

تارنمای 'استاف' روز جمعه در خبری، نوشت: صادرکنندگان گوشت نیوزیلندی می توانند صادرات محصولات خود به ایران را در ماه های آینده با توجه به تلاش های صورت گرفته برای احیاء مجدد روابط که در دهه 1980 در اوج خود بود، از سر گیرند. وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند که به تازگی از سفر ایران بازگشته است، براساس امضای توافقنامه در خصوص دام با ایران، گفت که این توافقنامه مسیر صادرات نیوزیلند به ایران را فراهم کرده است.

عامل اصلی گران فروشی گوشت قرمز بالاخره شناسایی شد!!!
 
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور علت گرانی گوشت قرمز در کشور را قصابی ها دانست و گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت امور دام باید هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با نرخ مصوب 315 هزار ریال عرضه شود و عرضه گوشت با نرخی بیشتر تخلف است.

تلاش کانادا برای حفظ قرارداد تجاری «نفتا»

فرانسوا فیلییپ شامپاین، وزیر بازرگانی کانادا اعلام کرد که بازبینی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا، امری سه طرفه است و خواستار گفتگوی همزمانِ سه کشور عضو، آمریکا، کانادا و مکزیک شد. به گزارش یورونیوز، صحبت های آقای شامپاین که در مکزیکو سیتی به سر می برد، پس از آن بیان شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که برای بازبینی نفتا قصد دارد با کانادا و مکزیک جداگانه گفتگو کند.

نرخ رشد جمعیت بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت کشور بین سال‌های 1390 و 1395 براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن برابر با 1.24 درصد بوده است.

موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز

بر اساس آمارهای بی پی مصرف گاز در ایران نسبت به 102.7 میلیارد متر مکعب در سال 2005 دو برابر شده و به 191.2 میلیارد متر مکعب در سال 2015 رسیده است. این در حالی است که میزان تولید گاز این کشور در همین بازه زمانی از 102.3 به 192.5 میلیارد متر مکعب رسیده است. به گزارش بلومبرگ، ایران قصد دارد امسال صادرات گاز به بغداد را آغاز کند گامی که این کشور را به پانزدهمین صادر کننده بزرگ گاز تبدیل خواهد کرد و ایران را از رتبه فعلی اش هفت پله بالاتر خواهد برد. اما عراق خود در حال برنامه ریزی برای احداث خط لوله ای برای صادرات گاز به کویت است و احتمالا مشتری بلند مدتی برای گاز ایران نیست. توسعه مجتمع های ال ان جی ایران به دلیل تحریم های غرب سال ها متوقف مانده، و با توجه به فراوانی گاز مایع شده موجود در بازارها فعلا در اولویت قرار ندارد. ایران همچنین در حال بررسی صادرات گاز به کشورهای عمان، پاکستان و دیگر کشورهاست اما خطوط لوله فرامرزی در این منطقه ناامن چندان زیاد نیستند. مجتمع های ال ان جی شناور روی آب، که یک راه حل موقت تا زمان احداث مجتمع های دائمی مستقر در خشکی محسوب می شوند نیز یکی از گزینه های موجود هستند. ایران حداقل تا سال 2024 بخش اعظم گاز تولیدی خود را مصرف خواهد کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر