بازدید 4458

تجمع کوله‌بران سیستانی مقابل فرمانداری زهک

در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تأمین مالی خرد و بیمه شدن کوله‌بران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کوله‌بران سیستانی به دنبال ادامه ۲ ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند.
کد خبر: ۶۷۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 14 March 2017
در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تأمین مالی خرد و بیمه شدن کوله‌بران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کوله‌بران سیستانی به دنبال ادامه ۲ ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تأمین مالی خرد و بیمه شدن کوله‌بران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کوله‌بران سیستانی به دنبال ادامه 2 ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان خواستار بازگشایی این معبر مرزی با افغانستان شدند، معبری که به گفته برخی منابع خبری حدود 60 روز از تعطیلی‌اش می‌گذرد و حدود 3000 نفر را بیکار کرده است.

تعطیلی این معبر و تعدادی از بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در شرایطی ماه‌هاست ادامه دارد که مطالبه این روزهای کوله‌بران شمال غرب کشور تأمین بیمه و به رسمیت شناختن شغل کوله‌بری است. آن‌ها تا حدودی در این زمینه موفق هم بوده‌اند، چراکه براساس اعلام نمایندگان مجلس قرار است «کوله‌بری» به‌عنوان یک شغل شناخته شود و کوله‌بران از نیمه دوم فروردین‌ماه 96 بیمه تأمین اجتماعی شوند.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس گفته که با موافقت وزیر کار، کوله‌بران از نیمه دوم فروردین‌ماه 96 بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند؛ این بیمه شامل بیمه بیکاری، بیمه درمان، بیمه مستمری و دیه آن‌ها می‌شود.

مرزنشینان سیستان و بلوچستان اما فعلاً بیمه نمی‌خواهند، آن‌ها در این تجمع اعلام کردند که فقط به دنبال بازگشایی معبر مرزی هستند تا نانی سر سفره ببرند.

علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیمه بهمن امسال دلیل تعطیلی برخی بازارچه‌های مرزی را ناشی از وجود اختلاف بین برخی نهادها در مرز و دستگاه‌های اجرایی دانست، اختلافی که سبب تعطیلی چندماهه معبرهای مرزی سیستان شده بود.

وی در همین رابطه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن اشاره بر پایان این اختلاف گفت که مجوز بازگشایی 3 گذر مرزی بین ایران و افغانستان از سوی وزیر کشور و شورای امنیت ملی دریافت شده و بلافاصله برای ازسرگیری فعالیت آن‌ها به مرزبانی ارسال شده است.

اما اکنون بیش از یک ماه از دریافت این مجوز می‌گذرد و هیچ کدام از این معابر هنوز بازگشایی نشده، علاوه بر این 3 معبر مرزی، 3 بازارچه مرزی «گمشاد، گلشاه و چوتو» در شمال استان از سال‌ها قبل تعطیل مانده است.

تعطیلی بازارچه‌ها در شرایطی ادامه دارد که یکی از وعده‌های سفر استانی رئیس جمهور در فروردین‌ماه 93 به سیستان و بلوچستان، توسعه بازارچه‌های مرزی بوده است.

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی 2 هفته پیش در نخستین دوره آموزش تخصصی معاهدات و پروتکل‌های مرزی در کرمانشاه، مرزنشینان و کوله‌بران را جزئی از توان مرزبانی برشمرد و گفت که مرزبانی حامی کوله‌بر و به دنبال ایجاد رفاه برای مرزنشینان است.

دولت نیز تاکنون با ارائه مصوباتی سعی در افزایش توان اقتصادی ساکنین نوار مرزی را داشته است، «واردات 54 قلم کالا» به وسیله مرزنشینان از جمله این مصوبات است که در سیستان و بلوچستان به خوبی از توان قانونی آن استفاده نشده است.

بر اساس این مصوبه هیئت دولت، مرزنشینان استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان  می‌توانند ماهانه تا سقف 2 میلیون تومان، 54 قلم کالای اساسی را با معافیت گمرکی از کشور همسایه وارد کنند.

مصوبه فروش قانونی سوخت توسط مرزنشینان که با شماره "116689/ت45059 ه" در شهریورماه 90 به تصویب هیئت دولت رسید، مصوبه دیگری است که به باور مردم، نمایندگان دولت در سیستان و بلوچستان نتوانسته‌اند به خوبی از ظرفیت تولید اشتغال آن استفاده کند.

در این مصوبه آمده: وزارت نفت موظف است با ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت در مرزها و بازارچه‌های رسمی نسبت به فروش فرآورده‌های نفتی به ساکنان روستاهای مرزی در شعاع 20 کیلومتری مرز با قیمت تعادلی اقدام کنند.

بی‌تدبیری در اقتصاد مرزنشین‌های سیستان و بلوچستان

با ادامه خشکسالی در 18 سال اخیر و خشک شدن تالاب‌های بین‌المللی هامون، هزاران خانواده بیکار شده و به سایر شهرهای کشور مهاجرت کردند، بیکاری و افزایش موج مهاجرت، ارکان اقتصادی سیستان را نیز سست کرد و سبب شد تا بازارهای شهرها نیز فلج شوند.

ایجاد بازارچه‌های مرزی و ابلاغ مصوبات دولت برای افزایش قدرت اقتصادی مرزنشینان، امید زندگی بازمانده‌های روستاهای متروک سیستان بازگشت، اما این بازارچه‌ها و گذرهای مرزی نیز دوام نیاورد و هر از چند گاهی، تعطیل شدند.

بی‌توجهی به وضعیت مرزنشینان شمال استان همواره مورد انتقاد کارشناسان و ائمه جمعه است، حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا، امام جمعه زابل بارها نسبت به بی‌توجهی نمایندگان دولت به وضعیت معیشت مرزنشینان سیستان انتقاد کرده است.

وی در خطبه‌های نماز جمعه 8 بهمن‌ماه امسال گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در سیستان پیشکشتان، حداقل مرز را درست مدیریت کنید، اگر این کار را بلد نیستید بودن شما در مقام استاندار مصداق منکر است و ما شما را نهی از منکر می‌کنیم.

پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان، دولت تعهد کرد تا به دلیل مشکلات اقتصادی و خشکسالی‌های پی در پی در شمال سیستان و بلوچستان منطقه آزاد ایجاد کند، این تعهد اما با وجود تکرار فراوان توسط استاندار و مسئولان دیگر، همچنان برآورده نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل