بازدید 7790

مجتهد خوزستانی: شاهنامه فردوسی اثری حکیمانه است

کد خبر: ۶۷۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵ 18 March 2017
حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری استاد سطوح عالی حوزه های علمیه خوزستان طی سخنانی در ششمین مراسم شاهنامه خوانی گروه آسماری بختیاری در اهواز گفت: شاهنامه فردوسی یک اثر ماندگار و حکمیانه است و اینکه برخی افراد کم اطلاع یا کج سلیقه یا نا آشنا به امر تبلیغ دین و گوهر هنر، بیایند و بگویند این اثر جاویدان با دین مبین اسلام در تضاد است، سخن اشتباهی است. خداباوری، غیرت مداری و دین پروری در شاهنامه فردوسی موج می زند.
 
به گزارش خوزنا، محقق برتر حوزه های علمیه خوزستان در ادامه سخنان خود، شاهنامه خوانی بختیاری ها در خوزستان را در تقویت خداباوری و رشد علاقه به میهن به ویژه در جوانان و افزایش روحیه مقابله با تجاوز احتمالی دشمنان این آب و خاک موثر دانست.

این مجتهد خوزستانی گفت: روحیه جانبازی و دفاع از کشور در همه اقوام و تیره های ایرانی برجسته است و این افتخاری برای بختیاریها است که همواره در صف اول مقابله با بیگانگان بوده اند. اگر امروز کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی بیگانگان در ایران وجود ندارد بی شک به برکت رهبری امام خمینی بوده است که کاپیتولاسیون را ملغا کردند و جوانهای خوزستانی باید بدانند که پیشتر و در جریان جنگ جهانی اول هم که آقای صمصام بختیاری رئیس الوزاری کشور بود کاپیتولاسیون را ملغا اعلام کرد و علیه اشغالگران روس و انگلیس شجاعانه ایستاد.

حیدری تاکید کرد: این چنین مرد بزرگی که رئیس الوزرایی خود را به خطر انداخته و کاپیتولاسیون را لغو کرده، آیا نباید نامش زینت بخش خیابانها و میادین شهرهای مختلف این استان باشد؟ مسئولان چه عذری دارند که این الگوی مذهبی و میهن پرستی را به جوانها معرفی نمی کنند؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در 26 اسفند 1392 در دیدار با سرلشگر محسن رضایی و جمعی از بختیاریها، از شخصیت های همچون بی بی مریم و علیمردان خان بختیاری تجلیل کردند و گفتند از شخصیت های ضد استعماری باید قدردانی شود. بعد از سخنرانی معظم له حجت بر مسئولان تمام شده است ولی هنوز هیچ میدان یا خیابان یا مدرسه ای به نام این مفاخر نامگذاری نشده است که جای تاسف دارد.

این مجتهد علوم دینی، خواستار همت شوراهای شهر و شهرداری ها در نامگذاری میادین و خیابان های شهرهای نواحی شمالی و مرکز استان به نام علما و شخصیت های ضد استعماری و پرآوازه قوم بزرگ بختیاری شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تجلیل از شخصیت برجسته شیعی خوزستان علامه شیخ یعقوب بختیاری گفت: علاوه بر دولتمردانی که سلامت و لیاقت و شجاعتی به خرج داده اند، بایستی از علما و ادبای بختیاری که آثار فقهی و اصولی و تفسیری تالیف کردند و یا اشعار آئینی و شیعی و ضد استعماری سرودند نیز تجلیل شود. بسیاری از علمای حوزه از جمله آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان بر کتاب علامه شیخ یعقوب بختیاری مقدمه نوشته اند و معاونت پژوهشی حوزه های علمیه کشور از این اثر علمی تجلیل کرده ولی در خوزستان شاهد بی توجه به اینگونه مفاخر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری ضمن تجلیل از درونمایه آئینی و شیعی اشعار شاعران بختیاری استان خوزستان بویژه ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی و ملازلفعلی بختیاری و نیز اشعار ضد استعماری داراب افسر بختیاری، خواستار ورود پررنگ تر نخبگان بختیاری برای حفظ هویت، موسیقی، گویش و فرهنگ و هنر بختیاری در راستای تقویت روحیه خداباوری و روحیه دفاع از کشور شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار