بازدید 3644

وزیر صنعت: یارانه تولید چندرغاز است

کد خبر: ۶۷۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 11 March 2017
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی دمپینگی در مورد فروش فولاد نداشته‌اند، در مورد یارانه پرداختی به بخش تولید گفت: مبلغ یارانه تولید چندرغاز است و مبلغ قابل توجهی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم امضاء قرارداد سرمایه‌گذاری معدن و کارخانجات سرب و روی مهدی‌آباد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درمورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر دمپینگ فولاد ایران در بازارهای جهانی اظهار داشت: بحث‌های مطرح شده درمورد دمپینگ فولاد مربوط به ایران نمی‌شود بلکه چند کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع درمورد فروش یکسال قبل شرکت‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است، گفت: اینطور نیست که شرکت‌های ایرانی قیمت‌های جهانی را رعایت نکنند و محصول خود را ارزانتر بفروشند زیرا کارخانه‌های فولاد علاقمند هستند حتی اگر شده محصول خود را یک دلار نیز گرانتر بفروشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شرکت‌های ایرانی پیگیری‌های لازم در این مورد را انجام می‌دهند و اگر لازم باشد به دادگاه می‌روند و از حق خود دفاع می‌کنند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز موضوع دمپینگ محصولات پتروشیمی ایران از طرف هندوستان و چین مطرح شده بود گفت: این موضوع در دادگاه مطرح شد و بالاخره ایران به عنوان برنده اعلام شد.

وی با بیان اینکه مطرح شدن موضوعاتی مانند دمپینگ یک امر طبیعی است که از سوی رقبا پیگیری می‌شود، گفت: این مساله بین آمریکا و چین، آمریکا و اروپا و همچنین آمریکا و ژاپن نیز پیش آمده و در عین حال شرکت‌های ایرانی نیز باید مراقب باشند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: سال گذشته نیز موضوع دمپینگ سیمان ایران در بازار عراق مطرح شد که کارخانه‌های ایرانی از حق خود دفاع کردند و گفتند که کاهش قیمت سیمان به دلیل کاهش قیمت سوخت در جهان اتفاق افتاده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درمورد یارانه پرداختی به بخش تولید نیز اظهار داشت: 200 - 300 میلیارد تومان یارانه تولید چندرغاز است و رقم قابل توجهی نمی‌شود.

وی ادادمه داد: سال گذشته بیش از 130 تا 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش تولید پرداخت شد.

به گفته وی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تا 40 هزار میلیارد تومان بیشتر نمی‌شود که اگر 5 تا 10 درصد آن را به تولید اختصاص دهند، مبلغ ناچیزی خواهد بود.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ناسازی برخی کارخانه‌های قدیمی در بخش صنعت گفت: برخی کارخانه‌ها به دلیل رویه مالکین یا طرح‌های خصوصی، نوسازی نشده‌اند و متعلق به 80 سال پیش هستند که امروز نمی‌توانند با تکنولوژی قدیمی کار کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کفش ملی از جمله کارخانه‌هایی بود که با مشکل روبرو شد و اواسط دولت قبل تعطیل شد، گفت: در مقابل، دهها کارخانه مدرن کفش‌سازی ایجاد شدند و امروز در جلسه‌ای که با مدیر یکی از کارخانه‌های بسیار قدیمی متعلق به 60 سال پیش داشتم، اعلام کردند که دارند کفش کارخانه‌های جدید را خرید و فروش می‌کنند.

وی ادامه داد: هر کارخانه‌ای که قصد نوسازی داشته باشد ما از آن حمایت می‌کنیم و می‌تواند از تسهیلات ارزی و ریالی برای نوسازی استفاده کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به حرکت سرمایه‌گذاری‌ها در کشور طی 10 سال گذشته به سمت املاک و مستغلات اظهار داشت: سطح سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به شدت کاهش یافت و این سرمایه‌ها به سمت ساختمان رفتند که حالا با رکود روبرو است.

به گفته وی اقتصاد کشور باید دارای یک هماهنگی باشد و اینکه فقط به یک بخش توجه شود باعث آسیب بخش‌های دیگر خواهد شد.

نعمت‌زاده توضیح داد: در دولت قبل توجهات به سمت واردات رفت و بخش کشاورزی آسیب دید ولی در این دولت سعی داریم تولید را حمایت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پرداخت بیش از 23 هزار و 500 فقره تسهیلات به بخش تولید گفت: به بیش از 10 هزار واحد صنعتی، تسهیلات پرداخت شده که البته پیش‌بینی ما 7500 واحد بود.

وی ادامه داد: 12 هزار واحد کشاورزی موفق به دریافت تسهیلات شدند و در مجموع سه چهارم منابع به سمت صنعت و تولید سوق داده شده و یک چهارم نیز به بخش کشاورزی پرداخت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از 95 درصد طرح‌های مهم به تولید رسیده‌اند گفت: هرچند سال جاری صادرات از نظر ارزش پایین‌تر از رقم پیش‌بینی شده بوده است اما از نظر مقدار بالاتر از پیش‌بینی‌ها، صادرات داشتیم و دلیل پایین‌ آمدن ارزش صادرات نیز به افت قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود.

وی همچنین در واکنش به بحث‌های مطرح شده از سوی احمد توکلی کارشناس اقتصادی مبنی بر خلاف قانون بودن برخی مسائل مطرح شده در قراردادهای جدید خودرویی گفت: همه شرکت‌ها ملزم به رعایت قوانین هستند و ما نیز دقت می‌کنیم که قراردادها دچار مشکل نشوند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: هفته گذشته مدیران ارشد یک شرکت خودروسازی از اروپا به ایران آمدند که مشکلاتی در زمینه قرارداد آنها وجود داشت، من در جلسه بریدم و گفتم که باید این مسائل رعایت شود.

وی ادامه داد: آنها نیز تمکین کردند و رفتند که قرارداد را اصلاح کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال قرارداد جدید خودرویی امضا خواهد شد نیز گفت: عجله‌ای نداریم ولی برخی دوستان می‌توانند این هفته قرارداد امضا کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر