بازدید 14330
پیمانه اقتصادی؛

از «بازار شب عید خودروهای وارداتی» تا «تاثیر انتخابات هلند و افزایش نرخ بهره بر بورس‌های جهانی»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات هفتگی بورس تهران، حباب ۱۲۰ هزار تومانی در بازار سکه، رشد اونس جهانی طلا، عقب نشینی دلار؛ پیشروی یورو و درهم، آخرین تغییرات بازار میوه شب عید، افزایش قیمت نفت خام برنت و بهای سبد نفت اوپک، توقف تولید ۵ وانت و افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲ 17 March 2017
از «بازار شب عید خودروهای وارداتی» تا «تاثیر انتخابات هلند و افزایش نرخ بهره بر بورس‌های جهانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات هفتگی بورس تهران، حباب ۱۲۰ هزار تومانی در بازار سکه، رشد اونس جهانی طلا، عقب نشینی دلار؛ پیشروی یورو و درهم، آخرین تغییرات بازار میوه شب عید، افزایش قیمت نفت خام برنت و بهای سبد نفت اوپک، توقف تولید ۵ وانت و افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت را در بر دارد.



رشد ۲۱۹ درصدی ارزش معاملات بورس در هفته پایانی سال


در آخرین هفته معاملاتی آخرین ماه آخرین فصل سالجاری تعداد 16 میلیارد و 159 میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 44 هزار و 663 میلیارد ریال در بیش از 258 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 66 و 219 درصد افزایش و  یک درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کرد. همچنین در این مدت تعداد یک میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 1420 میلیارد ریال معامله شد که از نظر حجم 15 درصد کاهش را نشان می دهد. این درحالی است که در هفته گذشته تعداد 20 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 206 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 51 و 52 درصد افت را به ثبت رسانده است. گزارش تسنیم می افزاید: شاخص کل نیز با 452 واحد افزایش معادل 0.6 درصد رشد را در هفته گذشته به ثبت رساند و در ارتفاع 76737 واحد متوقف شد. شاخص بازار اول هم در این مدت با 334 واحد افزایش به رقم 54080 واحد و شاخص بازار دوم با 891 واحد رشد به عدد 165491 واحد رسیدند که به ترتیب با 0.6 و 0.54 درصد کاهش مواجه شدند.

بازار شب عید خودروهای وارداتی

آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 240 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول تثبیت قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. تویوتا در مدل RAV4 نیز بدون نوسانی خاص، در حال حاضر 258 میلیون تومان قیمت دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین قیمت تویوتا پریوس هیبریدی هم تغییر خاصی در هفته‌جاری نکرده و در حال حاضر 147میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود که نشان از روزهای با ثبات این خودرو در بازار دارد. اپتیما هم که ثبات خود را در هفته جاری حفظ کرده، در حال حاضر 205 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون قیمتی برابر با 137میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین هیوندایی سانتافه نیز در حال حاضر 235 میلیون تومان قیمت دارد و توسان نیز 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 176 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند.

حباب ۱۲۰ هزار تومانی در بازار سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی به دلیل افزایش تقاضا با حباب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی همراه شده است. محمد کشتی آرای با بیان اینکه این حباب همان فاصله قیمتهای واقعی سکه بهار آزادی (متناسب با نرخ ارز داخلی و قیمت جهانی طلا) و قیمت های بازار است که البته افزایش تقاضا باعث ایجاد حباب شده است و حتما با تعادل عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت و حذف می شود، گفت: در سالی که گذشت قیمت جهانی طلا در ابتدای سال ۹۵ تا پایان سال یکسان و حدود ۱۲۰۴ دلار در هر اونس بوده است هرچند نوسان ۱۵۰ دلاری در طول سال دیده شد. وی گفت: مهمترین عوامل موثر بر نوسان قیمت جهانی طلا، انتخابات آمریکا و تغییرات نرخ بهره بانکی در این کشور بوده است. در بازارهای داخلی ما شاهد افزایش قیمت طلا بودیم که ناشی از افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش فصلی تقاضای داخلی بوده است.

رشد اونس جهانی طلا

روز پنج شنبه در بازارهای جهانی قیمت طلا با 3.9 دلار افزایش نسبت به روز گذشته،‌ هر اونس از این فلز گرانبها به قیمت 1223 دلار و 60 سنت معامله شد. قیمت طلا روز پنج شنبه در کمترین زمان به قیمت 1223 دلار و 20 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1229 دلار و 80 سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 4.2 دلار و نسبت به یک سال گذشته 38.5 دلار با کاهش همراه شد. در سایر فلزات گرانبها هم نقره با 7 سنت افزایش به قیمت 17.4 دلار معامله شد. پلاتینوم و پالادیوم هم همچنین افزایش 5 و 7 دلار داشتند، فلز رادیوم نسبت به روز قبل ثابت بود. 

عقب نشینی دلار؛ پیشروی یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان روز پنج شنبه در بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 45 ریال نسبت به روز قبل به قیمت 37 هزار و 477 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار پایان هفته 107 ریال رشد داشت و به رقم 40 هزار و 505 ریال رسید. هر درهم امارات نیز با 10 هزار و 268 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 6 ریال گران تر شده بود.

آخرین تغییرات بازار میوه شب عید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه توزیع میوه شب عید در تهران به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت از بیستم اسفند اغاز شده است، افزود: سیب و پرتقال تنظیم بازار در بیش از ۴۱۰۰ مرکز به صورت مستقیم با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می شود. وی گفت : در استان تهران نیز پرتقال و سیب در ۳۰۰ مرکز توزیع می شود که ۲۰۰ مرکز آن در میادین میوه و تره بار و ۱۰۰ مرکز به صورت پراکنده در واحدهای صنفی است. حسین صفایی افزود: پرتقال تنظیم بازار وارداتی هر کیلوگرم ۳۹۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال هم ۱۷۰۰ تومان و پرتقال والنسیای تولید جنوب کشور نیز براساس شرایط بازار قیمت گذاری و عرضه می شود. صفایی گفت : قیمت هر کیلوگرم سیب درجه یک نیز ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است اما در استان های مختلف مجوز دادند قیمت سیب را تا ۱۵ درصد کمتر از قیمت سیب در بازار هر استان عرضه کنند. وی افزود : امسال به علت شرایط خاص بازار پرتقال، توزیع میوه شب عید تا اردیبهشت ادامه دارد و مراکز عرضه فقط دو تا سه روز اول عید تعطیل هستند.

افزایش قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا

همچنان اطلاعات رسمی دولت نشان می دهد که ذخایر نفتی آمریکا در حال کاهش می باشد و این امر باعث شد تا قیمت نفت خام در روز پنج شنبه افزایش یابد وباعث گسترش دستاوردهای اوپک شود. به نقل از رویترز، روز پنج شنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود ۶۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۴۱ دلار صورت گرفت. 

بهای سبد نفت اوپک

بنا به اعلام روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هر بشکه سبد نفت این سازمان روز چهارشنبه به طور متوسط به بهای 49 دلار و 17 سنت معامله شد. این چهارمین روز متوالی است که نفت اوپک به قیمت کمتر از50 دلار در هر بشکه خرید و فروش می شود. به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی دهم آذرماه امسال این سازمان در وین، برای نخستین بار ازسال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. براساس این توافق، قرار شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. 

تولید ۵ وانت متوقف شد

بهمن ماه امسال تولید پنج مدل وانت در خودروسازان داخلی به صفر رسید. به گزارش ایسنا، در این مدت تولید وانت آریسان دوگانه‌سوز ایران خودرو تبریز متوقف شده و از ۲۷۳۴ دستگاه در بهمن ماه ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. همچنین تولید وانت وینگل دو کابین تک دیفرانسیل شرکت سازه‌های خودرو دیار نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از پنج دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید وانت وینگل دو کابین دو دیفرانسیل دیگر محصول شرکت سازه‌های خودرو دیار نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از چهار دستگاه در بهمن ماه ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید وانت مزدا تک کابین دوگانه‌سوز گروه بهمن نیز متوقف شده و از ۷۶ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید وانت مزدا دو کابین دوگانه‌سوز دیگر محصول گروه بهمن نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۵۷ دستگاه در بهمن ماه ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت.

افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت

شرکت خودروسازی تویوتا به رغم وجود نگرانی سرمایه گذاران خارجی از جمله ژاپنی ها از برگزیت، روز پنجشنبه اعلام کرد که 240 میلیون پوند به‌منظور توسعه کارخانه‌اش در انگلیس، سرمایه‌گذاری می‌کند. به گزارش ایرنا، 'یوهان وان زیل' مدیر اجرایی حوزه اروپایی تویوتا اعلام کرده است که این سرمایه‌گذاری با هدف افزایش توان رقابتی تولیدات کارخانه‌اش در 'دربی شایر' انگلیس صورت می‌گیرد. 

تاثیر انتخابات هلند و افزایش نرخ بهره بر بورس‌های جهانی

یک روز پس از انتخابات سراسری در هلند، ارزش سهام در بازارهای بورس اروپا به بالاترین میزان در پانزده ماه اخیر رسید. رای قاطع مردم هلند به سود احزاب موافق اتحادیه اروپا و استقبال مقامات آلمان و فرانسه از نتیجه انتخابات و تصمیم بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره سبب شد تا همه بازارهای بورس اروپا شاهد روندی صعودی در پایان روز پنج شنبه باشند. ارزش سهام در پایان روز پنج شنبه در بازار بورس لندن رشدی ۰.۶۴ درصدی داشت و در بازار بورس فرانکفورت رشد ۰.۶۱ درصدی را تجربه کرد. همچنین در بازارهای سهام آمریکا شاخص‌های اجیا، اسن‌اندپی و نزدک افزایش‌هایی تا 112 درصد داشتند. در اروپا هم شاخص های استاک، کامادکس و FTSE افزایش‌هایی تا 120 درصد را تجربه کردند و همچنین در بازارهای بورس آسیا شاخص‌های نیکی، هنگ‌سنگ، اس‌اندپی رشد قابل توجهی را تجربه کردند. رویترز درباره تحلیل بازارهای جهانی نوشت؛ بانک مرکزی آمریکا بعد از دو روز جلسات نفس‌گیر بالاخره تصمیم گرفت نرخ بهره را در این کشور 0.25 درصد افزایش دهد. به گزارش یورونیوز، رابرت هالور، کارشناس بادربانک آلمان می گوید: «بازارهای بورس به دو دلیل روز آرامی داشتند، رای هلند به نفع اتحادیه اروپا که قطعا به بهبود فضا در اروپا کمک می کند. من معتقد هستم که فرانسوی ها نیز رای مشابه ای خواهند داد. مسئله دیگر افزایش نرخ بهره در آمریکا مطابق انتظار بود. افزایش نرخ بهره به عنوان بهبود بیش از انتظار اقتصاد آمریکا تعبیر شد و بنابراین قابل قبول بود. خانم یلن به وضوح گفت که نباید منتظر افزایش بیشتر در آینده نزدیک باشیم.»



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل