بازدید 19530
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «وام بلاعوض میلیاردی ژاپن به ایران» تا «خوب و بدِ بازارهای سهام، ارز، طلا و نفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون عقب‌گرد ۵۱۴ واحدی شاخص کل بورس، واکنش متفاوت بورس‌های آسیایی به سقوط وال استریت، سکه بالاخره کمی ارزان شد، کاهش قیمت دلار و درهم برای پنجمین روز متوالی، پیش‌بینی عربستان از تقاضای جهانی برای نفت، منابع نفتی ۲۴ میلیارد تنی روسیه، آخرین آمار صادرات آمریکا به ایران، ایران ۳۵ هزار تن گندم از قزاقستان خرید، نرخ دیه و پیش‌بینی نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث و نرخ جدید مرغ و انواع ماهی در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 09 March 2017
از «وام بلاعوض میلیاردی ژاپن به ایران» تا «خوب و بدِ بازارهای سهام، ارز، طلا و نفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عقب‌گرد ۵۱۴ واحدی شاخص کل بورس، واکنش متفاوت بورس‌های آسیایی به سقوط وال استریت، سکه بالاخره کمی ارزان شد، کاهش قیمت دلار و درهم برای پنجمین روز متوالی، پیش‌بینی عربستان از تقاضای جهانی برای نفت، منابع نفتی ۲۴ میلیارد تنی روسیه، آخرین آمار صادرات آمریکا به ایران، ایران ۳۵ هزار تن گندم از قزاقستان خرید، نرخ دیه و پیش‌بینی نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث و نرخ جدید مرغ و انواع ماهی در بازار را در بر دارد.



عقب‌گرد ۵۱۴ واحدی شاخص کل بورس دز بازاری کسالت‌آور و بی‌هدف

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 18 اسفند 95، با کاهش 514 واحدی به رقم 76 هزار و 285 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 96 واحدی عدد 15 هزار و 429 واحد را تجربه کرد؛ شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 626 واحدی به عدد 83 هزار و 531 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما با کاهش 496 واحدی در حالی به عدد 53 هزار و 746 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 361 واحدی به عدد 164 هزار و 600 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی عدد 865 واحد را تجربه کرد. به گزارش فارس، بازار سهام امروز بازاری کسالت‌آور و بی‌هدف بود که همزمان با نوسان مثبت بازار بدهی و اسناد خزانه شاهد درجا زدن قیمت سهام با غلبه فروشندگان بر خریداران بود؛ بازاری که حتی به کوچکترین نوسان مثبتی در هیچیک از نمادهای معاملاتی رحم نمی‌کند و به سرعت به دنبال نقد کردن دارایی‌های خود می‌باشد. 

واکنش متفاوت بورس‌های آسیایی به سقوط وال استریت

بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه بدنبال انتشار آمار تجاری چین که امیدواری به بهبود اقتصاد جهانی را تقویت کرد، ضرر اوایل معاملات را جبران کرده و در سطح بالاتری ایستادند با این همه رشد ارزش معاملات در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا محدود ماند.  به گزارش ایسنا، واردات چین در فوریه ۴۴.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و نسبت به ماه پیش بهبود یافت و به کسری تجاری منتهی شد. صادرات چین هم ۴.۲ درصد رشد کرد. این آمار کمک کرد شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن ۰.۲۵ درصد رشد کند و این شاخص را در مسیر سومین رشد روزانه متوالی قرار داد. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۵ درصد عقب نشینی کرد، در حالیکه شاخص شانگهای کامپوزیت ۰.۱ درصد و هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۵ درصد صعود کردند. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۱ درصد اُفت کرد و کسپی کره جنوبی تغییری نداشت. در وال استریت، شاخص‌های سهام بزرگ روز سه‌شنبه با کاهش روبرو شدند. استاندارد اند پورز ۵۰۰ به میزان ۰.۳ درصد، داوجونز اینداستریال اوریج ۰.۱ درصد و نزدک کامپوزیت ۰.۳ درصد کاهش یافت.

سکه طرح جدید و قدیم بالاخره کمی ارزان شد!

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 13 هزار و 600 تومان کاهش به یک میلیون و 186 هزار و  400 تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش 19 هزار و 500 تومان به رقم یک میلیون و 180 هزار 500 تومان رسید. نیم سکه بهار آزادی نیز 689 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی با 2 هزار تومان افت قیمت به رقم 382 هزار تومان رسید.

کاهش قیمت دلار و درهم برای پنجمین روز متوالی

در پایان معاملات روز چهارشنبه 18 اسفند ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 173 ریال نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 301 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 50 ریال به رقم 39 هزار و 960 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز همانند دلار آمریکا، برای پنجمین روز متوالی هفته جاری، با کاهش 81 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم میانگین فروش 10 هزار و 172 ریال رسید.



کاهش قیمت اونس جهانی طلا و نقره 

در بازار جهانی فلزات گران بها تا بعدازظهر روز چهارشنبه با کاهش قیمت طلا و نقره همراه بود. بر اساس آخرین اطلاعات بازار جهانی، هر اونس طلا با کاهش 3 دلار به قیمت 1213 دلار و 90 سنت معامله شد و هر اونس نقره نیز با افت 10 سنت به رقم 17 دلار و 50 سنت رسید. همچنین پلاتین دیگر فلز با ارزش بازار تا قبل از ظهر چهارشنبه، با کاهش 14 دلار و 10 سنت به قیمت 963 دلار و 70 سنت فروخته شد و هر اونس پالادیوم بر خلاف دیگر فلزات با رشد 1 دلار و سنت همراه بود و به رقم 773 دلار و 55 سنت رسید. به گفته جیانگ شو، تحلیلگر ارشد گروه شاندونگ گولد، طلا تا زمان انتشار آمار اشتغال آمریکا، احتمالا در بازه محدودی بین ۱۲۱۰ تا ۱۲۲۰ دلار معامله خواهد شد. با این همه اگر آمار اشتغال آمریکا کمتر از حد مطلوب باشد، احتمال دارد طلا تا زمان نشست بانک مرکزی آمریکا به‌طور موقت بهبود پیدا کند.

افزایش ذخایر نفت آمریکا، طلای سیاه را ارزان کرد

روز چهارشنبه, قیمت آتی نفت در بازارهای آسیا سقوط کرد. این سقوط قیمت پس از انتشار داده هایی از صنعت نفت که اشاره به افزایش ذخایر نفت آمریکا برای نهمین هفته متوالی داشت، رخ داد. افزایش ذخایر نفت آمریکا موجب تشدید نگرانی ها در مورد عرضه بیش از حد نفت و برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، علی رغم کاهش تولید اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، می شود. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده دیروز ۲۳ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۶۹ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲۹ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۲.۸۵ دلار صورت گرفت. جاناتان بارات، مسئول ارشد سرمایه گذاری آیرز آلینس در سیدنی، گفت: «راه نفت از هر دو سو مسدود شده است. اگر قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار برسد، اوپک باید کاهش تولید خود را افزایش دهد، و اگر قیمت به بالای ۵۵ دلار برود، آمریکا تولید خود را افزایش می دهد.» بر اساس گزارش موسسه نفت آمریکا، هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا به ۱۱.۶ میلیون بشکه رسید، و این مقدار  بیش از ۵ برابر پیش بینی تحلیلگران می باشد.

پیش‌بینی عربستان از تقاضای جهانی برای نفت

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان صحبت های مطرح شده در میان مدیران شرکت های انرژی، تحلیلگران و فعالان صنعت نفت در مورد احتمال رو به کاهش گذاشتن تقاضا برای نفت را «انحرافی» خواند و پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت «خیلی زود» به 100 میلیون بشکه در روز برسد. الفالح این اظهارات را در کنفرانس انرژی سراویک در هیوستون آمریکا ایراد کرد که معتبر ترین کنفرانس صنعت انرژی سال به شمار می رود.

منابع نفتی ۲۴ میلیارد تنی روسیه

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: این کشور 24 میلیارد تن دخایر نفتی شناسایی شده دارد که از جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه برخوردار است. وی افزود: روسیه یکی از بزرگترین ذخایر نفتی در جهان معادل 14 میلیارد تن را دارد. اسپوتنیک روز چهارشنبه به نقل از سخنان وی در یک نشست نفتی نوشت: روسیه در بخش ذخایر به اصطلاح غیر سنتی که استخراج از آنها دشوار است نیز حدود 10 میلیارد دیگر نفت دارد.

آخرین آمار صادرات آمریکا به ایران در ماه نخست ۲۰۱۷

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در‌ نخستین ماه سال جاری میلادی رشد 3 درصدی داشته است و به 10.5 میلیون دلار رسیده است. ارزش تجارت دو کشور در ژانویه سال پیش 10.2 میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 52 درصدی داشته است. آمریکا در ژانویه 2016 بالغ بر 10.2 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود که این رقم در ژانویه امسال به 4.9 میلیون دلار کاهش یافته است. واردات آمریکا از ایران در ژانویه امسال نیز 5.6 میلیون دلار بوده است. واردات آمریکا از ایران در ژانویه سال پیش صفر اعلام شده بود. بر این اساس مبادلات تجاری دو کشور در سال 2015 بالغ بر 292.3 میلیون دلار گزارش شده بود که این رقم در سال 2016 با افت 11 درصدی به 258.1 میلیون دلار کاهش یافت.

ایران ۳۵ هزار تن گندم از قزاقستان خرید

موسسه مشورتی یو کی آر آگرو کنسالت اعلام کرد، ایران خرید گندم از قزاقستان را از سر گرفته است. ایران در ماه ژانویه 35 هزار تن گندم از قزاقستان خریداری کرده است. بر اساس برآوردهای انجام شده، در فصل جاری ایران یک میلیون تن گندم از خارج وارد خواهد کرد، در حالی که این رقم در سال16/2015 حدود 3.46 میلیون تن بوده است. به گزارش تسنیم، روسیه همچنان مهمترین تامین کننده گندم مورد نیاز بازار ایران است. اما آمارها نشان می دهد که میزان فروش گندم روسیه به ایران نیز در بازه زمانی جولای تا ژانویه 17/2016 به میزان 4 برابر نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 250 هزار تن رسیده است.

نرخ دیه و پیش‌بینی نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث در سال 96

دبیر کارگروه بیمه‌های اتومبیل سندیکای بیمه‌گران در خصوص تعیین نرخ دیه 210 میلیون تومانی در ماه‌های غیر حرام برای سال 96 اظهار داشت: نرخ دیه در سال آینده نسبت به امسال که 190 میلیون تومان بود 10.5 درصد افزایش یافته است و بنابراین باید منتظر رشد 10.5 درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال آینده بود. وی با بیان اینکه برای تعیین حق بیمه شخص ثالث نرخ ضربدر سرمایه که همان نرخ دیه در ماه حرام به اضافه 2.5 درصد این سرمایه به عنوان تعهد مالی شخص ثالث می‌شود، پیش بینی کرد نرخ بیمه شخص ثالث 10.5 درصد رشد داشته باشد. عنایت رشد 10 درصدی نرخ دیه در سال آینده را باعث خوشحالی دانست و گفت نگرانی بابت رشد بیشتر نرخ دیه که منجر به گرانتر شدن حق بیمه شخص ثالث می‌شود وجود داشت. بر اساس این گزارش فارس، بیمه مرکزی برخلاف رویه هر سال، سال 95 قیمت بیمه نامه شخص ثالث را افزایش نداد اما کارشناسان صنعت بیمه معتقدند امسال اعمال این افزایش اجتناب ناپذیر است.

نرخ جدید مرغ و انواع ماهی در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ ‌زنده را  ۴۸۵۰ تومان اعلام کرد و اظهارداشت: قیمت مرغ آماده طبخ نیز  درب کشتارگاه(به صورت نقدی) ۶۸۵۰ تومان، تحویل درب واحدهای صنفی (به صورت نقدی) ۷۰۰۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی ۷۶۵۰ تومان است. یوسف‌خانی در گفتگو با مهر قیمت هر کیلوگرم ران مرغ با کمر را  ۶۳۰۰ تومان، ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ و ۷۶۵۰ تومان، هرکیلوگرم سینه بدون کتف ۱۳۰۰۰ تومان و سینه با کتف را هم ۱۲۰۰۰ تومان اعلام کرد. وی نرخ جدید انواع ماهی را هم به شرح ذیل اعلام کرد؛ شیر جنوب ۲۹ هزارتومان، کپور ۱۲ هزارتومان، قزل آلا ۱۳ هزارتومان، شیر نیزه‌ای ۱۴ هزارتومان، تیلاپیا ۱۹ هزارتومان، آمور جنوب ۱۴ هزارتومان، آزاد دزفولی ۸ هزارتومان، هامور جنوب ۲۲ هزارتومان، حلوا سیاه ۲۶ هزارتومان، قزل سالمون ۱۶ هزارتومان، شوریده بندر ۳۵ هزارتومان، راشگوی جنوب ۳۷ هزارتومان، سرخو ۲۲ هزارتومان، سالمون نروژ ۴۱ هزارتومان، سنگ سر طلایی ۲۱ هزارتومان، سارم و گیش ۹ هزارتومان و سنگ سر شهری ۱۸ هزارتومان.

وام بلاعوض میلیاردی ژاپن به ایران

هیرویاسو کوبایاشی سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار ژاپن در تهران و مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران یادداشت تفاهم کمک بلاعوض دولت ژاپن برای تجهیز گمرکات به دستگاههای ایکس ری کانتینری جهت  تسهیل و تسریع در امور تجاری را امضا کردند. سفیر تام الاختیار ژاپن در تهران در این مراسم گفت: دولت ژاپن اهمیت خاصی برای برجام قایل بوده و  بیش از پیش مایل به گسترش روابط با ایران است. هیرویاسو کوبایاشی ادامه داد: اعطای تسهیلات بلاعوض 800 میلیون ینی ژاپنی ها برای تجهیز گمرکات ایران نیز در همین راستا صورت گرفته است. موسسه جایکا کشور ژاپن در بررسی‌های صورت گرفته  با توجه به اقداماتی که در دولت و گمرک ایران مورد ارزیابی قرار داده که به طور جدی و مستمر با تخلفات برخورد می‌شود، 800 میلیون ین ( معادل 6.7 میلیون دلار) به صورت وام بلاعوض به گمرک ایران اختصاص داده تا دستگاه ایکس ری خریداری کند. ‌کنترل مرزی، ظرفیت سازی برای بازرسی و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص مبارزه با مواد مخدر و مواد شیمیایی غیرقانونی از جمله مواردی است که طرف‌ ژاپنی برای مقابله با آن مد نظر دارد. جایکا یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند و سعی دارد که از این طریق به مبارزه با مشکلات بپردازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
وای کارمون به جایی رسیده است که محتاج وام های چند میلیون دلاری شده ایم!!!!
وام میلیاردی بلاعوض ژاپن به ایران!!!!! عجب جمله دهان پر کنی . بابا جان 800 میلیون ین ژاپن معادل در حدود هفت میلیون دلار است. هفت میلیون دلار هزینه یک شب میهمانی جناب اقای ملک سلمان سعودی در یکی از کاخ های مجللشان است. با این جمله ای که شما نوشته اید ژاپنی ها فکر می کنند قیامت کرده اند وتمام مشکلات ایران را حل کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
نگفته که میلیارد دلار!!!! 6.7 میلیون دلار میشه میلیارد تومان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار