بازدید 1784

منتفی شدن انتخابات الکترونیکی ریاست‌جمهوری96

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه اجرای الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری برای این دوره کلاً منتفی شد، گفت: نمی‌شود در یک شعبه انتخابات شوراها الکترونیکی و ریاست جمهوری دستی اخذ شود.
کد خبر: ۶۷۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 11 March 2017
سید شهاب‌الدین چاوشی در تاریخ نهم مهر 92 با پیشنهاد هاشمی استاندار تهران و با حکم وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی - اجتماعی منصوب شد.

بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادها و گزارش‌های سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی و... جهت ارائه به حوزه ستاد وزارت کشور و تهیه طرح‌های لازم جهت برنامه‌ریزی و پیشگیری از حوادث احتمالی،‌ دریافت و بررسی خط مشی‌ها و دستورالعمل‌های صادره از طرف حوزه ستاد وزارت کشور و برگزاری انتخابات از جمله وظایف این معاونت در استانداری تهران است.

سید شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران طی حکمی از سوی سید حسین هاشمی استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان تهران در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا منصوب شد.

چاوشی پس از حدود 39 ماه مسئولیت معاونت سیاسی استانداری تهران در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به سوالات مربوط به انتخابات و مسائل سیاسی پاسخ می‌دهد.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

چاوشی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز به کار ستاد انتخابات استان تهران، این ستاد تاکنون چند جلسه را برگزار کرده و چه مصوباتی داشته است؟ اظهارداشت: در مجموع 6 جلسه رسمی در ستاد انتخابات استان برگزار شده و 42 مصوبه در طی این مدت در موضوعات مرتبط با مسائل اجرائی و پشتیبانی انتخابات داشته‌ایم. 

وی در پاسخ به این سوال که در چه تعداد از شهرها و روستاهای استان، انتخابات شوراها برگزار می شود؟ گفت: در مجموع  برای تشکیل 42 شورای شهر در سطح استان و 486 روستای واجد شرایط قانونی، انتخابات برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی 6 هزار و 200 شعبه اخذ رای برای انتخابات96 در استان تهران

رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد شعب اخذ رای برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری پیش بینی شده است؟ تصریح کرد: تعداد شعب اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، برای این دوره 6200 شعبه پیش بینی می‌شود که البته رقم قطعی آن پس از تشکیل هیات‌های اجرایی با تصویب آنها نهائی خواهد شد.

چاوشی در پاسخ به این سوال که ستاد انتخابات استان تهران در راستای برگزاری انتخابات الکترونیکی چه تدابیری اندیشیده است؟ این آمادگی در استان تهران و پایتخت در چه سطحی است؟ چه تعداد از شعب اخذ رای در تهران الکترونیکی خواهد بود و در کدام مناطق هستند؟ گفت: از بابت تجهیزات و نیروی انسانی آزموده و دانش فنی، استان مشکلی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات ندارد و زیرساخت‌های استان هم به لحاظ فنی بر اساس اعلام دستگاه های ذیربط فراهم می‌باشد. هنوز بطور دقیق مشخص نیست چه تعداد شعبه الکترونیکی خواهیم داشت بستگی به نظر نهائی وزارت کشور دارد وقتی مجوز قطعی صادر شد استان شعب موردنظر را مشخص خواهد کرد.

اجرای الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری برای این دوره کلاً منتفی شد/ نمی‌شود در یک شعبه انتخابات شوراها الکترونیکی و ریاست جمهوری دستی اخذ شود

وی اضافه کرد: استان تهران در انتخابات سال 90 و 92 در برگزاری انتخابات در حوزه پاکدشت به عنوان الگو تجربه قابل قبولی داشته است. با توجه به اینکه اجرای الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری برای این دوره کلاً منتفی شده است به نظر می رسد که در برگزاری الکترونیکی انتخابات یا باید هر دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری توامان الکترونیکی باشند یا هیچکدام. چرا که نمی توان تصور کرد که در یک شعبه، انتخابات شوراها الکترونیکی برگزار شود و در همان شعبه در قسمتی دیگر بصورت دستی به کاندیدای ریاست جمهوری رای سنتی نوشت. شان انتخابات ریاست جمهوری می بایست حفظ شود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که چقدر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را در تهران ضروری می دانید؟ تاثیر روانی و یا سیاسی آن چیست؟ اظهارداشت: انسان ذاتاً ویژگی هایی همچون حبّ و بغض، منفعت و مضرّت و لغزش و خطا را همواره در کنار بسیاری از ویژگی های مثبت و سجایای خود دارد. انسان در همه کارهایی که انجام می دهد این خصوصیات خود را مستقیم یا غیرمستقیم دخالت می دهد. ریشه بسیاری از اختلافات و نزاع های جامعه در این گونه خصوصیات انسان قرار دارد.

چاوشی افزود: سپردن کارها و اموری از جامعه که انسان عهده دار آنهاست به ماشین و تکنولوژی راهی بسیار موثر در کاستن از چنین اختلافاتی است که برخی مواقع این اختلافات حتی ممکن است یک تمدن و کشور را با مخاطرات جدی مواجه کند.

وی تاکید کرد: برای تکنولوژی فرقی نمی کند که فرد (الف) رای بیاورد یا فرد (ب) و (ج). بلکه در راستای وظایف تعریف شده بدون خطا و اشتباه و خستگی و خواب آلودگی بصورت دقیق و سریع امورات را انجام می دهد و محاسبات را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد. این مسئله تجربه بشر و جوامع مختلف را در پشت سر خود دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران یادآور شد: اکنون در بسیاری از جوامع انتخابات بصورت الکترونیکی انجام می گیرد و از این بابت هزینه های مادی و معنوی بسیاری را کاهش داده اند و به یک امر پذیرفته شده در جامعه خود تبدیل کرده اند. اما لزوم جا انداختن انتخابات الکترونیکی در جامعه مستلزم اقناع و اتفاق نظر همه متولیان اجرا و نظارت مبنی بر موثر بودن اخذ رای با چنین روشی است و نیازمند فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه است.

چاوشی ادامه داد: از طرفی باید تجربه نیز به کمک بیاید چنانچه چند انتخابات را بتوان با این روش انجام داد و جامعه مزایای آن را به عینه ببیند می توان از مسجل شدن و جا افتادن انتخابات الکترونیکی دفاع محکمی کرد. اگر در مرحله اجرائی، مشکلات فنی خاصی بروز نکند قطعاً این روش اطمینان بخش و کم هزینه ای در درازمدت خواهد بود.

انتخابات الکترونیکی توهم ناشی از احتمال دخالت در نتایج انتخابات را برطرف می‌کند

وی با اشاره به تبعات روانی این موضوع تصریح کرد: انتخابات الکترونیکی تاثیر روانی قابل توجهی در جامعه خواهد داشت. توهم ناشی از احتمال دخالت عوامل و دست های پنهان در نتایج انتخابات که همیشه در بخشی از جامعه وجود دارد با انتخابات الکترونیکی برطرف خواهد شد و همچنین ساعت های پراضطراب پس از اتمام رای گیری و انتظار برای شمارش و نتیجه نهایی در انتخابات الکترونیکی به حداقل کاهش می یابد چرا که ماشین ها به سرعت و با کمترین زمان نتیجه انتخابات را منتشر می کنند و دیگر لازم نیست که یک کاندیدا با هواداران خود از در و دیوار ستاد انتخابات وارد شوند تا از نتیجه نهایی اطلاعاتی به دست بیاورند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین به تبعات سیاسی هم اشاره کرد و گفت: با انتخابات الکترونیکی یک ثبات سیاسی قابل توجه در جامعه ایجاد و اعتماد سیاسی و اجتماعی در جامعه تقویت می شود.

چاوشی افزود: گروه های سیاسی معتقد به روندهای ناسالم مجبور می شوند خود را با عرصه‌های شفاف جامعه منطبق کنند و به غیر از برنامه و راهکارهای موثر به چیز دیری نیندیشند. هزینه های مادی و معنوی برگزاری انتخابات برای دولت و نظام سیاسی به طور قابل توجهی کاهش می یابد و اختلافات که منشا نزاع ها و کینه های دامنه دار هستند و معمولاً در کارزارهای انتخاباتی ریشه دارند بطور قابل توجهی رنگ می بازند.

وی تاکید کرد: همچنین مردم به عنوان سنگ زیرین تصمیمات سیاسی از موثر بودن و خوانده شدن واقعی آراء خود مطمئن شده و نسبت به نظام سیاسی خود دلگرم تر می شوند و این دلگرمی با بی اثر شدن تخلف و تقلب و خرید و فروش آراء به مراتب افزایش می یابد.

هزینه برگزاری انتخابات96 در تهران 10 میلیارد تومان است/ بعید بنظر می‌رسد بیش از نصف این مبلغ تخصیص یابد

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که چه مقدار بودجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وشوراها در این استان نیاز است؟ تا الان چه مقدار اعتبار تخصیص داده اند؟ اظهارداشت: حدود 10 میلیارد تومان بودجه نیاز خواهیم داشت ولی فعلاً اعتباری تخصیص نیافته است و بعید بنظر می رسد بیش از نصف این مبلغ تخصیص یابد و باید با صرفه جوئی های لازم و استفاده حداکثری از امکانات موجود دستگاه ها این کار مهم ملی را به انجام برسانیم.

 چاوشی در پاسخ به این سوال که ستاد انتخابات استان تهران برای رعایت اخلاق و قانون انتخابات از سوی داوطلبان، آیا دستورالعمل هایی را تهیه کرده است؟ راهکار شما درباره این مسئله چیست؟ بیان کرد: رعایت مرّ قانون و توصیه به رهنمودهای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و نیز رییس جمهور همواره در سخنرانی ها و موضع گیری های مقامات استان به خصوص شخص استاندار و معاون سیاسی به عنوان رییس ستاد انتخابات مورد تاکید قرار می گیرد.

تأمین امنیت همه میتینگ‌های قانونی از سوی دستگاهای ذیربط

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیت انتخابات ریاست جمهوری برای تامین امنیت میتینگ های سیاسی چه تدابیری اندیشیده اید؟ تاکید کرد: توصیه به رعایت اخلاق و وحدت و انسجام کشور از موارد مورد تاکید می باشد. امنیت همه میتینگ های قانونی از سوی دستگاه های ذیربط در حوزه ستاد امنیت انتخابات مورد پیگیری قرار می گیرد و هر اقدامی در چهارچوب قانون مورد حمایت ستاد انتخابات خواهد بود.

تعداد 97 هزار نفر عوامل اجرایی برگزاری انتخابات96 در پایتخت

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در باره تعداد دست اندرکاران انتخابات در استان تهران گفت: حدود 97000 نفر شامل تمام عوامل اجرایی اعم از نظارت و بازرسی و اجرا و نیروهای ستادی استان برای برگزاری انتخابات همکاری خواهند کرد و برای هر شعبه ای بین 18  الی 21 نفر نیرو پیش بینی شده اند با هماهنگی و همکاری فرمانداری ها و ستاد انتخابات، برنامه ریزی های آموزشی و توجیهی تدوین شده اند و طبق برنامه زمان بندی شده در حال انجام هستند.

تشکیل هیأت‌های اجرایی انتخابات شوراها 25 اسفندماه/ فعالیت 49 هیأت اجرایی در استان تهران

چاوشی درباره زمان تشکیل هیات های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: زمان تشکیل هیات های اجرایی شوراها 25/12/1395 و ریاست جمهوری 22/1/1396 خواهد بود که مجموعاً 49 هیات اجرایی در استان ( 16 شهر و 33 بخش) تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی های اعضای هیات های اجرایی نیز تاکید کرد: ویژگی هایی همچون تعهد و امانتداری، صداقت و خوش نامی در منطقه و محل زندگی، میزانی قابل قبول از تحصیلات و تجربه کار انتخاباتی ویژگی های خوبی برای انتخاب اعضاء هیات های اجرایی است. این اعضاء با هماهنگی هیات های نظارت در سطح شهرستان ها و استان تعیین می شوند.

مدارا و خوش‌بینی و هماهنگی بین عوامل اجرایی و نظارت مانع هرگونه ضعف و خطا و اختلاف می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به لزوم هماهنگی بین ستاد انتخابات استان تهران و هیات نظارت در این استان، برای افزایش این تعامل چه تدابیری اندیشیده اید؟ و چقدر این هماهنگی در برگزاری انتخابات تاثیرگذار است؟ بیان کرد: ضعف های اجرایی، بی نظمی ها، اختلافات حاشیه ای، ورود و سوء استفاده برخی افراد در روند اجرای انتخابات معمولاً در نتیجه شکاف هایی اتفاق می افتد که بین مجموعه عوامل اجرایی انتخابات بوجود می آید. لذا وسعت نظر، تحمل و مدارا و خوش بینی و هماهنگی بین عوامل اجرایی و نظارت همه این شکاف ها را پوشش می دهد و مانع هرگونه ضعف و خطا و اختلاف می شود.

چاوشی یادآور شد: یک انتخابات با حضور حداکثری و شکوهمند مستلزم یک برگزاری منسجم و شکوهمند نیز هست و هماهنگی عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات تضمین کننده برگزاری انتخابات پرشکوه است.


 

ابلاغ دستورالعمل‌های حفاظتی و نظارتی انتخابات

وی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های چاپ شده برای استان تهران چه رنگی است و چه تعداد به چاپ خواهد رسید؟ آیا این کار آغاز شده است؟ اظهارداشت: رنگ تعرفه ها فعلاً اعلام نشده البته به میزانی هم طبقه بندی شده است و تا روز اخذ رای معمولاً اعلام نمی شود. طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور کلاً 200 میلیون تعرفه برای کل کشور در نظر گرفته شده است برای استان تهران مقدار مورد نیاز براساس آمار رسمی سهمیه لازم تخصیص یافته است. اقلام انتخاباتی پیش بینی شده به موقع تحویل حوزه های انتخاباتی خواهند شد. دستورالعمل های حفاظتی و نظارتی هم ابلاغ شده است.

تغییر فرمانداران و مدیران در شرایط اضطرار و به ناچار

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تغییر فرمانداران در دستور کار استانداری تهران قرار دارد یا خیر؟ چه توصیه هایی به فرمانداران در برگزاری انتخابات داشته‌اید؟ تاکید کرد: انتخابات نیازمند آرامش و عدم تشویش اذهان است. تغییرات در سطوح بالای مدیریتی در ماه های نزدیک به انتخابات این آرامش را به هم می زند و هر عقل سلیمی حکم می کند که حتی المقدور باید از تغییرات مدیریتی پرهیز شود مگر بناچار و در شرایط اضطرار. استان همواره تلاش می کند این ثبات مدیریتی را حفظ کند و تا حد امکان دست به تغییرات مدیریتی نزند.

چاوشی درباره شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات گفت: لایحه تدوین شده درباره این موضوع تاکنون مورد تصویب قرار نگرفته است. استان از این گونه لوایح استقبال می کند. اما موضوعات این چنینی بیشتر از هر جایی اگر در حوزه فرهنگی جامعه حل و رفع شود بهتر است و الا اگر فرهنگ قانون مداری در یک جامعه نفوذ و ثبوت نداشته باشد هر قانونی هم گذاشته شود توسط افراد آن جامعه دور زده می شود. التزام عملی به قانون از سوی همه رافع بسیاری از نگرانی ها خواهد بود. اگر همه اخلاق را مراعات کنند حتی از قانون نافذتر خواهد بود.    

وی در پاسخ به این وال که با توجه به اعلام نامزدی برخی افراد برای انتخابات ریاست جمهوری، سازوکار نظارت بر فعالیت ها آن در این ایام چگونه خواهد بود؟ اظهارداشت: هیات مرکزی اجرائی وزارت کشور و هیات نظارت شورای نگهبان طبق قانون انتخابات، فعالیت کاندیداها را پشتیبانی و  نظارت می‌کنند.

استعلامات مراجع 4 گانه و گواهی عدم سوء پیشینه شروط تائید صلاحیت کاندیداهای شوراها

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به این سوال که فیلترها و خط قرمزهای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها چیست؟ چرا که در دوره های پیشین شاهد این بودیم که برخی افراد مسئله دار در این انتخابات بدون هیچ مشکلی ثبت نام کرده و تایید صلاحیت هم شده اند، گفت: افرادی که ثبت نام می‌کنند از مراجع چهارگانه استعلام می گردند و بر اساس آن اطلاعات، هیات های اجرائی و نظارت مشخص می کنند چه کسی واجد شرایط ورود به انتخابات هست. همچنین ضرورت گواهی عدم سوء پیشینه که وزارت کشور اعلام کرده کاندیداها باید اخذ کنند همه در راستای بررسی صلاحیت های افراد و کاندیداها انجام می گیرد. 

نامزدها و هوادارانشان از بی‌قانونی و بداخلاقی پرهیز کنند

چاوشی ادامه داد: البته حفظ آبروی افراد و مسائل محرمانه و خصوصی آنها در گیرودار استعلام ها و تعیین صلاحیت ها همواره مورد تاکید می باشد و هیات های اجرائی و نظارت در خصوص محرمانه بودن این اطلاعات شرعاً و قانوناً مسئولیت دارند. توصیه کلی ستاد انتخابات به همه نامزدها و هوادارانشان این است که انتخابات را فرصتی برای احیای نشاط سیاسی و اجتماعی در کشور بدانند و همه را تشویق به مشارکت فعال در سرنوشت کشور و مدیریت های شهری خود بکنند.از بی قانونی و بداخلاقی پرهیز کنند و حسن سلوک و رقابت شایسته و اخلاقی را برای نشان دادن مدنیت حاکم بر جامعه ایرانی مدنظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: نامزدها و هواداران همه به بیان شایستگی های خود بپردازند و برنامه های خود را برای صلاح امور و اداره شهرها و روستاها برای افکار عمومی از طریق روش های قانونی ارائه دهند. همه بدانند که پیروی از اخلاق حسنه و بیان شایستگی های واقعی در جلب نظر مردم موثرترین شیوه است و روش های تهاجمی و تخریبی در شان جامعه اسلامی ما نیست. همه به حق الناس توجه کنند مبادا به بهانه آوردن رای بیشتر حرمت دیگران زیرپا نهاده شود. یا خدای ناخواسته از مسیر انصاف و عدالت خروج شود. قدرت و کسب قدرت اگر در مسیر خدمت به جامعه و انسانهاست نیاز به دعوا و جنجال ندارد. رقیبان با حفظ احترام همدیگر نمایشی از اخلاق انسانی را برای رشد جامعه حفظ و اعتماد عمومی مردم ارائه دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر