بازدید 19850

عملیات سری OPLAN 5015؛ نقشه براندازی حاکمیت کره شمالی با یک جنگ محدود +ویدیو

رهبر غیر قابل پیش بینی کره شمالی، به تازگی نشان داده است که گزینه های متفاوت و بعضا هراسناکی را برای به زحمت انداختن همسایگان خود و یا در نهایت وارد شدن به جنگ با آنها پیش روی دارد. این گزینه ها از استفاده از کاماندوهای مأمورریت یافته برای ترور، استفاده از ابزارهای سایبری و یا استفاده از سلاح های کشتار جمعی، متفاوت است؛ اما این پرسش همیشه مطرح بوده است که آیا رهبر کره شمالی خواهد توانست آنقدر زنده بماند که نتایج گزینه های مختلف خود را به چشم ببیند؟
کد خبر: ۶۷۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 12 March 2017
رهبر غیر قابل پیش بینی کره شمالی، به تازگی نشان داده است که گزینه های متفاوت و بعضا هراسناکی را برای به زحمت انداختن همسایگان خود و یا در نهایت وارد شدن به جنگ با آنها پیش روی دارد. این گزینه ها از استفاده از کاماندوهای مأمورریت یافته برای ترور، استفاده از ابزارهای سایبری و یا استفاده از سلاح های کشتار جمعی، متفاوت است؛ اما این پرسش همیشه مطرح بوده است که آیا رهبر کره شمالی خواهد توانست آنقدر زنده بماند که نتایج گزینه های مختلف خود را به چشم ببیند؟

به گزارش «تابناک»؛ در چند هفته گذشته، موضوع کره شمالی و احتمال ورود جهان به یک جنگ اتمی بسیار جدی شده و تحلیلگرانی که این کشور را به عنوان یک بازیگر به معنای واقعی کلمه Reckless یا بی پروا قلمداد می کنند، در این مدت بارها در خصوص احتمالات و سناریوهای پیش رو در خصوص بروز چنین فاجعه ای سخن رانده اند. نشریه تایم، سه طیف از گزینه های مختلف برای مقابله با کره شمالی را پیشنهاد داده که عبارتند از گزینه نظامی، گزینه دیپلماتیک و گزینه انزوا، که خود این نشریه گزینه سوم را کم ریسک تر و اجرایی تر می داند.

با این حال، مشخص است که برای کشوری مانند آمریکا همچنان سایر گزینه ها هم روی میز است و البته یکی از این گزینه ها می تواند به قتل رساندن کیم جونگ اون، یا دفن وی زیر آوار دژ مستحکمش با استفاده از یک بمب هوشمند سنگرکوب باشد. در این میان از سلاح ها و موشک های هوشمند دیگر هم می توان برای از میان بردن مقرهای فرماندهی کیم جونگ اون و تسلیحات اتمی وی بهره برد تا کشور کره شمالی عملا به یک کشور بدون حاکمیت تبدیل شده و ساختار رهبری آن با استفاده از حملات دقیق و هوشمندانه از هم بپاشد.
 
عملیات سری OPLAN 5015؛ نقشه براندازی حاکمیت کره شمالی با یک جنگ محدود 
 
این یک داستان یا سناریوی خیالی و پیش فرض نیست و می تواند گزینه ای جدی برای جنگ آینده کره از سوی آمریکا مشاهده شود. اکنون که کره شمالی اقدام به آزمایش چندین موشک بالستیک کرده و کره جنوبی به همراه آمریکا در پی آزمون هایی برای چگونگی مقابله با این کشور هستند، این سناریو حتی بیش از همیشه محتمل شده است.

این تقریبا همان سناریویی است که با نام Operation Plan 5015 یا OPLAN 5015 تا کنون در رده طبقه بندی سری قرار داشته و هنوز هم بسیاری از بخش های آن سری است، ولی جزئیاتی از آن اخیرا در رسانه های کره جنوبی و ژاپن منتشر شده است؛ جزئیاتی که نشان می دهد که چگونه در سال 2015 رهیافت جدیدی برای مقابله با کره شمالی آماده به جنگ و رویارویی با زرادخانه عظیم سلاح های متعارف و غیر متعارف آن نمود و بروز یافت.

برای سال ها تصور بر آن بود که جنگ دوم کره، تا حد زیادی شبیه به جنگ نخست خواهد بود. جنگی در ابعاد وسیع با استفاده از سلاح های متعارف از سوی نیروهای کره جنوبی و آمریکا که ابتدا اقدام به متوقف ساختن دشمن کرده و سپس دست به ضد حملات برای ورود به خاک کره شمالی می زنند.

اما OPLAN 5015 یک رویکرد کاملا قرن بیست و یکمی به این جنگ داشته که محور آن جنگ محدود، استفاده از نیروهای ویژه و سلاح هایی با دقت بسیار بالاست. روزنامه «آساشی شیمبون» ژاپن در سال 2015 گزارش داد که این جنگ و عملیات بسیار شبیه یک جنگ چریکی است که طی آن نیروهای ویژه اقدام به قتل سران کره شمالی و تخریب تأسیسات هسته ای این کشور خواهند کرد. هدف این عملیات جمع بندی کامل از 7 طرح قبلی برای جنگ، کهش حداکثری تلفات در جنگ و حتی آمادگی برای فروپاشی رژیم کره شمالی بوده است.

از همه مهمتر اما این طرح شامل گزینه ای برای استفاده از حمله ابتدایی و پیش دستانه اتمی به کره شمالی بوده است. بنا بر گزارش GlobalSecurity این طرح جدید به گونه ای طراحی شده بود که مطابقت کامل با تغییراتی در شرایط امنیتی با تمرکز بر پاسخ های نظامی انرژیک تر و سریع تر از طرح قبلی (OPLAN 5027) و در بر دارنده فرضی برای حمله اتمی پیشدستانه بوده است. این طرح با توجه به خطراتی که در پی گسترده شدن جنگ وجود داشته است، استفاده از نیروهای ویژه پاسخ سریع آمریکا و گزینه های متعدد برای پاسخ به تهدیدات اتمی و موشکی کره شمالی را بررسی کرده بود.

به شکلی جالب توجه می توان دید که بخش های مهمی از جزئیات درز کرده از این طرح، اکنون در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی با نام Foal Eagle 2017 که بیش از 300 هزار نیروی نظامی از دو کشور را برای دو ماه با استفاده از شبیه سازی های رایانه ای آموزش می دهد، به کار گرفته شده است.

خبرگزاری Yonhap کره جنوبی و واشنگتن پست نیز اشاره کرده اند که نیروهای حاضر در رزمایش به شکلی ویژه طرح چهار بعدی عملیات برای شناسایی، تخریب، خرابکاری و در نهایت دفاع در برابر تهدیدات کره شمالی را آموزش می بینند.

با این همه، پرسش اساسی این است که OPLAN 5015 تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد. «دیوید مکسول» ژنرال بازنشسته نیروهای ویژه ارتش آمریکا ـ که اکنون در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون مشغول تدریس است ـ هشدار می دهد که نباید این عملیات را به شکلی که روی کاغذ آمده است نگاه کرد. طراحان نظامی طبق ماهیت و عادت خود معمولا بدترین طراحان هستند؛ اما به گونه ای برنامه ریزی می کنند که گزینه های متعددی را برای تصمیم سازان سیاسی، بر اساس محتمل ترین واکنش های دشمن، در اختیار قرار دهند. معمولا در این میان، هرچند گزینه های A و B و C موجود است، همواره یک گزینه D نیز وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته یا از ترکیب A و B ناشی می شود.

نشریه GlobalSecurity نیز بیان می کند که هرچند طرح جدید همه تمرکز خود را برای یک جنگ محدود گذاشته است، احتمال یک حمله پیشدستانه اتمی یا متعارف می تواند این جنگ را از حوزه محدود به یک جنگ وسیع تبدیل کند. این موضعی است که برخی از نشریات کره جنوبی نیز در هراس از تبدیل شدن جنگ محدود به یک جنگ وسیع با کره شمالی در همان سال 2015 به آن اشاره کردند از جمله سردبیر نشریه Korea Times.

همه این مسائل البته منجر به آن شده که همچنان و به رغم آنکه تهدیدات کره شمالی اخیرا به اوج خود طی چند سال گذشته رسیده، OPLAN 5015 به عنوان یک طرح که بخش های مهمی از آن هنوز سری مانده است، با اما و اگرهای جدی برای عملیاتی شدن مواجه باشد.
 
تعداد بازدید : 1780
تعداد بازدید : 18
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار