بازدید 2837

دور سوم مذاکرات بحران سوریه در آستانه

کد خبر: ۶۷۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 14 March 2017
دور سوم مذاکرات آستانه با هدف حل‌وفصل سیاسی مناقشۀ سوریه در پایتخت قزاقستان در جریان است.

به گزارش پرس تی وی این مذاکرات از صبح سه‌شنبه با دیدار نمایندگان سازمان ملل و هیئت روسیه آغاز بکار کرد.

مذاکرات آستانه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه برگزار شده است؛ دو دور پیشین این مذاکرات به ترتیب در روزهای 23 و 24 ژانویه (3 و 4 بهمن) و 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) برگزار شده است.

نمایندگان دولت سوریه و معارضان دولت دمشق در این مذاکرات شرکت دارند و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه بر روند برگزاری این مذاکرات نظارت دارند. تهران و مسکو متحدان دمشق و آنکارا از متحدان گروه‌های معارض سوری به شمار می‌آیند.

دور سوم مذاکرات آستانه در حالی آغاز بکار کرده است که معارضان مسلح از حضور در این مذاکرات امتناع کرده‌اند؛ بهانۀ معارضان مسلح برای عدم حضور در این مذاکرات ادامۀ حملات هوایی روسیه در حمایت از دولت سوریه عنوان‌ شده است.
بشار الجعفری، نمایندۀ دولت دمشق در مذاکرات آستانه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال بشار الجعفری، نمایندۀ دولت دمشق در مذاکرات آستانه، با تأکید بر اینکه موضوع جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها در صدر گفتگوهای دور سوم آستانه قرار خواهد داشت، گفت ترکیه باید پاسخگوی عدم مشارکت گروه‌های مسلح در مذاکرات آستانه باشد.

الجعفری درعین‌حال گفت: «ما برای دیدار با گروه‌های مسلح نیامده‌ایم؛ قبل از هر چیزی برای گفتگو با کشورهای ضامن روسیه و ایران آمده‌ایم.»

به گفتۀ کارشناسان مهم‌ترین دستاورد دو دور اول مذاکرات آستانه، برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه و اتخاذ راهکاری برای نظارت بر آن به شمار می‌آید.

خیرات عبدالرحمان‌اف، وزیر امور خارجۀ قزاقستان، گفت دور جدید مذاکرات آستانه بر تشکیل کارگروهی برای تبادل زندانیان و همچنین مین‌روبی برای جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان تمرکز خواهد داشت.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجۀ قزاقستان گفت امریکا با دو نماینده در دور جدید مذاکرات آستانه حضور خواهد داشت؛ در مذاکرات پیشین جورج کرول، سفیر امریکا در آستانه، حضور داشت اما یک نمایندۀ دیگر از امریکا نیز روانۀ این مذاکرات شده است.

گفتنی است، مذاکرات صلح آستانه هم‌راستا با مذاکرات صلح تحت میانجیگری سازمان ملل برگزار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها