بازدید 4463

تعلیق روابط‌ دیپلماتیک ترکیه با هلند دربالاترین سطوح

کد خبر: ۶۷۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶ 14 March 2017
پس از بالا گرفتن تنش ها بین آنکارا و آمستردام، ترکیه از تعلیق روابط دیپلماتیک خود با هلند در بالاترین سطوح خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از اسکای نیوز، در پی ممانعت مقامات هلند از ورود وزیران ترکیه به این کشور برای سخنرانی در جمع ترک تبارها و بالا گرفتن تنش ها بین دو طرف، ترکیه روز دوشنبه از تعلیق روابط دیپلماتیک با هلند در بالاترین سطوح خبر داد.

آنکارا همچنین از ورود سفیر هلند به ترکیه نیز ممانعت به عمل آورده است.

«نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه گفت: ما دقیقا همان کاری را انجام می دهیم که آنها با ما انجام دادند. ما به هواپیماهای حامل دیپلمات های هلندی اجازه فرود در ترکیه یا استفاده از حریم هوایی خود را نخواهیم داد.. آنها مسئول این بحران هستند و باید خودشان آن را حل کنند.

تنش ها میان هلند با ترکیه نیز از آنجا آغاز شد که آمستردام اجازه فرود هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به این کشور را نداد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه متعاقب تنش ها میان آنکارا و آمستردام؛ دو روز پیش دولت هلند را «باقی مانده های نازی ها و فاشیست ها» توصیف کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه که در اجتماع هوادارن خود در استانبول سخنرانی می کرد؛ گفته بود: وزیر خارجه ما را از پروازش منع کنید؛ اشکالی ندارد، ولی از هم اکنون به بَعد ببینید پروازهای شما چگونه در ترکیه فرود خواهد آمد.

گفتنی است سخنرانی مقامات ترکیه ای در راستای تبلیغ به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه که برای  تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی است؛ انجام می گیرد.

صبح روز شنبه هفته جاری نیز شهردار شهر روتردام اعلام کرد که چاوش اوغلو اجازه ندارد تا در سفر به این شهر در تجمع اتباع ترکیه شرکت کند.

در همین راستا ۴ تجمع اتباع ترکیه در اتریش و یک مورد تجمع در سوئیس هم لغو شده اند. شهرهای مختلف اروپایی در حالی قصد جلوگیری از برگزاری این تجمعات را دارند که در هفته گذشته، ممانعت آلمان از برگزاری تجمعات مشابهی موجب بروز تنش هایی بزرگ میان آنکارا و برلین شده بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل