بازدید 6077

تعارفات دردیدوبازدیدهای عیدرااصلاح کنیم

کد خبر: ۶۷۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 15 March 2017
 آداب و رسوم ایرانی‌ها از صفات متمایز و مباهات آمیز آنان محسوب می‌شود که شهرتی جهانی دارد. اما همین شاخصه‌های نیکو و فاخر در برخی موارد می‌توانند تبدیل به تهدیدی برای سلامتی ما باشد

به گزارش ایرنا، عید نوروز و میهمانی‌های این ایام مصداق بارز و برجسته سنت‌های زیبای ایرانیان است. اما بد نیست بدانید که همین آئین پسندیده می‌تواند مخاطراتی برای سلامت مردم ایجاد کند.

پیمایش ملی اخیر عوامل بیماری‌های غیرواگیر در کشور، نشانگر شیوع رو به رشد پدیده‌های زیانباری نظیر تغذیه نادرست و عواقب ناخوشایندی مانند چاقی و دیابت و بیماری‌های قلبی است که زنگ خطر را برای سیستم سلامت کشور به صدا درآورده است.

بر اساس گفته پژوهشگران، یکی از عوامل تاثیرگذار بر الگوی تغذیه ما، موضوع تعارفات و تکلفات رایج در مهمانی‌هاست. لذا توصیه می‌شود که این موضوع را کاملاً جدی تلقی کنیم تا به سلامت خود و جامعه خود کمک کرده باشیم.

دکتر محمد هاشمی ، دبیر انجمن پیشگیری از چاقی در همین راستا درسایت شخصی خود نوشت: با توجه به خطراتی که عدم توجه به محتویات نامناسب سبد خوراکی مصرفی برای ما دارد، ضروری است که رودربایستی را کنار بگذاریم و در رفتار و نیز سفره نوروزی خود تجدید نظر کنیم. 

هاشمی اظهار کرد: نیازهای بدن ما در ایام مختلف سال ثابت است و تعطیلات نوروز هم از این قاعده مستثنی نیست. لذا بایستی اکیداً از انباشته شدن خوراکی‌های مضر در سبد مصرفی خود پرهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوراکی‌های چرب، شور و شیرین گرچه لذیذ هستند و تنوع حضور آنها در میزهای پذیرایی از نشانه‌های مهمان نوازی و احترام ما به میهمان محسوب می‌شود اما رواج آن می‌تواند نتیجه معکوس دهد و به زیان عزیزان ما بیانجامد.

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی تاکید کرد:‌باید واقع‌بین بود و با آگاهی رساندن و تغییر نگرش علاوه بر حفظ آداب و سنن نیاکان خود به غنای این مراسم نیز بیفزاییم.توصیه می‌شود در چیدمان سفره‌های پذیرایی خود از تنوع شیرینی‌ها اجتناب و بیشتر از انواع کم شیرین و کم چرب و با ابعاد کوچک‌تر استفاده کنیم تا زیان کمتری از بابت مصرف آن متوجه میهمان ما شود.

هاشمی ادامه داد: آجیل‌های ارائه شده نیز حتماً از نوع بدون نمک باشد زیرا که استناد به نتایج همان پیمایش ملی نشاندهنده مصرف بیش از حد مجاز نمک در جامعه ماست که می‌تواند زمینه‌ساز بروز فشارخون و بیماری‌های قلبی باشد.

هاشمی گفت: مصرف گروه میوه‌جات و سبزیجات یکی از اصول تغذیه صحیح است که میزان مطلوب آن شامل 2 سهم میوه و سه سهم سبزی در شبانه روز است که متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان دهنده عدم تکافوی مصرف اکثریت افراد جامعه ماست. به همین سبب توصیه می‌شود تا پذیرایی‌های خود در ایام نوروز را بر این گروه از خوراکی‌ها متمرکز کنیم و حتی در یک رویکرد نو بتوانیم از گروه سبزیجات به شکلی شایسته و درخور در میهمانی‌های خود بهره ببریم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر آن دسته از میهمانی‌هاست که با پذیرایی وعده‌های اصلی مانند ناهار و شام توام می‌شود. چیدن سفره‌های رنگین شامل پیش غذا، انواع غذاهای اصلی و چندین نوع دسر که متاسفانه روز به روز رایج‌تر می‌شود، هم پرخوری شرکت کنندگان میهمانی را در پی دارد، هم باعث زحمت مضاعف میزبان می‌شود و نیز بابت باقیمانده غذایی میهمانی موجبات اسراف و برهم خوردن سبد مصرفی میزبانان طی روزهای آتی پس از مهمانی را به ارمغان می آورد.

هاشمی اضافه کرد: پذیرایی‌های ساده‌تر نه تنها می‌تواند سبب ساز مودت بیشتر و سهولت در معاشرت خویشاوندان شود که اقدامی موثر در راستای ارتقاء سلامت ما به شمار می آید؛پس توصیه می‌شود برای حفظ تندرستی خود و عزیزان‌مان، رفتار خود را در دید و بازدیدها چه در قالب میهمان و چه در قالب میزبان تغییر دهیم.

وی تاکید کرد:وقتی به عنوان مهمان شرکت می‌کنیم اکیداً از پرخوری و مصرف خوراکی‌های مضر خودداری کرده و در پاسخ به تعارفات میزبان با ارائه توضیحات به افزایش آگاهی وی نیز کمک کنیم.زمانی هم که رخت میزبانی به تن می‌کنیم با طراحی یک پذیرایی ساده و سالم در جهت ترویج این فرهنگ پسندیده و ارتقای دانش هم میهنانمان قدمی برداریم.

نکته مهم دیگر لحاظ نمودن فعالیت بدنی مناسب در این ایام است. متاسفانه بررسی های انجام شده نمایانگر فقر حرکتی و عدم توجه کافی به مقوله فعالیت بدنی در جامعه ایرانی است که تغییر فصل و بهتر شدن آب و هوا می تواند بهانه ای برای آغازی نوین در سال جدید باشد تا رفتار عمومی خود را در این زمینه اصلاح کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار